rekisteriseloste

Tiedote rekisteröitymisestä

Jos et ole saanut vahvistusviestiä rekisteröitymisestä si, tarkista roskapostikansiosi. Tämä erityisesti hotmail ja gmail sähköpostin käyttäjille.


Vastaa

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Aihe:
Otsikon ikoni:

Liite:
(Poista liite)
(lisää liitteitä)
Sallitut tiedostomuodot: gif, jpg, jpeg, mpg, mpeg, pdf, png, odf, kmz, gz, ov2, bmp, ods, zip
Rajoitukset: korkeintaan 10 liitettä, yhteiskoko korkeintaan 2000KB, yksittäisen liitteen koko korkeintaan 500KB
Huomaa, että liitetiedostot vaativat valvojan hyväksynnän.
Varmistus:
Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet
Kuuntele kirjaimet / Pyydä uusi kuva

Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet:
Suomen ex-pressan (Sale) sukunimi:
Saunassa käytetty vasta on toiselta nimeltään?:

Oikotiet: paina alt+s lähettääksesi viestin, tai alt+p esikatsellaksesi


Lähettämällä viestin hyväksyt kirjoitussäännöt


Yhteenveto

Kirjoittanut: Yrjö
« : 29.06.2025 kello on 18:44 »

 
Off-Topic:
Vaimo osti trimmeriin toissa kevääksi 20 A. LiFePO akun. Toista kesää latailen sitä ihan tavallisella pienellä äly laturilla. Ei vielä ongelmia, kahden ajokerran jälkeen näyttää 98% 13,1 V.. Edellinen m-pyörän lyijy akku tartti ladata joka kerta.
Kirjoittanut: dekkster
« : 29.06.2025 kello on 14:36 »

Tämä aihe vähän unohtui, nyt on TimeUSB :n paljon kehuttu ja testattu 100Ah Lifepo4 saapunut Saksasta 160 eurolla joten todellakaan noita 200-300 euron Orioneita ei kaveriksi ostella, mieluummin ollaan sitten ilman ajon aikaista latausta. Ehdin jo tilaamaan pienemmän kiinalaisen - halvan eli varmasti parhaan - DC-DC laturin "palomuuriksi" auton laturin ja akun väliin, ennenkuin eilen tutkin auton systeemiä paremmin.

Siellähän aivoina onkin tuollainen Calira EVS 12/12 -laturi/sähkökeskus joka yhtä aikaa sekä mahdollisesti monimutkaistaa että helpottaa asioita. Olen nyt siinä tiedossa ja oletuksessa että ajon aikaisen latauksen voi ihan hyvin hoitaakin ilman mitään kommervenkkejä tuon Caliran läpi, se antaa sähköä 14.4v asti molemmille akuille ja lifepo :n BMS joka tapauksessa katkaisee oton kun akku on täynnä. _Oletan_ että Calira selviytyy tuosta BMS :n katkaisemisesta.

Se mikä vielä mietityttää on tuo maasähkö/230V -lataus, Calirahan EHKÄ toimisi siinäkin, joskin ostettuna on ihan erillinen 230v :llä toimiva lifepo4-latausmoodin omaava laturi - mieluusti toki sen jättäisin asentamatta. Calira ohjekirjan mukaan se ensimmäiseksi lataa hupiakkua kunnes 14v on saavutettu, jonka jälkeen yhdistää akut ja lataa kunnes molemmat ovat 14,4v. Erottaa jos (jompikumpi?) tippuu alle 13v.

Nopeasti ajateltuna en näe tässä mitään dramaattista ongelmaa, yksi mahdollisuus tietenkin on jättää tuo Calira kokonaan ilman 230v maasähköä ja laittaa tuo erillinen lifepo4-laturi lataaman lifepo-hupiakkua kun maasähköissä ollaan. Tällöin tietenkään Calira ei lataisi starttiakkua mutta en ainakaan omassa käytössä sitä näe ongelmaksi. Tästä voisi avata erillisen ketjun tänne 12v-alueelle!
Kirjoittanut: KM1ka
« : 18.05.2025 kello on 14:54 »

Tuo TR Smart on vanha malli, iso koko, hyötysuhde huono ja osittain sen takii kuumenee paljon eli ei voi sijoittaa mihin vaan. Kannattaa satsata heti kunnolliseen ja ostaa Orion XS -malli, hyötysuhde paljon parempi, tuottaa huomattavasti vähemmän lämpöä ja pieni koko auttaa asennuspaikan löytämisessä.
Kirjoittanut: elwari
« : 18.05.2025 kello on 09:26 »

Jep, tuohan on litium-akun ominaisuus, että se ottaa vastaan virtaa melkein kuinka paljon vaan, niin dc-dc laturi rajoittaa sen sitten siihen ilmoitettuun maksimiin.
Kirjoittanut: Yrjö
« : 18.05.2025 kello on 08:36 »

No... siis... se...     ...se lataa 18A kunnes kone sammuu tai akku on täynnä...

 ;D
 
  Hyvä ettei tule toimintasavu ulos.
Kirjoittanut: uretaanikoppi
« : 18.05.2025 kello on 00:12 »

  Tämä "99" linkkaama kun on 18 A.. Kuinkas se käyttäytyy jos moottori laitetaan käyntiin ja akku on lähes tyhjä?

No... siis... se...     ...se lataa 18A kunnes kone sammuu tai akku on täynnä...

 ;D
Kirjoittanut: Yrjö
« : 17.05.2025 kello on 17:33 »

  Tämä "99" linkkaama kun on 18 A.. Kuinkas se käyttäytyy jos moottori laitetaan käyntiin ja akku on lähes tyhjä?
Kirjoittanut: elwari
« : 17.05.2025 kello on 11:55 »

^
Eikä tarvi laittaa kytkintä starttiakun tyhjenemisen estämiseksi, se kuitenkin unohtuu väärään asentoon. Antaa automatiikan hoitaa lataus alusta loppuun.
Kirjoittanut: 99
« : 13.05.2025 kello on 21:56 »

Ei noi nyt niin kallita ole etteikö semmoista hankkisi lataaamaan LiFePo akkua oikein. Halvalla kun ei saa hyvää..

https://www.marinea.fi/victron-orion-tr-smart-1212-18a-eristetty-dc-dc-laturi
Kirjoittanut: dekkster
« : 13.05.2025 kello on 20:19 »

Ei.
Paneelisäätimen "syöttöjännite" pitää olla korkeampi kuin mitä akkujännite on.

Aivan, tämäpä ei tullut mieleen. Ja pitikin jatkaa jo ensimmäistä kysymystä että mikä lienee tällaiseen sitten se halvin eli paras vaihtoehto? Katselin tuossa Victroneita yms ja nuorison termeillä moti ostamiseen on erittäin pieni kun säädin maksaa yhtä paljon kuin 100Ah lifepo-akku.