Mutta jos ongelma poistetaan ilman kierron parannuksella, niin se poistuu.
Mutta jos ongelma poistetaan kastepisteen siirrolla, niin se kaste on edelleen siellä jossain.
Ja jos eristys tulee sisäpintaan, niin kastepiste siirtyy rakenteen sisälle.
Eli melkoisella varmuudella sen alumiinisenkarmin ja eristeen väliin.
Ja jos takatalliin kosteutta kertyy, niin sinne tarvitaan poistoventtiili.
Niin, jos eristystä ei paranneta kastepiste on edelleen "huoneenpuolella" vaikka kuinka lisäisi sisälämpöä - eli kondensoituu. Toki runsaalla ilmanvaihdolla siirtää tiivistyneen veden haihduttamalla höyryksi..
Esim. jos takatallissa käyntiä tai kosteita romppeita, Rh 70%, sisälämpö tallissa +20C -> alukehyksen pintalämpö +15C tai alle, niin kostuu.. (tai Rh50%@20C ->+9C)
Epäilyttää, että saa olla aikalailla watteja raamissa, ettei pakkasella kostu tuo kylmäsilta - vastalahjana harakoille on lämmin kehys myös ulkona

Se, että kastepiste jää rakenteeseen, on ihan normia talopuolella - toki eristys harvenee ulospäin, mutta ennen kaikkea lämmintä sisäilmaa eli ilmaa, jolla hyvä kyky sitoa kosteutta, ei missään nimessä saa päästää kylmempään suuntaan. Siksi kosteussulku nykyoppien mukaan on kriittinen ominaisuus ennen eristeitä (sisäpinnalta>ulkoverhoukseen -suuntaan).
Koska matkailuvehkeessäkä
än seinärakenteeseen ei saa joutua sisäilmaa, ei kuivassa alle Rh 20% rakenteessa kastepistettä muodostu - tilanne toinen, jos esim. sisätapetti vaihdettu johonki hengittävään..
Alukehyksen ja lisäeristeen väliin kertyy kosteutta, jos eriste ei ole tiiviisti laitettu (ilma vaihtuu)