rekisteriseloste

Tiedote rekisteröitymisestä

Jos et ole saanut vahvistusviestiä rekisteröitymisestä si, tarkista roskapostikansiosi. Tämä erityisesti hotmail ja gmail sähköpostin käyttäjille.


Vastaa

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 365 päivään.
Jollet ole varma että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Aihe:
Otsikon ikoni:

Liite:
(Poista liite)
(lisää liitteitä)
Sallitut tiedostomuodot: gif, jpg, jpeg, mpg, mpeg, pdf, png, odf, kmz, gz, ov2, bmp, ods, zip
Rajoitukset: korkeintaan 10 liitettä, yhteiskoko korkeintaan 2000KB, yksittäisen liitteen koko korkeintaan 500KB
Huomaa, että liitetiedostot vaativat valvojan hyväksynnän.
Varmistus:
Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet
Kuuntele kirjaimet / Pyydä uusi kuva

Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet:
Suomen ex-pressan (Sale) sukunimi:
Saunassa käytetty vasta on toiselta nimeltään?:

Oikotiet: paina alt+s lähettääksesi viestin, tai alt+p esikatsellaksesi


Lähettämällä viestin hyväksyt kirjoitussäännöt


Yhteenveto

Kirjoittanut: Mautoilija
« : 9.05.2021 kello on 10:22 »

^
Kannattaako ottaa riskiä käynnistymisestä kun pienellä muutoksella saa soittokoneen hupiakun syöttämäksi.
Ei vahvistin ja subbari pyhällä hengellä toimi.
Kirjoittanut: jamseil
« : 8.05.2021 kello on 14:35 »

Perus autoradiota (kulutus alle 1A) voi kuunnella pari vuorokautta putkeen ja silti jaksaa vielä käynnistyä.
Kirjoittanut: posilo
« : 8.05.2021 kello on 12:29 »

Minä en ymmärrä miksi radio/muu viihdejärjestelmä pitää kytkeä starttiakkuun. Ite pidän "autoradion" erossa asuntopuolen radiosta, joka saa sähkönsä hupiakuilta. Jokainen toki valitsee itse. Tietty asuntopuolelle ei varmaan halua investoida yhtä monipuolista radio-viihdejärjestelmää kuin "kojelautaan". Mutta jokainen valitsee tietty itse. Omassa vempeleessä asuntopuolella yläkaapin alareunassa erilinen autoradio ja katolla telkkariantennin vieressä snadi radioantenni. Starttiakku on varattu just siihen itseensä...
Kirjoittanut: mattikoo
« : 2.05.2021 kello on 23:06 »

Sattuneesta syystä on tarve ylläpitää ajoakun varausta hupiakkujen avulla, tarkemmin toisessa ketjussa: https://karavaanari.org/index.php/topic,25828.0.html

Hupiakuille on siis aurinkopaneeli.

Miksi yrittää kääntää akkujärjestelmää "nurin päin"? Laittaa kaikki laturit, myös aurinkopaneelit lataamaan ajoakkua, jolloin ajoakku pysyy kunnossa ja as.auton latausjärjestelmä pitää huolen hupiakun varauksesta. Mikäli hupiakun latauksessa on ongelmaa, ajoakku->hupiakku väliin voi laittaa battery-to-battery laturin, esim. https://www.victronenergy.fi/dc-dc-converters/orion-tr-smart
Kirjoittanut: Tieton
« : 2.05.2021 kello on 16:59 »

Sattuneesta syystä on tarve ylläpitää ajoakun varausta hupiakkujen avulla, tarkemmin toisessa ketjussa: https://karavaanari.org/index.php/topic,25828.0.html

Hupiakuille on siis aurinkopaneeli.

Voinko yhdistää akut automaattisulakkeis ella kaapelilla, esim: https://m.motonet.fi/fi/tuote/385174/Akkukaapeli-3m--25A-automaattisulake-ruskea

Autossa on jännitemittarit sekä ajo- että hupiakulle. Kun ajoakun jännite laskee esim. soittimen käytön vuoksi, napsautan sulakkeen päälle ja jännitteet tasaantuvat eli ajoakku lataantuu hupiakusta/aurinkopaneelilta. Normaalisti sulake olisi auki-asennossa.

Jos sulake unohtuu päälle-asentoon, niin autoa käynnistettäessä sen pitäisi laueta, eikä mitään vahinkoa pääse tapahtumaan.

Toimiiko vai sotkeeko jotain muita toimintoja?

Käynnistysakku on normaali lyijyakku ja hupiakku agm, mutta jännite-ero ei ymmärtääkseni tuossa haittaa, käynnistysakkua ei ole tarkoituskaan ladata täyteen hupiakusta.