Yhteenveto
Kirjoittanut: Petrooli
« : 28.11.2015 kello on 23:18 »
Niin, mutta vain uuden. Tai sitten maksetaan alvien erotus. Käytetystä ei mitään.
Niin uusia ei taida kovin kummoisia 35000 eurolla saada. Arvonlisäverotukses sa uudeksi katsotaan alle 6 tkm ajettu tai alle 6 kk vanha ajoneuvo. Uuden kuljetusvälineen alv on 24 % eikä minkään alvien erotus. Jos on maksanut hinnan päälle Saksan alvin, maksetaan Suomeen 24 % alvia koko kauppahinnasta eli alvillisesta hinnasta. Saksaan maksetun alvin voi myyjä hakea jälkikäteen takaisin, kun on osoittaa että alv on tilitetty Suomeen.
Kirjoittanut: Alan
« : 28.11.2015 kello on 15:59 »
Niin, mutta vain uuden. Tai sitten maksetaan alvien erotus. Käytetystä ei mitään.
Kirjoittanut: Petrooli
« : 28.11.2015 kello on 15:01 »
Saksasta ostaessasi muista laskea ostohinnan päälle Suomeen maksettava uuden kuljetusvälineen arvonlisävero 24 % ostohinnasta. Eli auto pitäisi ostaa alvittomana Saksasta, mutta se voikin olla Saksalaiselle autokauppiaalle ylipääsemätön rasti. Tässä linkki ohjeeseen: http://www.vero.fi/fi-FI/Syventavat_veroohjeet/Arvonlisaverotus/Yksityishenkilo_ostaa_uuden_kuljetusvali(14307)
Kirjoittanut: tsahkali
« : 28.11.2015 kello on 13:36 »
Toki eristys ei ole niin hyvä kuin talvikäyttöön tehdyssä autossa, ja etenkin ohjaamo on eristetty yleensä olemattomasti, kuten puoliintegroiduissa kin, mutta ainakin satunnaiset yöpymiset luulisi onnistuvan kivuttomasti.
'Peltiohjaamo' on monille jonkinlainen peikko. Jos verrataan sitä 'Täysintegroituun', niin eroahan on 'ovien verran'. Moottorin suuntaanhan siellä on samat peltirakenteet. Meillä on ohut peitto ikkunoiden päällä ja ohjaamo käytössa, eikä kylmyysongelmia, vaikka sisälämpötila on mukavuussyistä alempi kuin monilla muilla. Mikäli tarkoitus on käyttää autoa säännölisesti talvella, harkitsisin myös pientä "oikeaa" matkailuautoa
Edelleen samaa mieltä. Ainoa ero mikä sillä peltikuorisella on vastaavan pituiseen 'oikeaan', taitaa olla pidempi akseliväli, joka helpottaa talviajoa.
Kirjoittanut: reiska14
« : 28.11.2015 kello on 12:58 »
Korjaisin tuonne aiempaan, että fiattia on kyllä myös 2.2 ketjukoneella.
Kirjoittanut: 700
« : 28.11.2015 kello on 10:58 »
Vae että retkuiluauto talvikäyttöön. Kun harrastelija palaa päivän reippaan liikunnan jälkeen pakkaskelistä peltikoppiin, ja levittelee kamppeensa autoon, pääsee harrastajan lemmikki jyrsimään jäätä janoonsa kylmistä pinnoista. Onhan se telttaa parempi, vai onko. Jokainen tyylillään. 
Asiallisiin kysymyksiin asiallinen vastaus vai miten se nyt oli  Ei se tilanne talvella ihan noin murheellinen taida olla kohtuullisen uudessa retkeilyautossa. Aloittaja taisi kysyä voiko yöpyä -20 asteen pakkasessa. Väittäisin, että kyllä voi. Jos lähdetään siitä että retkuiluauton pientä sisätilaa lämmittää samanlainen truma, kuin isoa matkailuautoakin ja tehoa noissa piisaa enemmän kuin riittävästi kaasulla. Toki eristys ei ole niin hyvä kuin talvikäyttöön tehdyssä autossa, ja etenkin ohjaamo on eristetty yleensä olemattomasti, kuten puoliintegroiduissa kin, mutta ainakin satunnaiset yöpymiset luulisi onnistuvan kivuttomasti. Mikäli tarkoitus on käyttää autoa säännölisesti talvella, harkitsisin myös pientä "oikeaa" matkailuautoa
Kirjoittanut: Turhan Höpöttäjä
« : 28.11.2015 kello on 09:40 »
Vae että retkuiluauto talvikäyttöön.  Kun harrastelija palaa päivän reippaan liikunnan jälkeen pakkaskelistä peltikoppiin, ja levittelee kamppeensa autoon, pääsee harrastajan lemmikki jyrsimään jäätä janoonsa kylmistä pinnoista. Onhan se telttaa parempi, vai onko. Jokainen tyylillään. 
Kirjoittanut: Muumuupapa
« : 28.11.2015 kello on 08:06 »
1) Kannattaako hankkia retkeilyauto saksasta vai suomen markkinoilta, kun käytettävissä on max 35 000 euroa autoon? Hinnoissa ei mahdottomia eroja näytä olevan kun olen vertaillut mobile.de ja nettiautoa.
