rekisteriseloste

Tiedote rekisteröitymisestä

Jos et ole saanut vahvistusviestiä rekisteröitymisestä si, tarkista roskapostikansiosi. Tämä erityisesti hotmail ja gmail sähköpostin käyttäjille.


Vastaa

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 365 päivään.
Jollet ole varma että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Aihe:
Otsikon ikoni:

Liite:
(Poista liite)
(lisää liitteitä)
Sallitut tiedostomuodot: gif, jpg, jpeg, mpg, mpeg, pdf, png, odf, kmz, gz, ov2, bmp, ods, zip
Rajoitukset: korkeintaan 10 liitettä, yhteiskoko korkeintaan 2000KB, yksittäisen liitteen koko korkeintaan 500KB
Huomaa, että liitetiedostot vaativat valvojan hyväksynnän.
Varmistus:
Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet
Kuuntele kirjaimet / Pyydä uusi kuva

Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet:
Suomen ex-pressan (Sale) sukunimi:
Saunassa käytetty vasta on toiselta nimeltään?:

Oikotiet: paina alt+s lähettääksesi viestin, tai alt+p esikatsellaksesi


Lähettämällä viestin hyväksyt kirjoitussäännöt


Yhteenveto

Kirjoittanut: Jukkapoika
« : 10.04.2017 kello on 14:56 »

Suunnitelmissa ruostesuojata fiiusta etupyörien kotelot ja kaaret joissa ei ole vielä mitään suojausta. Koteloissa on vielä tehtaan maalipinta,eikä ruostetta pahemmin näkynyt,kun jossain ihan todella todella pientä alkua, joten jos ensiksi suihkuttais kotelosuojaa pinnalle ja siihen sitten jotain kiveniskumassaa päälle tms..?
Alustan  ja varsinkin koteloiden huolellinen pesu, huolellinen kuivaus , paineilmalla kotelot puhtaiksi, sitten tunkeutuva kotelosuoja-aine koteloihin unohtamatta ovien ja etu/ takaluukkujen saumoja ja myös primeriksi kauttaaltaan alustaan ja lopuksi vielä kulutusta kestävä paksumpi kivisuoja-aine alustaan  -tietysti laadukkailla aineilla, teräketjuöljyt ja tiikerimassat voi unohtaa .
Kirjoittanut: Camper
« : 10.04.2017 kello on 10:46 »

Suunnitelmissa käydä juurikin läpi kriittiset kiveniskupaikat. Tuo massaus ajankohta menee todennäköisesti lähelle heinäkuuta,jotta olis tarpeeksi lämmintä,mutta taida onnistua,kun pidemmällä reissulla silloin. Kotelosuojaa suihkuttaessa ei varmaankaan autolla kannata ajaa vähään aikaan,jottei käsitelty pinta kärsi..?
 Kiveniskumassa olis helppo,kun jämähtää nopeammin,mutta sitten pohja suojaus ei ole kunnollista,jotta tiedä mitä tehdä. :-\
Kirjoittanut: Mjerica
« : 10.04.2017 kello on 03:41 »

joten jos ensiksi suihkuttais kotelosuojaa pinnalle ja siihen sitten jotain kiveniskumassaa päälle tms..?
- Noinhan tuossa juuri neuvottiin(#38), ensin ruostesuojaus-- sitten massa. Tuota järjestystä
  ei voine liikaa korostaa. Ja riittävästi jähmettymisaikaa suojaöljylle.
 
- Itse olen äärimmäisen kitsas massauksen suhteen, massaus on niin salakavala siitä
  että se haittaa suojauksen onnistumisen jälkivalvontaa. Tyypillisesti massaan vain
  kriittiset kiveniskualueet (suoraanajettaessa) eli en edes pyöränkoteloita kauttaaltaan.
  Muusta alustasta puhumattakaan. Yhtenä perusteena tuossa on lisäksi havainto siitä
  miten hyvin kotelosuoja selviää alustassa. Ja kun ei enään selviä niin täydennän sitä
  mieluummin kuin katselen komeaa massaa jonka alle en pääse näkemään.
 
- Kuivatuskin pesujen jälkeen asettaa omat vaatimuksensa. Omat suojaukseni ajoitan kesän
  kuumimpaan hetkeen, jos siihen sattuu sateita ja on tarpeen ajaa märällä niin siirrän
  toimenpidettä.
 
  Miten muuten tuo tehtaan maalipinta.... onko se todella vain maalipinta, ei ruiskutettu
  muovi? Katsoitko tarkkaan, tuo nimittäin muuttaa asiaa jos noin olisi.
 
Puuosien suojaukseen olen käyttänyt pellavaöljyä joka on terästetty metyleeni-bis(tiosyanaatti):lla.
Siitä hankala homma että lisää sitä ei enään taida saada, joskus on saanut myydä yrityksille
mutta taidettiin kieltää kokonaan parisenkymmentä vuotta sitten. Tuntuisi siltä että karavaani-
vehkeitten alla on niin arvokkaita puuosia että niitä varten pitäisi syntetisoida jotain uutta
ratkaisua. Mutta mitä..... voisiko perustua kupariin tai 6-arvoiseen kromiin...?
 
