Kirjoittanut: jony
« : 30.10.2017 kello on 10:05 »Alkuperäiseen kysymykseen....
Meillä aivan tavallinen Fiat 2,3L, tavis 1/2 interkroitu 7,35m, niin kuin useimmilla, ketkä näkyvät talvella liikkuvan.
Ilman nastoja en kyllä lähtisi aina liikkeelle kun siltä tuntuu 3500kg autolla, kun ei oikein jäätyneillä sivuteillä olisi mukava ajella.
Autossa on truma combi, jossa kaasu ja sähkö, joten ollaan pärjätty hyvin -30C pakkasissa ilman lisä lämmityspattereita, toki on kanavapuhallin siirtämässä truman lämpöä eteen paremmin.
Vedet meillä on kuten kesälläkin päällä koko ajan kun asutaan. Harmaa vesisäiliössä on 220V sulatuskaapeli (n.2m, 35W) jota voi ajon aikana käyttää pienen inverttein kautta joka auttaa sulana pitoon sekä pohjaventtiilin jäätymisongelmaan. Lisäksi on harmaavesi säiliöss ja putkissa paremmat eristeet. Putkissa myös 12V lämmitys vastukset joita vähemmin tulee käytettyä, mutta on varalla.
Tietysti ulkopeitto ajo osan ikkunoissa kun ollaan parkissa, lisäksi tehtiin sisälle peitto asuto-osan ja ohjaamon väliin, jota voi käyttää ajonaikaan kun asutaan, tai sitten vain väliseinänä pienentämässä ohjaamoa kun asunto osa on kylmillään niin ohjaamon lämpö ei karkaa takaosaan.
Asenneettin myös Eperi joka tuo ajossa lisää lämpöä ja vähentää lasien raappausta tavallisessa ajossa. Moottorin alla myös "pohja panssari". Lisäksi joka renkaan takana kuraläpät, jotka vähentää "jää paakkuja" auton alla, jossa paljon kulkee sähkökaapeleita.
Suurin ongelma on tietysti monien luukkujen lukot, jotka kannattaa jättää lukitsematta kun lähtee reissuun, niin ei tarvi tapella jos luukusta jotain tarvii. Kun lukko kuitenkin jäätyy niin aerosoli "lukko sula" sulatus on hätäapu saada lukko auki, mutta olen lämmittänyt avainta pienellä kaasu polttimella tai sytkärillä, sitten kuuma avain lukkoon joka sulaa helposti ja lukon saa hyvin auki ja aseöljyä lukkoon joka työntää veden pois.
Auton pesu noin kerran kuussa omalla pihalla, jos sattuu tulemaan nollakelejä jos ei niin sitten jossain hallissa. Pesun jälkeen auto likaantuu melkein heti, mutta ajatuksena että kun säännöllisesti pesee niin lika ei tartu kiinni niin tiukasti että tarvitsisi voimakkaita liottimia käyttää joka vie vahankin ja kun ei vahausta voi talvella kuitenkaan tehdä uusiksi.
Kun reissuun lähdetään niin edellisenä päivänä on lähdetty "ylös" lämmittämään autoa ja jääkaappi päälle myös. Ylös lämmityksen aikaan avaan kaikki laatikot ja kaapit jotta "kylmän" saa pois joka paikasta.
Seuraavana päivänä sitten vettä säiliöön, hanat kiinni ja putkiston ilmaus. Sitten patjat, petivaatteet, ruoka tarpeet, sekä talven harrastus jutut (lumikengät, telemark ja murtsikka sukset, monot ja sauvat) mukaan ja reissuun.
Autossa mukana kesäkamojen lisäksi, lumiketjut, hinaus liina, lapio, ja työkaluja, sekä paksumpi ulkoverkko kaapeli, ym.
Talvella ei etukatosta ja telttaa juurikaan ole käytetty, yhdestä kerrasta opittiin, kun kerran satoi räntää niin katosta ei millään meinannut saada kasettiin sisään, koska lunta tai jäätä ei saanut olla yhtään pressun päällä, ilmankin on sitten pärjätty.
Reissusta kun tulee pois niin vedet kannattaa käyttää loppuun ja säiliöt tyhjentää jollain cämpin/caravan alueella missä ne saa laskettua pois, sitten hanat auki, jotka jää auki ja vesipumppu päälle niin että haukkoo tyhjää.
Jos on mahdollista niin kaikki ylimääräinen (vaatteet, petivaatteet, patjat) pois autosta niin seuraavan kerran ylöslämmityksen aikaan ei kosteuden kanssa ole ongelmia ja asuntoosa lämpiää nopeammin asuttavaan kuntoon.
Talvi reissuaminen helppoa ja mukavaa, viimetalvenakin kierrettiin monta laskettelukeskusta ja hyödynnettiin ski.fi kortin hyödyt, tai tampattiin lumikengillä pitkin, poikin jos rinnettä tai latuja ei lähellä ollut.