Itse ostaisin Suomesta. Mahdolliset takuuasiat sujuvat silloin joustavammin. Ja muutenkin Suomessa on nyt ostajan markkinat, joten on mahdollista päästä edullisempiin kauppoihin kuin Saksassa. 2) Tullin säädökset verovapaudelle melko selkeä. Onko mitään erityistä lisäksi, jota pitäis ottaa huomioon maahantuonnissa?http://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus/ensirekisteroinnin_jalkeinen_autovero/matkailuauto Kannattaa varmistaa, että Saksan auto on tyyppihyväksytty matkailuautoksi. Suurten valmistajien auton yleensä on, mutta itse tehtyjen ja pikkupajojen valmistamien kanssa voi tulla ongelmia. 4) Voiko tollaisella autolla yöpyä yli -20 asteen pakkasissa, jos Trumatic lämmitin? Autojen eristys myös kiinnostaa. Liikkeessä kerrottiin, että siellä on jonkun sortin kuplamuovia pellin ja verhoilun välissä. Kuulosti oudolta, osaatteko kertoa tarkemmin mitä se on ja millainen lattiaeristys autoissa on?
Yleensä niissä on solumuovimatto ("routamatto") seinissä, katossa ja lattioissa. Jotkut kotimaiset valmistajat käyttävät myös ewona-villaa. Kannattaa tutustua myös kotimaiseen Casa-carin mallistoon. Niissä on otettu jollakin tavalla huomioon myös talvikäyttö. 5) Mikä on mielestäsi paras lämmitysmuoto - Webasto, Trumatic, sähkö?
Itse ottaisin Webaston ihan sen vuoksi, ettei kaasupulloa tarvitse vaihdella niin usein. Ja rinnalle sähköinen lattialämmitys sekä pari irtopatteria. Jos mahdollista, niin Webaston yhteyteen ottaisin 120 litran polttoainetankin.
6) Millaisia tyyppivikoja Adriassa on ja Fiatin korissa/moottorissa, joihin on hyvä kiinnittää huomiota ostohetkellä?
Fiatin moottorit ovat perusvarmoja. 2,3 litrainen on varma ja kestävä, mutta jakohihnaa saa vaihdella turhan usein. Kolmelitrainen on ketjulla, mutta siinä on heikkoina kohtina ainakin kytkimen pääsylinteri ja kaasuläppäkotelo. Pössl tekee autoja myös Jumperin alustalle ja niissä on tarjolla 2,2 litrainen, joka on jakoketjulla. Citroenin huolto ja varaosapalvelu toimii myös paremmin kuin Fiatin, jonka maahantuonti on ollut kiertokapulana jo pitkään. Sekä Ducaton että Jumperin kohdalla kannattaa valita raskaampi (heavy) alusta, jolloin pikkumurheita on vähemmän.
Kirjoittanut: Weicco
« : 28.11.2015 kello on 07:49 »
Hyvin pärjää talvella peltikuorisella. yhdellä tuttava pariskunnalla on peltikuorinen Adria, olikohan vm-2004, mutta kuitenkin sitä vanhempaa korimallia. Ovat kovia harrastamaan hiihtoa, ja auton kanssa liikkuvat paljon talvella, eikä niillä ole ollut ongelmia kelien kanssa oli pakkanen mikä tahansa. Onhan niiden varustauduttava pitkillä kalsareilla kun on kunnon pakkanen, eivätkä kulje yöllä kuselle liukuoven kautta, silloin jäähtyy koppi aika vikkelästi. Tilaahan niissä ei runsaasti ole, mutta jos pystyy elämään sen ahtauden kanssa niin mikäs siinä, kahdelle henkilölle menee hyvin kun varustautuu sen mukaan. En kyllä suosittele jos alkaa olemaan sitä ikäluokkaa että pikkuinen veto alkaa niveliä kolottamaan
Kirjoittanut: Aakku
« : 28.11.2015 kello on 06:57 »
^ Kyllä se vain edelleen riippuu käyttötarpeesta....
Kun ehtona oli talvimatkailu, niin unohtaisin heti retkeilyauton listalta. Kolmen vuodenajan ajokiksi siitä olisi ja aivan hyvin satunnaisesti pystyy omassani -10 asteessa yöpymään. Lämpöä riittää Webastosta, mutta kylmäpisteitä ja sitä kautta kosteutta kertyy kylmiin pintoihin. Retkeilyauton katson tiloiltaan olevan korkeintaan kahdelle tarkoitettu. Lisäksi retkeilyauto on monesti jostain syystä jopa kalliimpi varusteltuna, kuin rakennetulla korilla varustettu.
Kyllä niitä etujakin on. Tiedän useita, jotka ovat siirtyneet hyvinkin varustelluista isoista matkailuautoista retkeilyautoon. Varmaan joku näitäkin juttuja lukeva on niin tehnyt. Miksikö? Ei ehkä ole tarvetta isolle autolle sen koon takia, ei ehkä mahdu talliin, pelätään kosteusvaurioita, halutaan auto enemmän yleiskäyttöön, tilantarve on pienentynyt, ei enää tarvetta talvimatkailuun, tavaran kuljetus helpottuu, ym. Kolariturvallisuusk in saattaa olla jollakin mielessä. Ajo-ominaisuudet voivat olla huonommat, tai paremmat. Pakun alusta ei niin hyvä ajettavuudeltaan aina ole, mutta onko se sitä silloin, kun kokoa sen päällä kasvatetaan?
Sen verran minua kiinnostaa tuo äänieristys, kun kerrotaan, että esim. Hymerissä on ainutlaatuinen eristys. Miten poikkeaa Hymerin eristys sen retkeilyautomalleis sa, vai onko siinä aivan samanmoinen olematon eristys, kuin muissakin retkeilyautoissa?
|