rekisteriseloste

Tiedote rekisteröitymisestä

Jos et ole saanut vahvistusviestiä rekisteröitymisestä si, tarkista roskapostikansiosi. Tämä erityisesti hotmail ja gmail sähköpostin käyttäjille.


Vastaa

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 365 päivään.
Jollet ole varma että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Aihe:
Otsikon ikoni:

Liite:
(Poista liite)
(lisää liitteitä)
Sallitut tiedostomuodot: gif, jpg, jpeg, mpg, mpeg, pdf, png, odf, kmz, gz, ov2, bmp, ods, zip
Rajoitukset: korkeintaan 10 liitettä, yhteiskoko korkeintaan 2000KB, yksittäisen liitteen koko korkeintaan 500KB
Huomaa, että liitetiedostot vaativat valvojan hyväksynnän.
Varmistus:
Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet
Kuuntele kirjaimet / Pyydä uusi kuva

Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet:
Suomen ex-pressan (Sale) sukunimi:
Saunassa käytetty vasta on toiselta nimeltään?:

Oikotiet: paina alt+s lähettääksesi viestin, tai alt+p esikatsellaksesi


Lähettämällä viestin hyväksyt kirjoitussäännöt


Yhteenveto

Kirjoittanut: 88k5
« : 22.11.2011 kello on 22:49 »

'08 malliln tötsässä on tuollaiset CAN-väylään kytketty ohjausmoduuli, joka räknää vain lyhyitä - saa olla pitkät palaneet ilman "huoltovalon" kiukuttelua. Lähivalon lanka, jos kärvähtää, niin äkkiä vaihtamaan, ettei pimene kokonaan ja jää vikakoodi päälle.  ;D
Kuulemma toiset joutuvat sitten maksamaan 200e H4-lampunvaihdosta (+nollaus).

Ei ole systeemissä vaihdettavia sulakkeitakaan. Aika mielenkiintoista oli vaihtaa xenonit tilalle - vaati lisäeletroniikka, että pysyi valot päällä..  :D
Kirjoittanut: -------
« : 22.11.2011 kello on 22:43 »

Heh, no joo tietysti kymmenen vuotta vanhat bemarit ei ookkaan "nyky"autoja ja mersuthan on muutenvaan vanhanaikaisia.

Ja ei se hooseiska kynttilä osaa kyllä mitään tehä nollilla ja ykkösillä :o

juu ei sitä yleismitarilla huomaakkaan, vaan oskiloskoopilla ja puhe olikin uudemmista tekniikoista. Näin tunnilla opetettin 3-4 vuotta sitten. Säästää kuulemma polttimoa.  :) Tiiä sitten.  :o
Kirjoittanut: TsKo
« : 22.11.2011 kello on 22:34 »

Itse asiassa saattaa nykyään valoille mennä pulssitettua sähköä.  ;)

Heh, no joo tietysti kymmenen vuotta vanhat bemarit ei ookkaan "nyky"autoja ja mersuthan on muutenvaan vanhanaikaisia.

Ja ei se hooseiska kynttilä osaa kyllä mitään tehä nollilla ja ykkösillä :o
Kirjoittanut: ose
« : 22.11.2011 kello on 22:29 »

pitäis pystyä ottamaan.

Valojenohjausmoduul ilta tulee virta valoille suoraan ja ei taida releen vetokäämi tarvita niin paljoa virtaa, että menisi rikkinäisen polttimon tunnistuskaan sekaisin. Sen kummempaa vaaraakaan ei pitäisi olla kun tuota kokeilee sillä yleensä moduuli sulkee linjan johon menee sen mielestä liikaa virtaa tai vastuskuorma on reilusti väärä esim oikosulussa. Se boksi on can-väylässä kiinni, mutta poksilta polttimoille menee jo ihan normi sähköä.

Ainakin vuosituhannenvaihte en bemareissa homma menee noin.

Mulla on tossa vitossa jälkiasennetut kaukovalot ja nekin on ihan perinteisesti kytketty ja pelaavatkin :D
Kiitos.  Ei tartte kallista sarjaa ostaa kun kaikki on itsellä hyllyssä ;)
Kirjoittanut: -------
« : 22.11.2011 kello on 22:26 »

pitäis pystyä ottamaan.

