Mitä tulee noihin akkuihin, niin minulle ne ovat aivan liian kalliit.
Se on totta että kaupassa saa kerralla latoa rahaa tiskiin aika lailla.
Kokonaisuutta laskiessa pitää kuitenkin huomioida, että litiumin kanssa riittää puolet lyijyakun ampeeritunneista ja litium kestää lataussyklejä moninkertaisesti lyijyakkuun nähden.
Pitkän päälle litium tulee siis selvästi halvemmaksi, joskin sillä riskillä että JOS akku hyytyy/hajoaa takuuajan jälkeen, mutta muuten ennen aikojaan, niin se ei välttämättä ole ehtinyt vielä tienata hintaeroaan umpeen.
Käytännössä matkailuauto/vene/mökkikäytössä litiumin tappaa aika, ei lataus/purkusyklit.
Minulla on 10v vanha sähköauto, vajaa 100tkm ajetttu. Alkuperäiset akut, enkä ole havainnut toimintamatkassa mitään käytännön pudotusta. Siksi pidän todennäköisenä, että radikaalisti kevyemmällä käytöllä olevat matkailuautoni hupiakut kestävät vähintään yhtä kauan.
Siihen päälle 1/3 paino, nopea latautuminen ja isolle invertterille riittävä jännite myös silloin, kun akut ovat jo lähes tyhjät, niin itse en lyijyyn palaa.