Meillä aivan tavallinen Fiat 2,3L, tavis 1/2 interkroitu 7,35m, niin kuin useimmilla, ketkä näkyvät talvella liikkuvan.
Ilman nastoja en kyllä lähtisi aina liikkeelle kun siltä tuntuu 3500kg autolla, kun ei oikein jäätyneillä sivuteillä olisi mukava ajella.
Autossa on truma combi, jossa kaasu ja sähkö, joten ollaan pärjätty hyvin -30C pakkasissa ilman lisä lämmityspattereita, toki on kanavapuhallin siirtämässä truman lämpöä eteen paremmin.
Vedet meillä on kuten kesälläkin päällä koko ajan kun asutaan. Harmaa vesisäiliössä on 220V sulatuskaapeli (n.2m, 35W) jota voi ajon aikana käyttää pienen inverttein kautta joka auttaa sulana pitoon sekä pohjaventtiilin jäätymisongelmaan. Lisäksi on harmaavesi säiliöss ja putkissa paremmat eristeet. Putkissa myös 12V lämmitys vastukset joita vähemmin tulee käytettyä, mutta on varalla.
Tietysti ulkopeitto ajo osan ikkunoissa kun ollaan parkissa, lisäksi tehtiin sisälle peitto asuto-osan ja ohjaamon väliin, jota voi käyttää ajonaikaan kun asutaan, tai sitten vain väliseinänä pienentämässä ohjaamoa kun asunto osa on kylmillään niin ohjaamon lämpö ei karkaa takaosaan.
Asenneettin myös Eperi joka tuo ajossa lisää lämpöä ja vähentää lasien raappausta tavallisessa ajossa. Moottorin alla myös "pohja panssari". Lisäksi joka renkaan takana kuraläpät, jotka vähentää "jää paakkuja" auton alla, jossa paljon kulkee sähkökaapeleita.
Suurin ongelma on tietysti monien luukkujen lukot, jotka kannattaa jättää lukitsematta kun lähtee reissuun, niin ei tarvi tapella jos luukusta jotain tarvii. Kun lukko kuitenkin jäätyy niin aerosoli "lukko sula" sulatus on hätäapu saada lukko auki, mutta olen lämmittänyt avainta pienellä kaasu polttimella tai sytkärillä, sitten kuuma avain lukkoon joka sulaa helposti ja lukon saa hyvin auki ja aseöljyä lukkoon joka työntää veden pois.
Auton pesu noin kerran kuussa omalla pihalla, jos sattuu tulemaan nollakelejä jos ei niin sitten jossain hallissa. Pesun jälkeen auto likaantuu melkein heti, mutta ajatuksena että kun säännöllisesti pesee niin lika ei tartu kiinni niin tiukasti että tarvitsisi voimakkaita liottimia käyttää joka vie vahankin ja kun ei vahausta voi talvella kuitenkaan tehdä uusiksi.
Kun reissuun lähdetään niin edellisenä päivänä on lähdetty "ylös" lämmittämään autoa ja jääkaappi päälle myös. Ylös lämmityksen aikaan avaan kaikki laatikot ja kaapit jotta "kylmän" saa pois joka paikasta.
Seuraavana päivänä sitten vettä säiliöön, hanat kiinni ja putkiston ilmaus. Sitten patjat, petivaatteet, ruoka tarpeet, sekä talven harrastus jutut (lumikengät, telemark ja murtsikka sukset, monot ja sauvat) mukaan ja reissuun.
Autossa mukana kesäkamojen lisäksi, lumiketjut, hinaus liina, lapio, ja työkaluja, sekä paksumpi ulkoverkko kaapeli, ym.
Talvella ei etukatosta ja telttaa juurikaan ole käytetty, yhdestä kerrasta opittiin, kun kerran satoi räntää niin katosta ei millään meinannut saada kasettiin sisään, koska lunta tai jäätä ei saanut olla yhtään pressun päällä, ilmankin on sitten pärjätty.
Reissusta kun tulee pois niin vedet kannattaa käyttää loppuun ja säiliöt tyhjentää jollain cämpin/caravan alueella missä ne saa laskettua pois, sitten hanat auki, jotka jää auki ja vesipumppu päälle niin että haukkoo tyhjää.
Jos on mahdollista niin kaikki ylimääräinen (vaatteet, petivaatteet, patjat) pois autosta niin seuraavan kerran ylöslämmityksen aikaan ei kosteuden kanssa ole ongelmia ja asuntoosa lämpiää nopeammin asuttavaan kuntoon.
Talvi reissuaminen helppoa ja mukavaa, viimetalvenakin kierrettiin monta laskettelukeskusta ja hyödynnettiin ski.fi kortin hyödyt, tai tampattiin lumikengillä pitkin, poikin jos rinnettä tai latuja ei lähellä ollut.