Kirjoittaja
Aihe: Rengaspaine vs kantavuus (Luettu 11384 kertaa)
« Vastaus #1 : 11.11.2014 kello on 19:36 »
Olen samaa pähkäillyt ja sitten mennyt tunteen mukaan. Eturenkaissa max paine 5,5 baria ja kantavuutta satoja kiloa yli painon. Käytän näissä noin 4,6 baria ja ajettavuus, suuntavakaus ja tuntuma on hyvä. Olen mieltänyt asian niin, että rengas on suunniteltu isohkolle paineelle ja ettei kannata liian matalalle mennä.
Lisäys
Jos sellaisen taulukon tai muun asiaa selventävän jostain löydät laita linkki.
« Vastaus #2 : 11.11.2014 kello on 21:59 »
Olen ennenkin kertonut tämän keissin, mutta kerran (ainakin) vielä.
Mielestäni alipaineisella renkaalla ei kannata koskaan ajaa. Voi käydä, niin kuin työelämässä ollessa firman autossa. Meitä oli useampia kavereita, jotka ajoivat ko. autoa. Erään mielestä takajousitus oli liian kova. Niinpä hän meni pudottamaan takarenkaiden paineita. Kukaan muu ei huomannut mitään muutosta. Ennen kuin renkaat hajosivat. Kummastakin oli katkennut vyö No, se oli hyvä testi renkaiden tasalaatuisuudesta. Ne hajosivat tuhannen kilometrin sisään. Pintaa olisi ollut vaikka kuinka paljon jäljellä.
« Vastaus #3 : 12.11.2014 kello on 07:04 »
Nykyaikainen rengas vaatii riittävän paineen pysyäkseen muodossa. Jos ajaa liian matalalla paineella, kuluu rengas keskeltä, toisin oli ennen kun ylipaine kulutti keskeltä...
« Vastaus #4 : 12.11.2014 kello on 09:48 »
Itse en koskaan pudottaisi matkailuauton rengaspaineita 3,5 bariin. Silloin alkaa liikenteessä olla vaaraksi, ei pelkästään itseleen vaan, myös muille tielläliikkujille. Alipaineinen rengas joutuu elämään liian paljon, joka aiheuttaa sen että teräskudokset lämpeävät, väsyvät ja katkeavat. Silloin rengas saattaa räjähtää ajossa, ja mikä sen vaarallisemppa kuin jos vaikka eturengas hajoaa täydessä vauhdissa, kun takarenkaankin hajotessa ohjaamossa alkaa olla aika kiireinen ja kauhunsekainen tunnelma. Noista vyön katkeamisista on näilläkin sivuilla joskus kirjoitettu, uskon että noissa tapauksissa on ollut kyse juuri liian alhaisista rengaspaineista, koska ei se vyö muuten katkea ellei se joudu taipumaan liikaa. Eli mieluummin ylipaineilla kuin alipaineilla. vaikka renkaat kuluisivatkin hieman enemmän, ihan vain turvallisuuden vuoksi.
« Vastaus #5 : 12.11.2014 kello on 10:28 »
Jos renkaalle 235/65/16 119/121 q nopeusluokka luvataan max paine 5.25 bar ja kantavuutta 1400 kg, niin paljonko renkaan kantavuus laskee , jos rengaspaine lasketaan vaikkapa 3.5 bariin? Löytyyköhän mistään valmistajakohtaisia rengaspaine/akselipainotaulukoja? Minä en ole löytänyt kavasta etsinnästä huolimatta.
Jos jotain olen rengasnormeista ymmärtänyt eu-tyyppihyväksytty auto joutuu noudattamaan eurooppalaisia normeja - rengasasioissa ETRTO:ta. Ja tämä edellyttää e-tyyppihyväksyntää renkaankyljessä. Tämä Li 121 näyttää ETRTO normissa tältä rengaskoosta välittämättä - siitä löytyy kuormattavuuden ja painees vastaavuus. Eli renkaan kyljessä max paine (vs kuorma), ja sitä vastaava kuorma pitäisi katsoa allaolevasta ETRTO -normista. Renkaan kyljessä usein on "max load ... at ..tyre pressure", mutta perässä voi olla "US use only" joka viittaa aavistuksen eri normiin STRO. Periaattessa kuvaaja lineaarinen kaikissa normeissa, mutta kulmakerroin vaihtelee painotuksilla (mm. lämpötilat)  Taulukko on "imperial" markkinoinnista, joten joudut itse konvertoimaan yksiköt eu-ymmerrättäviin  E: nopeasti katsottuna LI 121:n mukaan renkaan pitäisi kyetä kantamaan 1400kg kuorma jo 2.8 bar paineilla..
