rekisteriseloste

Tiedote rekisteröitymisestä

Jos et ole saanut vahvistusviestiä rekisteröitymisestä si, tarkista roskapostikansiosi. Tämä erityisesti hotmail ja gmail sähköpostin käyttäjille.


Vastaa

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 365 päivään.
Jollet ole varma että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Aihe:
Otsikon ikoni:

Liite:
(Poista liite)
(lisää liitteitä)
Sallitut tiedostomuodot: gif, jpg, jpeg, mpg, mpeg, pdf, png, odf, kmz, gz, ov2, bmp, ods, zip
Rajoitukset: korkeintaan 10 liitettä, yhteiskoko korkeintaan 2000KB, yksittäisen liitteen koko korkeintaan 500KB
Huomaa, että liitetiedostot vaativat valvojan hyväksynnän.
Varmistus:
Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet
Kuuntele kirjaimet / Pyydä uusi kuva

Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet:
Suomen ex-pressan (Sale) sukunimi:
Saunassa käytetty vasta on toiselta nimeltään?:

Oikotiet: paina alt+s lähettääksesi viestin, tai alt+p esikatsellaksesi


Lähettämällä viestin hyväksyt kirjoitussäännöt


Yhteenveto

Kirjoittanut: HiTec
« : 23.04.2015 kello on 08:47 »

Pääasiassa tarkastukset/säädöt kotona omalla kompuralla - mittalaite kuitenkin aina tuo sama..

Kuten myös. OKT-projektin jäämistönä kompura ja vermeet himassa, niin onpahan aina yksi ja sama mittari jonka mukaan gummit paineistaa 8)
Kirjoittanut: 88k5
« : 23.04.2015 kello on 08:06 »

Itellä tapana on noita huoltamoiden laitteita käyttää vain ilman lisäykseen - viisarin tarkkuudella ei virkaa kun on kovat epätarkkuudet ja vuodot laitteissa.

Mukana kulkee vajaa 7€ laite


Pääasiassa tarkastukset/säädöt kotona omalla kompuralla - mittalaite kuitenkin aina tuo sama..
Kirjoittanut: Muumuupapa
« : 23.04.2015 kello on 07:56 »

Rengaspaineita miettiessä kannattaa miettiä myös akselipainoja tyhjänä ja kuormattuna. Sekä nykyisessä että edellisessä autossani etuakselille kohdistuva kuormitus oli suurimmillaan nimenomaan kuormaamattomana. Kun autot kuormattiin täyteen, keveni etuakseli ja ilmanpaineita renkaissa sai vähentää. Tämä tulee eteen varsinkin tilanteissa, joissa autossa on pitkä peräylitys ja takatalli.
Kirjoittanut: ktako
« : 22.04.2015 kello on 13:00 »

0.4 bar nousi takarenkaiden paine 2 km matkalla huoltikselle samalla mittarilla mitattuna. rengas kädellä koeteltuna lievästi lämmin. Lähtöpaine 4.8 bar loppupaine 5.2 bar. painoa n.1300 kg / rengas, rengas nokia 235/65/16 chargo 121. eli lähellä max kuormitusta 1450kg
Kirjoittanut: retkeilijä
« : 22.04.2015 kello on 12:41 »

Olen kauan sitten lukenut TM:n testin ilmanpainemittareis ta huoltamojen, niissä oli suurta vaihtelua.

Asia kiinnostaa ja siksi testasin muutaman. Ilman lämpötila vaikuttaa ilmeisesti n.0,1 bar / 10 ast. Minkä verran sitten renkaan sisällä ilma lämpenee ajossa on epäselvää.

Mittauksia 4,0 bar    Neste Hankasalmi                 renkaat ajon jäljiltä
                3,7 bar    Neste                                  selkeä mittari
                3,8 bar    Teboil                                  selkeä mittari
                3,9 bar    oma kompressorin mittari      halpis mittari
                3,7 bar    polkupyörän pumpun mittari   pieni näyttö

Olihan noissa heittoa, mutta ei liian suurta.
Viiden asteen lämpötilassa paine oli siis 3,8 bar ja nousee kesällä ja ajossa.
Fiatin ohje 4,1 bar on hyvin lähellä. Näillä mennään turvallisesti ja mukavasti.