Valojenohjausmoduul ilta tulee virta valoille suoraan ja ei taida releen vetokäämi tarvita niin paljoa virtaa, että menisi rikkinäisen polttimon tunnistuskaan sekaisin. Sen kummempaa vaaraakaan ei pitäisi olla kun tuota kokeilee sillä yleensä moduuli sulkee linjan johon menee sen mielestä liikaa virtaa tai vastuskuorma on reilusti väärä esim oikosulussa. Se boksi on can-väylässä kiinni, mutta poksilta polttimoille menee jo ihan normi sähköä.

Ainakin vuosituhannenvaihte en bemareissa homma menee noin.

Mulla on tossa vitossa jälkiasennetut kaukovalot ja nekin on ihan perinteisesti kytketty ja pelaavatkin :D

Itse asiassa saattaa nykyään valoille mennä pulssitettua sähköä.  ;)
Kirjoittanut: -------
« : 22.11.2011 kello on 22:24 »

Kokemusta itsellä ei ole, mutta onko kyseisessä autossa halogeenit, vai ksenonit. Jos kokeilet releellä, niin mahdollisimman vähän virtaa vievällä ja laitat diodin ennen releen kelaa. Sitten lampuille plussa ja miinus kaapelit omana ja tietenkin sulakkeet mahdollisimman lähelle akkua. En ota vastuuta, mutta tässä on yks vaihto ehto. En tiiä, jos laittas transistorin tai jonkin muun vastaavaisen ohjaamaan relettä.

http://www.slamit.net/product/9863/sepab-power-switch--lisavalojen-johtosarja-can-bus
Kirjoittanut: TsKo
« : 22.11.2011 kello on 22:21 »

Sitä minä juuri yritän selvittää että voiko tavanomaiselle lisävaloreleelle ottaaa herätevirran pitkiltä valoilta ilma että mikään sekoaa. Apupitkäthän ei tartte kytkintä erikseen.

pitäis pystyä ottamaan.

Valojenohjausmoduul ilta tulee virta valoille suoraan ja ei taida releen vetokäämi tarvita niin paljoa virtaa, että menisi rikkinäisen polttimon tunnistuskaan sekaisin. Sen kummempaa vaaraakaan ei pitäisi olla kun tuota kokeilee sillä yleensä moduuli sulkee linjan johon menee sen mielestä liikaa virtaa tai vastuskuorma on reilusti väärä esim oikosulussa. Se boksi on can-väylässä kiinni, mutta poksilta polttimoille menee jo ihan normi sähköä.

Ainakin vuosituhannenvaihte en bemareissa homma menee noin.

Mulla on tossa vitossa jälkiasennetut kaukovalot ja nekin on ihan perinteisesti kytketty ja pelaavatkin :D
Kirjoittanut: mjo33400
« : 22.11.2011 kello on 22:20 »

Sitä minä juuri yritän selvittää että voiko tavanomaiselle lisävaloreleelle ottaaa herätevirran pitkiltä valoilta ilma että mikään sekoaa. Apupitkäthän ei tartte kytkintä erikseen.

Minä tekisin moisen kytkennän.
Kirjoittanut: ose
« : 22.11.2011 kello on 21:59 »

Odotin oikeasti vastaustasi ja olen samaa mieltä, mutta en uskaltanut vastata kun niin vähän noiden kanssa pelaan. Valot voi aina kytkeä can-väylästä välittämättä. ;) Riippuu vaan, miten tekee.
Sitä minä juuri yritän selvittää että voiko tavanomaiselle lisävaloreleelle ottaaa herätevirran pitkiltä valoilta ilma että mikään sekoaa. Apupitkäthän ei tartte kytkintä erikseen.
Kirjoittanut: ose
« : 22.11.2011 kello on 21:57 »

Mistähän lisäkkeistä kyse; apukauko-, etusumu-, työ-, peruutus- jne -valot? Mihin sitä CAN-väylää tarvitaa - työkoneet asia erikseen   8)

Autossa on can-väyläinern sähkösysteemi, esim vetokoukulle tuli oma ohjausboxi peräkonttiin ja oma virta suoraan akulta.
Apukaukovalot olisi tarkoitus laittaa.