rekisteriseloste

Tiedote rekisteröitymisestä

Jos et ole saanut vahvistusviestiä rekisteröitymisestä si, tarkista roskapostikansiosi. Tämä erityisesti hotmail ja gmail sähköpostin käyttäjille.

Kirjoittaja Aihe: CAN-väylä ja lisävalot  (Luettu 16734 kertaa)

• Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 6.07.2024 kello on 20:50
CAN-väylä ja lisävalot
« : 22.11.2011 kello on 15:59 »
Miten CAN-väyläisessä otetaan ohjaus lisävalojen valoreleelle?

• Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 7.04.2017 kello on 21:22

• Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:20.01.2021 kello on 19:00
Vs: CAN-väylä ja lisävalot
« Vastaus #2 : 22.11.2011 kello on 19:13 »
Miten CAN-väyläisessä otetaan ohjaus lisävalojen valoreleelle?
Voi pahimmassa tapauksessa vaati tietokone uudelleen ohjelmoinnin,että osaa ajatella on lisävalot kytketty.

• Saittisähläri
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 14:32
  • Epsoo
« Vastaus #3 : 22.11.2011 kello on 19:19 »
Hyvässälykyssä siellä on valmis johdotus lisävaloille, ja vaatii vain valojen ja katkaisijan kytkemisen sekä boxista aktivoimisen.

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 16:52
« Vastaus #4 : 22.11.2011 kello on 20:47 »
Mistähän lisäkkeistä kyse; apukauko-, etusumu-, työ-, peruutus- jne -valot? Mihin sitä CAN-väylää tarvitaa - työkoneet asia erikseen   8)

• LämmitinGuru
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 11:57
« Vastaus #5 : 22.11.2011 kello on 20:52 »
Mistähän lisäkkeistä kyse; apukauko-, etusumu-, työ-, peruutus- jne -valot? Mihin sitä CAN-väylää tarvitaa - työkoneet asia erikseen   8)

Odotin oikeasti vastaustasi ja olen samaa mieltä, mutta en uskaltanut vastata kun niin vähän noiden kanssa pelaan. Valot voi aina kytkeä can-väylästä välittämättä. ;) Riippuu vaan, miten tekee.

• Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
« Vastaus #6 : 22.11.2011 kello on 21:57 »

Autossa on can-väyläinern sähkösysteemi, esim vetokoukulle tuli oma ohjausboxi peräkonttiin ja oma virta suoraan akulta.
Apukaukovalot olisi tarkoitus laittaa.

• Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
« Vastaus #7 : 22.11.2011 kello on 21:59 »
Odotin oikeasti vastaustasi ja olen samaa mieltä, mutta en uskaltanut vastata kun niin vähän noiden kanssa pelaan. Valot voi aina kytkeä can-väylästä välittämättä. ;) Riippuu vaan, miten tekee.
Sitä minä juuri yritän selvittää että voiko tavanomaiselle lisävaloreleelle ottaaa herätevirran pitkiltä valoilta ilma että mikään sekoaa. Apupitkäthän ei tartte kytkintä erikseen.

• LämmitinGuru
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 11:57
« Vastaus #8 : 22.11.2011 kello on 22:20 »
Sitä minä juuri yritän selvittää että voiko tavanomaiselle lisävaloreleelle ottaaa herätevirran pitkiltä valoilta ilma että mikään sekoaa. Apupitkäthän ei tartte kytkintä erikseen.

Minä tekisin moisen kytkennän.

• Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:15.07.2012 kello on 16:12
« Vastaus #9 : 22.11.2011 kello on 22:21 »

pitäis pystyä ottamaan.

Valojenohjausmoduul ilta tulee virta valoille suoraan ja ei taida releen vetokäämi tarvita niin paljoa virtaa, että menisi rikkinäisen polttimon tunnistuskaan sekaisin. Sen kummempaa vaaraakaan ei pitäisi olla kun tuota kokeilee sillä yleensä moduuli sulkee linjan johon menee sen mielestä liikaa virtaa tai vastuskuorma on reilusti väärä esim oikosulussa. Se boksi on can-väylässä kiinni, mutta poksilta polttimoille menee jo ihan normi sähköä.

Ainakin vuosituhannenvaihte en bemareissa homma menee noin.

Mulla on tossa vitossa jälkiasennetut kaukovalot ja nekin on ihan perinteisesti kytketty ja pelaavatkin :D

• Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:19.08.2023 kello on 19:00
  • ---
« Vastaus #10 : 22.11.2011 kello on 22:24 »
Kokemusta itsellä ei ole, mutta onko kyseisessä autossa halogeenit, vai ksenonit. Jos kokeilet releellä, niin mahdollisimman vähän virtaa vievällä ja laitat diodin ennen releen kelaa. Sitten lampuille plussa ja miinus kaapelit omana ja tietenkin sulakkeet mahdollisimman lähelle akkua. En ota vastuuta, mutta tässä on yks vaihto ehto. En tiiä, jos laittas transistorin tai jonkin muun vastaavaisen ohjaamaan relettä.

http://www.slamit.net/product/9863/sepab-power-switch--lisavalojen-johtosarja-can-bus

• Kaikkien Kaveri
  • ---
« Vastaus #11 : 22.11.2011 kello on 22:26 »
pitäis pystyä ottamaan.

Valojenohjausmoduul ilta tulee virta valoille suoraan ja ei taida releen vetokäämi tarvita niin paljoa virtaa, että menisi rikkinäisen polttimon tunnistuskaan sekaisin. Sen kummempaa vaaraakaan ei pitäisi olla kun tuota kokeilee sillä yleensä moduuli sulkee linjan johon menee sen mielestä liikaa virtaa tai vastuskuorma on reilusti väärä esim oikosulussa. Se boksi on can-väylässä kiinni, mutta poksilta polttimoille menee jo ihan normi sähköä.

Mulla on tossa vitossa jälkiasennetut kaukovalot ja nekin on ihan perinteisesti kytketty ja pelaavatkin :D

Itse asiassa saattaa nykyään valoille mennä pulssitettua sähköä.  ;)

• Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
« Vastaus #12 : 22.11.2011 kello on 22:29 »
pitäis pystyä ottamaan.

Kiitos.  Ei tartte kallista sarjaa ostaa kun kaikki on itsellä hyllyssä ;)

• Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:15.07.2012 kello on 16:12
« Vastaus #13 : 22.11.2011 kello on 22:34 »
Itse asiassa saattaa nykyään valoille mennä pulssitettua sähköä.  ;)

Heh, no joo tietysti kymmenen vuotta vanhat bemarit ei ookkaan "nyky"autoja ja mersuthan on muutenvaan vanhanaikaisia.

Ja ei se hooseiska kynttilä osaa kyllä mitään tehä nollilla ja ykkösillä :o

• Kaikkien Kaveri
  • ---
« Vastaus #14 : 22.11.2011 kello on 22:43 »
Heh, no joo tietysti kymmenen vuotta vanhat bemarit ei ookkaan "nyky"autoja ja mersuthan on muutenvaan vanhanaikaisia.

Ja ei se hooseiska kynttilä osaa kyllä mitään tehä nollilla ja ykkösillä :o

juu ei sitä yleismitarilla huomaakkaan, vaan oskiloskoopilla ja puhe olikin uudemmista tekniikoista. Näin tunnilla opetettin 3-4 vuotta sitten. Säästää kuulemma polttimoa.  :) Tiiä sitten.  :o