Kuvassa omat mittarit, joiden näytöt ovat onnettomat.

Kirjoittanut: seppoko
« : 21.04.2015 kello on 21:13 »

tuolla lisää rengaspaineista/ kantavuus
http://karavaanari.org/index.php/topic,12387.0.html

Onneksi ei tarvitse kirjoittaa, Muistakaa em. ketjusta vastaukseni, vastaus 2.
Kirjoittanut: ktako
« : 21.04.2015 kello on 20:50 »

tuolla lisää rengaspaineista/ kantavuus
http://karavaanari.org/index.php/topic,12387.0.html
Kirjoittanut: retkeilijä
« : 21.04.2015 kello on 20:32 »

Olen laskemassa ilmanpaineita Fiat Ducato 2.0 jtd m-autoon, jonka omapaino on 2500kg ja matkavarusteet ovat aika kevyet kahdella aikuisella.
Korivalmistaja antaa ohjeeksi 4,5 bar, ja Fiat 4,1 bar. Viime kesänä ajoin 4,5 barin paineella, mutta asfaltin poikkikatkot häiritsivät. Nyt kokeilen 4 bar painetta. Ehkä pienempiäkin. Renkaat Britgestone Blizzak kitkat.

Laskin talven jäljiltä paineet renkaisiin omalla kompressorilla tasan neljään baariin ulkolämpötilan ollessa n. 4 astetta. Ajaessa ne tuntuivat vieläkin liian kovilta huonokuntoisella päällysteellä. Kun renkaat olivat lämmenneet paluumatkalla huoltoaseman mittari näytti 4,4 bar ja ilma n.6 astetta. Renkaat tuntuivat kädelle lämpöiselle (n.40 ast) ja kovalta tuntuivat. Pudotin paineet renkaat lämpöisinä neljään baariin ja se tuntui oikealta.

Vieläkö painetta voisi pudottaa hieman? Mitä arvelette? Ajan mielestäni ennakoivasti enkä liian lujaa tilanteisiin nähden (vaimo antaa ajaa). Ehkä kesäkuumalla ilmanpainetta voisi olla vähemmän?
Paljonko renkaat lämpenevät ajossa ja kuinka paljon paine lisii?
Kirjoittanut: Timontti
« : 14.04.2015 kello on 10:54 »

Kannattaa huomata, että Fiat Ducaton käyttäjän käsikirjassa on yhdellä sivulla taulukko, jossa on suositellut ilmanpaineet erilaisille renkaille erilaisissa Ducatoissa. Omassa autossani on kuljettajan oven pielessä sama suositus kuin Fiatcamper.com -sivustolla (eteen 5.0, taakse 5.5), mutta käsikirja suosittelee sitä vain CP-tyyppisille eli camping-renkaille. Muunlaisille renkaille käsikirja suosittelee paljon alempia paineita.  Hiljattain ostamiini C-tyyppisiin renkaisiin merkitty enimmäispainekin on vain 4,5 bar.
Kirjoittanut: 88k5
« : 14.04.2015 kello on 10:33 »

Riippuu m-auton korista (painopisteestä) ja sen ottamasta "tuulikuormasta", mutta vähintään pitäisi alustavalmistajan rengaskoolla/kantavuuluokalla mentäessä noudattaa suosituspaineita kuormauksen mukaan. Korivalmistaja pääasiassa korottaa tuosta ajettavuuden/hallinnan säilyttämiseksi toisenlaisella korilla - mutta yleensä mukavuus tuossa kärsii (pehmeys, melu..)

Jälkikäteenkin tilannetta voi yrittää parantaa korkeamman kuormaindeksin renkailla. Usein se tarkoittaa leveämpää, mutta samalla ilmatilaltaan leveämpää rengasta - jopa korkeampaakin. Ideana siis löytää tukevuus renkaan rungosta jopa alkup. mukaisilla paineilla.. tässä linkki omaan "etupyörätuunaukseen"

http://karavaanari.org/index.php/topic,10821.0.html

Toki vaihtaisin loputkin renkaat, jos (kustannus)vaikutus olisi yhtä positiivinen mitä etuakselilla oli  ;)