rekisteriseloste

Tiedote rekisteröitymisestä

Jos et ole saanut vahvistusviestiä rekisteröitymisestä si, tarkista roskapostikansiosi. Tämä erityisesti hotmail ja gmail sähköpostin käyttäjille.


Vastaa

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Aihe:
Otsikon ikoni:

Liite:
(Poista liite)
(lisää liitteitä)
Sallitut tiedostomuodot: gif, jpg, jpeg, mpg, mpeg, pdf, png, odf, kmz, gz, ov2, bmp, ods, zip
Rajoitukset: korkeintaan 10 liitettä, yhteiskoko korkeintaan 2000KB, yksittäisen liitteen koko korkeintaan 500KB
Huomaa, että liitetiedostot vaativat valvojan hyväksynnän.
Varmistus:
Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet
Kuuntele kirjaimet / Pyydä uusi kuva

Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet:
Suomen ex-pressan (Sale) sukunimi:
Saunassa käytetty vasta on toiselta nimeltään?:

Oikotiet: paina alt+s lähettääksesi viestin, tai alt+p esikatsellaksesi


Lähettämällä viestin hyväksyt kirjoitussäännöt


Yhteenveto

Kirjoittanut: reissu
« : 4.02.2025 kello on 22:46 »

Onko se sitä varten...

Olen ymmärtänyt, että soft startin olisi tarkoitus suojata käyttölaitteita. Sellaisen viiveen aikoinaan väsäsin invertterin ja käyttölaitteen väliin. Nykyisessä tuo ominaisuus on jo invertteriin integroitu.
Voi olla, että tämä on eri juttu.

Kai se sitten tulee mukana, kun laitteet käynnistetään pehmosti, niin ei repäise akultakaan täysiä aluksi. Pääasia kuitenkin, että olisi eduksi tilanteelle.
Kirjoittanut: Aakku
« : 3.02.2025 kello on 09:03 »

Aika paljon näyttää olevan tarjolla inverttereitä, joissa on soft start juuri LiFePO4-akkuja huomioiden.
Onko se sitä varten...

Olen ymmärtänyt, että soft startin olisi tarkoitus suojata käyttölaitteita. Sellaisen viiveen aikoinaan väsäsin invertterin ja käyttölaitteen väliin. Nykyisessä tuo ominaisuus on jo invertteriin integroitu.
Voi olla, että tämä on eri juttu.
Kirjoittanut: reissu
« : 2.02.2025 kello on 21:29 »

Ongelmaa ei tosiaan ole koskaan kun invertteri on kytkettynä akkuun, vain silloin kun invertteri on pidemmän aikaa irti sähköistä jolloin sisäiset kondensaattorit kerkeää tyhjentyä.
Toki joissakin isoissa inverttereissä on käynnistymispiikkik in ihan jonkunlainen, mutta kuitenkin. Ei tarvi hyppyjohdoilla/vastuksilla värkkäillä kun johdot on "aina" kiinni akussa.

Aika paljon näyttää olevan tarjolla inverttereitä, joissa on soft start juuri LiFePO4-akkuja huomioiden.
Kirjoittanut: ktako
« : 2.02.2025 kello on 20:19 »

Itse kasattu diy versiona saa valita parhaat kennot sekä Bms versiot ja tietää mitä akku on syönyt sisäänsä ja vielä suhteellisen edullisesti. Netistä löytyy myös hyvät kasausohjeet.
Kirjoittanut: tsahkali
« : 2.02.2025 kello on 14:09 »

En oikein kyllä ymmärtänyt tuota hyppylankatemppua, mutta mietin, olisiko invertterissä joku ongelma. Kovin hetkellinen kulutuspiikki täytyy olla, kun sellainen ei ainakaan minulla näy mittarissa.

Wanhuksilla oli entiwanhaan mökillä telkkari mutta ei sähköä.
Tein telkkaria varten intikan, joka aina kyykähti kaksi-kolme kertaa, ennenkuin telkan konkat oli latautuneet.
Kirjoittanut: ohikulkija
« : 2.02.2025 kello on 13:08 »

Toki näin...

