Kirjoittanut: Masa matkailija
« : 8.08.2025 kello on 16:03 »Kiitos. Kyllähän tuo vähän avasi.Kyllä invertterin runkojohdin, vaikkakin muovinen laite, pitää kytkeä johtaviin osiin, siis runko osiin, johon maasähkön kevikin tulee, silloin invertterin lähdössä oleva suojaama johdin on kytketty pistorasia verkkoon asianmukaisesti. Jos invertterissä tai jossain käyttö laitteessa ilmenee vuotovirta runkoon syntyy jännite-ero ja mahdollinen sähköiskun vaara, tällöin vika virta suojaa. Invertteri on suojaerotettu laite jolloin siinä ei ole nollaa ja vaihetta, vaan johtimien jännite-ero. Mikäli ajoneuvon ( vaunun) jokin kosketeltavissa oleva johtava osa on olemassa niin näin toimien eliminoimaan riski.
Omasta mielestäni Victronin phoenix 12/1200 invertterin runko on kauttaaltaan muovia, joten siitä sähköiskua tuskin saa.
Siinä on maakytkennälle erillinen liitin, jonka ohjeen mukaan voi kytkeä tai olla kytkemättä 🤣
Lähinnä mietin, että pitääkö se sitten kuvailemassani järjestelmässä kytkeä vai ei. Nythän ennen invertteriä mikäön 12v järjestelmästä ei ole kytketty vaunun runkoon, miinukset tulevat akulle. Ja invertterin jälkeen 230v systeemissä maajohto ei siis johda mihinkään. Eli jos jääkaapissa tulee jokin vika, niin maata ei ilmeisesti ole olemassa.
Invertteristä rasialle maa jätettiin kytkemättä, kun siihen tuli virtajohdon kanssa ristiin testatessa 90v jännite invertteriä käytettäessä. Verkkovirran puolella vastaava oli noin 20v
Akuston (-) voi olla irti rungosta, ei aiheuta ongelmaa, silloin myös paneelin säädin oltava irti. Tässä tapauksessa tasasähkön jakokeskus hoitaa miinus ja plus jaot sulakkeen kautta.
Mikäli paneeli kytketään omasta rungostaan ajoneuvon runkoon sekin myös suotavaa.
Tuossa lopussa mainittu 90V jännite ei ole varmaan kuin staattinen jännite, ei kestä kuormaa, mutta tuokin viittaa pieniin vuotovirtoihin jotka syntyy laitteen sisäisistä kondensaattoreista jotka kytketty runkoon.

