rekisteriseloste


Vastaa

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 365 päivään.
Jollet ole varma että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Aihe:
Otsikon ikoni:

Liite:
(Poista liite)
(lisää liitteitä)
Sallitut tiedostomuodot: gif, jpg, jpeg, mpg, mpeg, pdf, png, odf, kmz, gz, ov2, bmp, ods, zip
Rajoitukset: korkeintaan 10 liitettä, yhteiskoko korkeintaan 2000KB, yksittäisen liitteen koko korkeintaan 500KB
Huomaa, että liitetiedostot vaativat valvojan hyväksynnän.
Varmistus:
Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet
Kuuntele kirjaimet / Pyydä uusi kuva

Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet:
Suomen ex-pressan (Sale) sukunimi:

Oikotiet: paina alt+s lähettääksesi viestin, tai alt+p esikatsellaksesi


Lähettämällä viestin hyväksyt kirjoitussäännöt


Yhteenveto

Kirjoittanut: HiTec
« : 9.11.2015 kello on 20:56 »

25 metrinen häntä ei ole kovin mukava takana tulevalle. ;)

Ennen oli tuokin paremmin, erillinen johtosovittimen pätkä auton kyljessä ja tolppajohdosta kun nyppäsee niin aina irtoaa usein jopa mitään rikkomatta :D
Kirjoittanut: mjo33400
« : 9.11.2015 kello on 20:36 »

Onko siis tästä ymmärrettävä, että autoa ei sais käynnistää maasähkön ollessa kytkettynä? Mie en ole kyllä tätä(kään) tajunnut  :-\

Joissakin tilanteissa käynnistys on rikkonut laturin( Calira ), mutta luulen, että tässä tapauksessa ei haluta verkkojohtoa roikkumaan kyljestä ajon aikana. 25 metrinen häntä ei ole kovin mukava takana tulevalle. ;)
Kirjoittanut: Loppis
« : 9.11.2015 kello on 11:28 »

Onko siis tästä ymmärrettävä, että autoa ei sais käynnistää maasähkön ollessa kytkettynä? Mie en ole kyllä tätä(kään) tajunnut  :-\
Kirjoittanut: mjo33400
« : 8.11.2015 kello on 20:38 »

Pistää sinne pistorasiaan halvan 12V antavan muuntajan ja sen perään irrottavat releen, joka katkaisee startin ohjauksen, niin eipä tule tuplalatausta tai startti imaisee verkkomateriaaleja polvilleen.  Eikä muuten liikutakkaan piuha kiinnitettynä ;)

Taas yksi vaihtoehto lisää, "estetty solenoidiohjaus". Hyvä vaihtoehto. Thumb
Kirjoittanut: Ossi66
« : 8.11.2015 kello on 19:24 »

Pistää sinne pistorasiaan halvan 12V antavan muuntajan ja sen perään irrottavat releen, joka katkaisee startin ohjauksen, niin eipä tule tuplalatausta tai startti imaisee verkkomateriaaleja polvilleen.  Eikä muuten liikutakkaan piuha kiinnitettynä ;)
Kirjoittanut: TL29191
« : 8.11.2015 kello on 19:02 »

Kyllä niitä helppoja kytkentävaihtoehtoj a on monenlaisia. Jos releen ohjaus tapahtuu 220 VAC virralla niin rele on vetäneenä aina kun verkkovirta on kytkettynä. Kun releen ohjaus tapahtuu 12 VDC:llä virtalukon kautta niin rele on vetäneenä aina kun autolla ajetaan. Verkkovirtaan virtalähteen avulla kytkettynä valo palaa aina ja virtalähde on aina virrallinen kun verkkovirtaa on käytössä. 220 VAC:lla toimiva valo kojelaudassa on hiukan haastava kaapeloinnin ja kytkennän suhteen.

Alkuperäisestä tavoitteesta että mitään toimintoja ei ole toiminnassa jos ainoastaan toinen, verkkovirta tai virtalukko, on kytkettynä, olisi näissä edellisissä vaihtoehdoissa luovuttava.

Viivepiirin lisäämisessä virtalukon jälkeen  ainoana tavoitteena olisi virran katkaisu ohjausreleeltä säädetyn ajan, esim. 60 s, jälkeen virran ollessa kytkettynä.

Voi olla pitäydytään jossain helpossa vaihtoehdossa.
Kirjoittanut: Wiki
« : 8.11.2015 kello on 17:54 »

Miksei vaan laita 230 valoa ohjaamoon joka palaa kun auto maasähkössä. Pieni merkkivalo riittää jossain virtalukon lähettyvillä. Jotain tyyliin kahvinkeittimen virtavaloa tarkoitan

Kun en releistä yms. mitään ymmärrä niin tein omaan retkeilyautoon 12V ledillä merkkivalon ohjaamon seinään turvavyön viereen. Valo on kytketty muuntajan kautta 230V sähköjärjestelmään. Mitään kytkimiä ei ole eli palaa aina kun 230V kytketty.
http://www.muudi.fi/muuntaja-12vdc-8w-mu92 tällainen 7,90€ muuntaja ja tällainen 2,90€ lev-valo.

Kirjoittanut: mjo33400
« : 8.11.2015 kello on 17:50 »

Merkkiäänen pitää tulla ennen starttausta. Valolle pitää vetää johdot näköpiiriin, mutta summeri voi olla kaapissa missä on verkkosähkö ja 12 volttia.
Kirjoittanut: seppoko
« : 8.11.2015 kello on 17:00 »

Mikä lienee ajatus, miksi tällainen varoitusjärjestelmä pitäisi laittaa?

Jos se on varoitus kaapelista, lienee tuo kimin ehdotus helpoin ja edullisin? Tuollaista saattaisin minäkin harkita lievän ikääntymiseni aiheuttamien haittojen takia.

Mutta jos se olisi varoitus, että eri sähköiset piirit ovat yhtäaikaa toiminnassa, joista minua on muutaman kerran varoitettukin, niin eikö se tule liian myöhään, kun sytytysvirta on ehditty kytkeä? Vai onko se niin, että vasta starttivirta ja/tai latausvirta ovat ne tuholaiset? Ja sen takia pitäisi  saada varoitus verkkovirrasta ennen starttausta?
Kirjoittanut: kimi
« : 8.11.2015 kello on 16:23 »

Miksei vaan laita 230 valoa ohjaamoon joka palaa kun auto maasähkössä. Pieni merkkivalo riittää jossain virtalukon lähettyvillä. Jotain tyyliin kahvinkeittimen virtavaloa tarkoitan