Toisaalta litium akkuja saa puolta halvemmallakin. Eikö niissäkin pitäisi olla pitkä kestoikä ja sitä kautta tulisivat puolet lyhyemmälläkin aikaa saman hintaisiksi?
En tiedä, onko olemassa hyvää ja halpaa samassa paketissa. Epäilen kyllä, että markkinoilla on tarjolla paljon huonoja ja kalliitakin litium akkuja.
Youtubesta löytyy sellainen aurinkosähköpuuhast elija kuin William Prowse joka testailee ja purkaa noita akkuja ja tutkii mitä ne ovat syöneet. Sieltä löytyy halpisosastolta kaikenlaisia yllätyksiä, positiivisia, negatiivisia ja joskus suorastaan vaarallisiakin.  Hyviä klippejä jos aihe kiinnostaa.
Kirjoittanut: Mika.T
« : 2.02.2025 kello on 12:32 »

Yritin sisäistää. Pitääkö olla huolissaan...?

Onko ongelma ohitettu, kun invertteri on aina kytkettynä akkuun ja samoin aurinkopaneelit?

Ongelmaa ei tosiaan ole koskaan kun invertteri on kytkettynä akkuun, vain silloin kun invertteri on pidemmän aikaa irti sähköistä jolloin sisäiset kondensaattorit kerkeää tyhjentyä.
Toki joissakin isoissa inverttereissä on käynnistymispiikkik in ihan jonkunlainen, mutta kuitenkin. Ei tarvi hyppyjohdoilla/vastuksilla värkkäillä kun johdot on "aina" kiinni akussa.
Kirjoittanut: Aakku
« : 2.02.2025 kello on 11:29 »

Se on totta että kaupassa saa kerralla latoa rahaa tiskiin aika lailla.

Kokonaisuutta laskiessa pitää kuitenkin huomioida, että litiumin kanssa riittää puolet lyijyakun ampeeritunneista ja litium kestää lataussyklejä moninkertaisesti lyijyakkuun nähden.
Toki näin...

Toisaalta litium akkuja saa puolta halvemmallakin. Eikö niissäkin pitäisi olla pitkä kestoikä ja sitä kautta tulisivat puolet lyhyemmälläkin aikaa saman hintaisiksi?
En tiedä, onko olemassa hyvää ja halpaa samassa paketissa. Epäilen kyllä, että markkinoilla on tarjolla paljon huonoja ja kalliitakin litium akkuja.
Kirjoittanut: Aakku
« : 2.02.2025 kello on 11:23 »

Yritin sisäistää. Pitääkö olla huolissaan...?

Onko ongelma ohitettu, kun invertteri on aina kytkettynä akkuun ja samoin aurinkopaneelit? Minulla ei ole akusta irrottavaa pääkatkaisijaa, vaan se ainoastaan katkaisee kaikki kuluttajat pois. Eli käytännössä sulakeboksin.
Linkissä luki myös, että ongelma koskee 2000 W inverttereitä ja suurempia. Itselläni on 1500 W.
Toki voisin kytkeä Ctekin DC/DC laturista starttiakulta virtaa invertteriin. Matkaa ei olisi, kuin 20 cm. Onnistuisi kuitenkin helpommin jollakin akkulaatikon ulkopuolella sijaitsevalla kytkimellä, joka ei jää päälle.
Kirjoittanut: uretaanikoppi
« : 2.02.2025 kello on 10:53 »

Mitä tulee noihin akkuihin, niin minulle ne ovat aivan liian kalliit.

Se on totta että kaupassa saa kerralla latoa rahaa tiskiin aika lailla.

Kokonaisuutta laskiessa pitää kuitenkin huomioida, että litiumin kanssa riittää puolet lyijyakun ampeeritunneista ja litium kestää lataussyklejä moninkertaisesti lyijyakkuun nähden.

Pitkän päälle litium tulee siis selvästi halvemmaksi, joskin sillä riskillä että JOS akku hyytyy/hajoaa takuuajan jälkeen, mutta muuten ennen aikojaan, niin se ei välttämättä ole ehtinyt vielä tienata hintaeroaan umpeen.

Käytännössä matkailuauto/vene/mökkikäytössä litiumin tappaa aika, ei lataus/purkusyklit.

Minulla on 10v vanha sähköauto, vajaa 100tkm ajetttu. Alkuperäiset akut, enkä ole havainnut toimintamatkassa mitään käytännön pudotusta. Siksi pidän todennäköisenä, että radikaalisti kevyemmällä käytöllä olevat matkailuautoni hupiakut kestävät vähintään yhtä kauan.

Siihen päälle 1/3 paino, nopea latautuminen ja isolle invertterille riittävä jännite myös silloin, kun akut ovat jo lähes tyhjät, niin itse en lyijyyn palaa.