rekisteriseloste


Vastaa

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 365 päivään.
Jollet ole varma että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Aihe:
Otsikon ikoni:

Liite:
(Poista liite)
(lisää liitteitä)
Sallitut tiedostomuodot: gif, jpg, jpeg, mpg, mpeg, pdf, png, odf, kmz, gz, ov2, bmp, ods, zip
Rajoitukset: korkeintaan 10 liitettä, yhteiskoko korkeintaan 2000KB, yksittäisen liitteen koko korkeintaan 500KB
Huomaa, että liitetiedostot vaativat valvojan hyväksynnän.
Varmistus:
Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet
Kuuntele kirjaimet / Pyydä uusi kuva

Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet:
Suomen ex-pressan (Sale) sukunimi:

Oikotiet: paina alt+s lähettääksesi viestin, tai alt+p esikatsellaksesi


Lähettämällä viestin hyväksyt kirjoitussäännöt


Yhteenveto

Kirjoittanut: TLP
« : 13.12.2015 kello on 23:12 »

Vastaus täysin offtopiccia, mutta niin on kysymyskin  ;D


Eikös tuossa aloittajan mekkerissä ole jo ilmaperä? Siis auto aina suorassa ja koukku samalla korkeudella, vähän sama asia kun volvon nivomat.

Se automaattinen tasosäätö oli jo 210-korissa, eli 1996 vuodesta asti.
210:ssä, eli 'Väyrysessä' se vaan oli hydraulinen, tässä 211-korisessa ilmalla.

Se hyvähän tuossa ilmalla toteutetussa tasosäädössä on, että jäykkyys säätyy automaatisesti myös kuorman mukana (pussissa paine nousee). Eli ei pelkästään perän korkeus. Tuota perän korkeuttahan pystyy MB STAR:lla säätämään, mikäli niin haluaa.

Sitten jos on joka kulmassa ilmat, eli Airmatic, niin koko auton korkeutta pystyy säätämään samalla tavalla, kuin esim. Audin A6 Allroadissa. Säätövaroissakaan ei mökkiteasetuksen kanssa kauheasti eroja ole Audiin. Tämmöistä aikoinaan ajattelin hankkia, mutta sitten tuli toinen ilman Airmaticia sopivasti eteen ja päästiin kauppoihin.
Kirjoittanut: JJJ
« : 13.12.2015 kello on 19:33 »

Tuossa on yhdistelmästä kuva, eipä tuo ainakaan tästä katsottuna pahasti väärällä korkeudella pitäisi olla.
Koukkupajassa asennettu, en itse ole sen kummemmin sen korkeutta edes miettinyt.

(Kuva piiloitettu, klikkaa tätä niin näet kuvan.)


No mä olen kyllä lastannut ton kokolailla tasaiseksi, hivenen etupainoinen ehkä.
Sen verran, että keulaa saa aisasta nostettua helposti (50-60kg).
Tietenkin automaattinen tasosäätö tossa auton perässä helpottais sen verran, että sinne vois kuormaa eteen laitella enempi.
Pitää kokeilla.
Silloin kun oma hobby oli mondeon perässä niin sai aisapainon laittaa aivan maksimiin jotta meno oli 80-90 kmh vauhdeissa vakaata.  Nyökkihän se rumasti tien epätasaisuuksissa mutta muuten meno oli huomattavasti vakaampaa.
Kirjoittanut: K.E.V
« : 13.12.2015 kello on 16:22 »


Mitä pidempi 2-aks. kärry on, sitä tärkempi on lasta se akseleillensa. Ihan sama koskee vaunua tai venetraileria.. ei missään nimessä nokkapainoiseksi tyyliin 100kg aisapainoa.. erittäin epämukava heitoissa. Sillä samalla liikemäärällä alaspain viedessä, se vetäsee ylöspäin alasjouston vastaheittona. Jos ei tollasia 7-9 m kärryjä kuormalla enempiä vedelly, ei kanna pienempii paljoa vertailla.

Tämämpä takia en kannata tuota liika aisa-painoa mitä ehdotettiin.