Hieman rekvisiittaa, kaikenlaista ruostesuojausvempel että on tullut vuosien mittaan kehiteltyä
kun kaupallisten valmistajien suunnittelijat eivät koskaan mene auton alle "tuotostensa" kanssa.
Eräs vinkki jota voi käyttää moneen muuhunkin(1).... tuollainen tuli tehtyä kun kyllästyin
painepesurin varren kanssa touhuamiseen.



Olipa juhlavaa suihkutella tuolla auton alla. Tietysti pitää muistaa että tuolla suihkuttaa
silmänräpäyksessä myös naamaansa, ei sovellu hosakoille. Eikä täytä konedirektiivin
vaatimuksia.
  Tarvitaan varajatkovarsi (tai se ainut alkuperäinen), putki väliltä poikki ja TIG:llä 45ast.
kulma suuttimen viereen, hydrauliikkaliike prässää liittimet pienimmälle letkulle mitä löytyy ja
siinä se.

(1) Karavaanareille erityisesti.... tuolla on kiva painepestä vesisäiliö kun saa suuttimen
   kourassaan luukusta sisälle.
Kirjoittanut: Camper
« : 9.04.2017 kello on 23:18 »

Suunnitelmissa ruostesuojata fiiusta etupyörien kotelot ja kaaret joissa ei ole vielä mitään suojausta. Koteloissa on vielä tehtaan maalipinta,eikä ruostetta pahemmin näkynyt,kun jossain ihan todella todella pientä alkua, joten jos ensiksi suihkuttais kotelosuojaa pinnalle ja siihen sitten jotain kiveniskumassaa päälle tms..?
Kirjoittanut: Lerssinen
« : 20.02.2015 kello on 13:00 »

Rullamersussa on peltipohja luojan kiitos matkailuosassakin.. Pystyseinät on vaneri/urtsu/vanerikomboa ja ne tulee lattian "ali" pätkän matkaa auton alle.. Harjasin porakoneen poraharjalla ne ja sudein tervaa ensin ohuena ja lopuksi paksuna mutta lämmitettynä..

Puu kun on puuta auton alla ja sitä ei saa "sulkea" näillä oikeilla raudalle tarkoitetuilla ruostesuoja-aineilla..

Bonuksena kesäfiilis on kohdallaan kun aurinko lämmittää  :)
Kirjoittanut: Catiska
« : 20.02.2015 kello on 12:41 »

Kiitos, siinä tuli hyvä tietopaketti!
Kirjoittanut: 88k5
« : 20.02.2015 kello on 11:50 »

On se siunattu asia että houmerissa ei ole puu pohjaa... Säästyn tuoltakin.

Mutta, runkopalkit yms pitää ruostesuojata jahka kelit lämpenee. Itselläni on sopivaa kuumavesipesuri, tilaa ja paineilmaa. Mitä muuta tuohon "mukavaan" puuhaan tulen tarvitsemaan?
Onko homma muuten tuttua - muihin menopeleihin? Samat menetelmät..

Liuottavan pesuaineen, jos vanhaa massaa jää, sen päälle pehmennystä (esim. kotelosuoja-aine tms.), alkaviin hapettumiin/ruosteisiim "katkaisu"; happoväri tmv.
Puhdistuksen, pohjustuksien ja kuvumisien jälkeen kannattaa tehdä kotelosuojaus - massaus vasta sen jälkeen..

Kompurassa hyvä litratuotto, korkea paine ei olellinen. Kotelosuojaruisku riittää. Ainakin minulla toiminut hyvin massan kanssa kun pillin ottaa pois. Valmis pullotavara tulee isosta reiästä (ei suutinta) - kerralla saa 1-2mm kerroksen. Painetta ei saa olla liikaa, koska muutoin ilmavirta vetää massapinnan laineille - ei korvata ruiskutusetäisyydel lä, koska muuten ympäristöön hukkuu arvokasta ainetta .. Oikea tuntuma, aikansa kun nahoittuu, uusi kerros päällä (tarvittaessa). Periaattessa simppeliä..
Kirjoittanut: Catiska
« : 20.02.2015 kello on 09:10 »

Mielestäni ei kumpaakaan vaan jonkinlaista komposiittimateriaa lia.
Kirjoittanut: ihaa
« : 20.02.2015 kello on 08:10 »

On se siunattu asia että houmerissa ei ole puu pohjaa...

Onko se Hymerin asunto-osan pohja lasikuitu- vai alumiinipintainen ?
Kirjoittanut: Catiska
« : 20.02.2015 kello on 07:59 »

On se siunattu asia että houmerissa ei ole puu pohjaa... Säästyn tuoltakin.

Mutta, runkopalkit yms pitää ruostesuojata jahka kelit lämpenee. Itselläni on sopivaa kuumavesipesuri, tilaa ja paineilmaa. Mitä muuta tuohon "mukavaan" puuhaan tulen tarvitsemaan?