Kirjoittanut: Aakku
« : 28.02.2025 kello on 08:02 »Joku vois laittaa tuon rosvoporukan vaikka hiekkalootan kautta linnaan.Samaa mieltä...
Hyvä asiapitoinen ketju menee pilalle jälleen kerran.
Kirjoittanut: Aakku« : 28.02.2025 kello on 08:02 »Joku vois laittaa tuon rosvoporukan vaikka hiekkalootan kautta linnaan.Samaa mieltä... Hyvä asiapitoinen ketju menee pilalle jälleen kerran. Kirjoittanut: Mautoilija« : 27.02.2025 kello on 23:04 »älä juo enää,läheiset myös tykkäävät siitäKunnon sähköliitokset tehdään yleensä selvinpäin. Tuiterissa oleva rosvo ei toimi oikein. Kirjoittanut: volvo« : 27.02.2025 kello on 22:46 »Jos haluat tehdä epävarman liitoksen rikkoen alkuperäisen kaapelin, ole hyvä vain. Kai huomioit rosvotun virran rikottuun kaapeliin ja sen sulakkeeseen.älä juo enää,läheiset myös tykkäävät siitä Kirjoittanut: Mautoilija« : 27.02.2025 kello on 22:37 »Joku vois laittaa tuon rosvoporukan vaikka hiekkalootan kautta linnaan.Jos haluat tehdä epävarman liitoksen rikkoen alkuperäisen kaapelin, ole hyvä vain. Kai huomioit rosvotun virran rikottuun kaapeliin ja sen sulakkeeseen. Hiekkalootassa voit tämänkin asennuksen tehdä. Kirjoittanut: Arska« : 27.02.2025 kello on 20:37 »Samalla lailla sopii rinnalle kuin kiinteän rinnalle sopii kiinteä.voikun olis valtaa siihen ![]() Kirjoittanut: ohikulkija« : 27.02.2025 kello on 16:39 »Sama vähän toisinpäin...Ei se ole ihan asteen tai muutaman päälle jos ei nyt ihan viimeistä prosentin kymmenystä ole pakko paneelista tiristiää. Suurin hyöty on ulosmitattavissa jo sillä että käy muutaman kerran päivän aikana sitä kääntämässä. Joissakin paneeleissa on nykyään erinäköisiä "tähtäimiä" suuntaamisen avuksi eli vaikka sovitellaan varjoa johonkin tähtäyskuvioon ja siitä nähdään että kulma on ok. Mutta tosiaa ihan hirveää stressiä siitä suuntaamisesta ei kannata ottaa - katolla makaava paneeli on parhaimmillaankin (keskipäivällä keskikesällä) Suomessa jonkun luokkaa 40 astetta vinossa aurinkoon nähden ja teho saattaa silti olla tuolloin nimellistehoon nähden varsin hyvä. Itselläni on sikäli päinvastainen kuvio kuin sinulla että kun tekee autossa päivät töitä niin siinä sivussa ei ole kummoinenkaan vaiva noita paneleita paimentaa sen minkä vaativat, koipia tekee välillä mieli vähän oikoa kuitenkin.Vapaapäiv inä sitten taas on kyllä usein parempaakin tekemistä kuin paneelien kääntely mutta eipä toisaalta mene samalla tavalla sähköäkään. Siksi seuraavaan autoon tulee ilman muuta oma lataussäädin ja pikaliitin kylkeen 400W irtopaneelille. Katolle sitten se mitä nätisti mahtuu, toivottavasti vähintään 300W. Kirjoittanut: Mautoilija« : 27.02.2025 kello on 14:45 »Laita suorakulma paneelin pintaan jä kääntele paneelia kunnes varjoa ei näy. Säätö on tehtävä kahdesta suunnasta.
Kirjoittanut: Aakku« : 27.02.2025 kello on 14:31 »Jos emme pärjäisi ajonaikaisella latauksella, niin siirrettävän varmaan hankkisin.Sama vähän toisinpäin... Jos olisin pidempään paikallaan, niin tuollainen irrallinen suunnattava sopisi. Mulle se ei oikein käy, koska olen suurimman osan aikaa liikkeellä ja vasta auringonlaskun aikaan yleensä pyörät pysähtyy. Toisaalta akut on kyllä täynnä pysähtyessä. Kattokin on niin pieni, että sekin on jo täynnä paneelia. Sen reilu 200 W sopii. Kuinka tarkkaan tuon suuntauksen saa tehtyä? Olisiko johdon väliin asennettavasta virtamittarista hyötyä? Itselläni sellainen on nyt kiinteästi, mutta se on auton sisällä, eikä suuntauksen aikana luettavissa. Vai onko se vain suunnattavissa suurinpiirtein aurinkoon päin? Kirjoittanut: Yrjö« : 27.02.2025 kello on 11:39 » Jos emme pärjäisi ajonaikaisella latauksella, niin siirrettävän varmaan hankkisin.
Tällä uudella oooppelilla pärjääminen se on aika tiukkaa, vanhalla ei mennyt vähiinkään, paitsi silloin kun akku meni huanoks. Kirjoittanut: Karabiilisti« : 27.02.2025 kello on 11:24 »Kyllä kannettava on hyvä lisä.
Takatallissa on sellainen, ite tehty kannettava. Eli kiinteeseen esiin taitettava jalusta ja lataussäädin siihen kiinni. On toiminut hyvin. Sen saa aina optimaaliseen paikkaan ja asentoon. Päivän aikana saa siirrellä useampaan kertaan jos haluaa maksimi tuoton. Säätimessä on näyttö joka kertoo paljonko tulee sähköä milloinkin. Vähänkin varjoa tai vaikka vaan puiden oksan varjo ja teho tippuu. Käyttänyt sitä paitsi auton hupiakun lataamiseen niin myös sähköperämoottorin akun lataukseen. Päivällä kun pöristelee 100Ah akun tyhjäksi järvellä niin seuraavana päivänä on taas täysi akku. 100Ah akusta riittää about 15km ajeluun. Tietty vauhdista riippuu myös riittävyys. Ja akun kunnosta myös...itellä autokäytöstä eläkkeelle siirtynyt hupiakku, joten ei varmaan ihan 100% iskussa. Melkeenpä voisi sanoa että useimmissa tilanteissa 100w siirrettävästä saapi vähintään saman verran kuin katolla olevista 200w...ellei enempikin. |