Tuollaisen 2-aks. ylös-alas aisanheitot tarkoittaa aina, että toinen akseli kevenee ja toinen kantaa isomman kuorman, jopa yli akselimassa.. yhtään ei ole haitaksi, jos renkan kantavuus enempi mitä valmistaja suosittaa. Tai vaikka leveämpänäkin, jos mahtuu..
Tässä tulee eteen teli-akseliston paremmuus  Thumb
Välttämättä autonperän käytöstä ei yhtään auta auton "löllö-mukava jousitus", oli se ilma- tai mehuversio.. ne ei välttämättä vaikuta yhtään ulosjoustoon..
nuo takavaimentimet on oikein tärkeä juttu, ei mitkään "takomon erityisvahvat" ole niin hyvä kuin jämäkät vakio-jouset ja kunnon vaimennus.
Kirjoittanut: 88k5
« : 13.12.2015 kello on 15:40 »

Kaidalla tiellä - oikea aloittajalle on 2.5  Thumb

Rokkerilta lainattu..

Mitä pidempi 2-aks. kärry on, sitä tärkempi on lasta se akseleillensa. Ihan sama koskee vaunua tai venetraileria.. ei missään nimessä nokkapainoiseksi tyyliin 100kg aisapainoa.. erittäin epämukava heitoissa. Sillä samalla liikemäärällä alaspain viedessä, se vetäsee ylöspäin alasjouston vastaheittona. Jos ei tollasia 7-9 m kärryjä kuormalla enempiä vedelly, ei kanna pienempii paljoa vertailla.

Tuollaisen 2-aks. ylös-alas aisanheitot tarkoittaa aina, että toinen akseli kevenee ja toinen kantaa isomman kuorman, jopa yli akselimassa.. yhtään ei ole haitaksi, jos renkan kantavuus enempi mitä valmistaja suosittaa. Tai vaikka leveämpänäkin, jos mahtuu..

Välttämättä autonperän käytöstä ei yhtään auta auton "löllö-mukava jousitus", oli se ilma- tai mehuversio.. ne ei välttämättä vaikuta yhtään ulosjoustoon..


Kirjoittanut: Humoristi
« : 13.12.2015 kello on 13:31 »

Vaikka meneekin taas ohi aiheen niin silti laitan kuvan Hobbyn rengaspaine suosituksesta.  Rengasliikkeessä suositeltiin 3.5bar painetta renkaisiin.

Kerran mennään ohi aiheen niin mennään mukana  ;D tässä saman ikäluokan vaunun kuin aiheen aloittajalla.
Matkaajan rengaspaine suositukset  ;D



Kirjoittanut: Topelius
« : 13.12.2015 kello on 13:27 »

Vaikka meneekin taas ohi aiheen niin silti laitan kuvan Hobbyn rengaspaine suosituksesta.  Rengasliikkeessä suositeltiin 3.5bar painetta renkaisiin.

Vaunun kokonaismassa on toki 1900kg
Kirjoittanut: Ruutiukko
« : 13.12.2015 kello on 13:12 »

Taitaa olla jotain 2,5 bar mitä suositellaan tuohon kaksiakseliseen vaunuun, + tietenkin kuorman mukaan lisättävä painetta.
Kirjoittanut: K.E.V
« : 13.12.2015 kello on 12:09 »

Huh  :o
Yksiakseliseen nuo paineet sopii. Ei kaksiakseliseen ja teliin noinpaljoa tarvitse.
Kirjoittanut: Topelius
« : 13.12.2015 kello on 10:50 »

Ei noihin tavallisiin 155 renkaisiin voi laittaa 3,5 baria
Mulla oli Hobbyssa juuir tuollaiset perus 155 renkaat alla.  Tehtaan suositus oli niihin jopa 4.5bar.  Pidin kyllä niissä tuota 3.5bar painetta.
Kirjoittanut: Ossi66
« : 13.12.2015 kello on 10:28 »

Kannattaa vähän testailla tuota kuormaamista, sillä on yllättäviä vaikutuksia.

Minkälaista ilmanpainetta pidät renkaissa. Itse pidän 3,2-3,5 bar telivaunun renkaissa. Renkaat C-sarja.

Ei noihin tavallisiin 155 renkaisiin voi laittaa 3,5 baria