« Vastaus #6 : 12.11.2014 kello on 18:59 »
Itse en koskaan pudottaisi matkailuauton rengaspaineita 3,5 bariin. Silloin alkaa liikenteessä olla vaaraksi, ei pelkästään itseleen vaan, myös muille tielläliikkujille. Alipaineinen rengas joutuu elämään liian paljon, joka aiheuttaa sen että teräskudokset lämpeävät, väsyvät ja katkeavat.
Ei tuo taida aivan noinkaan mennä. Edellisessä Adriassani oli fiuden alusta. Siihen oli rengaspainesuositus 5,5bar. Nykyisessä Hymerissäni on Mersun alusta. Rengaskoko ja kantavuusindeksi on sama. Hymeriin on suositus eteen 3,5 ja taakse 4,5bar. Hymerin kokonaispaino on vielä 250kg suurempi.
« Vastaus #7 : 12.11.2014 kello on 20:54 »
Ei tuo taida aivan noinkaan mennä. Edellisessä Adriassani oli fiuden alusta. Siihen oli rengaspainesuositus 5,5bar. Nykyisessä Hymerissäni on Mersun alusta. Rengaskoko ja kantavuusindeksi on sama. Hymeriin on suositus eteen 3,5 ja taakse 4,5bar. Hymerin kokonaispaino on vielä 250kg suurempi.
Valmistaja tekee suosituksen alkuperäisrenkaan mukaan. Ei nuo huoltokirjojen lukemat ole luotettavia jos rengas on vaihtunut, renkaan ja akselipainon mukaan paineet kannattaa laittaa.
« Vastaus #8 : 12.11.2014 kello on 20:56 »
Valmistaja tekee suosituksen alkuperäisrenkaan mukaan. Ei nuo huoltokirjojen lukemat ole luotettavia jos rengas on vaihtunut, renkaan ja akselipainon mukaan paineet kannattaa laittaa.
Meinaatko ettei Hymerin suositukseen pidä luottaa vaan pikemminkin nettiarvailuihin?
« Vastaus #9 : 12.11.2014 kello on 21:04 »
Meinaatko ettei Hymerin suositukseen pidä luottaa vaan pikemminkin nettiarvailuihin?
Tarkoitan että pitää luottaa siihen mitä renkaan kyljessä lukee ja suhteuttaa se akselipainoon. Onhan noissa renkaissa huikeat erot. Minulla yhdessä sarjassa käyttöpaine 5,5 baria täydellä painolla ja toisessa 4,5 baria max painolla. Paineet renkaan max mukaan jos akselipaino lähellä renkaan kantavuutta ja siitä sitten lasketaan painetta jos kantavuutta on paljon vapaata.
« Vastaus #10 : 12.11.2014 kello on 21:06 »
Perustuuko tuo faktaan ja tietoon vai arvaukseen?
« Vastaus #11 : 12.11.2014 kello on 21:16 »
Näytäs olevan normi sprinterin suositukset eli hymer on ne kopioinut sieltä mersun kirjasta. Mutta niimpä niillä näkyy olevan kaikissa alusta merkeissä alustan valmistajan suositus. Kannattaa olla kriitinen kun nämä vehkeet on aina siellä yläpäässä painossa.
« Vastaus #12 : 12.11.2014 kello on 21:21 »
Tuskin olisivat niitä kopioineet jos ne ei olisi sopivat. Niillä paineilla auto on hyvä ajaa ja tälläkin foorumilla on moneen kertaan todettu että alusta on tarkka oikeista paineista.
Lähinnä haen sitä, että onko jotain oikeaa tietoa miksi pitäisi poiketa valmistajan suosituksesta vai onko kyseessä vain arvaus joka ei perustu edes omaan kokemukseen? Tätäkin kun näillä foorumeilla esiintyy valitettavan paljon...
« Vastaus #13 : 12.11.2014 kello on 21:26 »
Näytäs olevan normi sprinterin suositukset eli hymer on ne kopioinut sieltä mersun kirjasta. Mutta niimpä niillä näkyy olevan kaikissa alusta merkeissä alustan valmistajan suositus. Kannattaa olla kriitinen kun nämä vehkeet on aina siellä yläpäässä painossa.
ja jos renkaassa joku merkintä poikkeaa alkuperäis merkinnästä ni taas ollaan metsässä... eli kattokaa mitkä renkaat ja mikä akselipaino ja taulukosta paine
« Vastaus #14 : 12.11.2014 kello on 21:40 »
Perustuuko tuo faktaan ja tietoon vai arvaukseen?
Kyllä se ihan faktaan perustuu. Usealla C renkaalla on max paine 4,5 ja vahvistetuilla ja Camper renkailla barin korkeampi samalle painolle. Ei niissä voi samaa rengaspainetta käyttää. Se oikean tiedon saaminen mikä on oikea paine määrätylle painolle on vaikeaa ja itse olen jotenkin tuota soveltanut, joskus ollut yhteydessä maahantuojaan.
|