rekisteriseloste

Tiedote rekisteröitymisestä

Jos et ole saanut vahvistusviestiä rekisteröitymisestä si, tarkista roskapostikansiosi. Tämä erityisesti hotmail ja gmail sähköpostin käyttäjille.


Vastaa

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 365 päivään.
Jollet ole varma että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Aihe:
Otsikon ikoni:

Liite:
(Poista liite)
(lisää liitteitä)
Sallitut tiedostomuodot: gif, jpg, jpeg, mpg, mpeg, pdf, png, odf, kmz, gz, ov2, bmp, ods, zip
Rajoitukset: korkeintaan 10 liitettä, yhteiskoko korkeintaan 2000KB, yksittäisen liitteen koko korkeintaan 500KB
Huomaa, että liitetiedostot vaativat valvojan hyväksynnän.
Varmistus:
Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet
Kuuntele kirjaimet / Pyydä uusi kuva

Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet:
Suomen ex-pressan (Sale) sukunimi:
Saunassa käytetty vasta on toiselta nimeltään?:

Oikotiet: paina alt+s lähettääksesi viestin, tai alt+p esikatsellaksesi


Lähettämällä viestin hyväksyt kirjoitussäännöt


Yhteenveto

Kirjoittanut: MCL
« : 9.03.2015 kello on 11:45 »

No tuota kohtaa en kyllä minäkään ymmärrä, mitä ihmeen hyötyä on jostain hetken lämpöpuhalluksesta :-X Toki se puhallus sinällään = ilmanvaihtoa, mutta tuollaisesta hetken lämmittämisestä veikkaan olevan enempi haittaa kuin hyötyä = kylmäpuhalluskin voisi olla tätä hetken lämmitystä parempi. Mutta jatkuva ylläpitolämpö-tyyppinen lämmitys onkin sitten jo kokonaan toinen juttu - ja juuri sellaisesta olen koko ajan puhunutkin näissä omissa kommenteissani 8)

Eräs asia lienee peruslämmön suuruus. Uskoisin, että + 5 C on kosteusteknisesti ihan eri asia, kuin  + 20 C. Jälkimmäisellä saattaisi olla positiivisia vaikutuksiakin, mutta onko se kustannustehokasta on sekin arvailujen varassa.

Yleisesti saatavilla olevaa luotettavaa tietoa rakenteiden sisäisestä kosteuskäyttäytymis estä antureilla mitattuna ei liene. Joku innokas saattaisi asiaa tutkia asentamalla esimerkiksi kosteusanturin seinän sisään.
Kirjoittanut: Ossi66
« : 9.03.2015 kello on 11:38 »

No tuota kohtaa en kyllä minäkään ymmärrä, mitä ihmeen hyötyä on jostain hetken lämpöpuhalluksesta :-X Toki se puhallus sinällään = ilmanvaihtoa, mutta tuollaisesta hetken lämmittämisestä veikkaan olevan enempi haittaa kuin hyötyä = kylmäpuhalluskin voisi olla tätä hetken lämmitystä parempi. Mutta jatkuva ylläpitolämpö-tyyppinen lämmitys onkin sitten jo kokonaan toinen juttu - ja juuri sellaisesta olen koko ajan puhunutkin näissä omissa kommenteissani 8)

Jos on kylmäpuhallus, ilman lämmitystä, eikö silloin pidä aina varmistaa ettei se sisään puhallettava ilma ole koskaan lämpimämpää kuin ajoneuvon sisäpinnat?  Tai sitten se ilma on kuivattaa ennen sisään päästämistä.
Kirjoittanut: tsahkali
« : 9.03.2015 kello on 11:01 »

Niin varmaan tässä tarkoitetaan ulkoseinän "kimaltelua" kovalla pakkasella, kun jääkiteet tarttuvat ulkoseinään. Omissa sisäseinissä en ole tätä havainnut.
Toki sekin on mahdollista, jos vaunun ilma on sisältä kostea eikä ilma vaihdu, niin sisäseinäänkin saattaa muodostua jääkiteitä.

Hyvä säkä, tai olet harvoin käynyt kulkimessa kun ilmat vaihtuvat. Jos sitä kosteutta ei sieltä ajeta pois, sisäpuoli voi oilla kuin wanha suolakaivos.

Ja kuten tavallista, joku rupee kohta inkuttamaan, että tuollaista ei ole olemassa, kun MINÄ en ole sellaista nähnyt...   ;D
Kirjoittanut: HiTec
« : 9.03.2015 kello on 11:00 »

Ehkäpä sitten lämpötilaheilahtelu jen lisääminen vaunun tai auton sisällä on ratkaisu rakenteiden kuivana pysymiseksi?

No tuota kohtaa en kyllä minäkään ymmärrä, mitä ihmeen hyötyä on jostain hetken lämpöpuhalluksesta :-X Toki se puhallus sinällään = ilmanvaihtoa, mutta tuollaisesta hetken lämmittämisestä veikkaan olevan enempi haittaa kuin hyötyä = kylmäpuhalluskin voisi olla tätä hetken lämmitystä parempi. Mutta jatkuva ylläpitolämpö-tyyppinen lämmitys onkin sitten jo kokonaan toinen juttu - ja juuri sellaisesta olen koko ajan puhunutkin näissä omissa kommenteissani 8)
Kirjoittanut: MCL
« : 9.03.2015 kello on 10:25 »

Ehkäpä sitten lämpötilaheilahtelu jen lisääminen vaunun tai auton sisällä on ratkaisu rakenteiden kuivana pysymiseksi? Ja varmistus rakenteiden sisäisestä kuivana pysymisestä "kimallusmittarilla"? Ehkä näin, mutta edelleen epäilen vahvasti.
Kirjoittanut: HiTec
« : 9.03.2015 kello on 10:18 »

Eli fysiikan laeista viis?

No olisiko mitenkään mahdollista että se lämmin ilma nousisi ylöspäin ja sillä olisi muutenkin "tahto" pyrkiä sinne viileämpään päin = nyt jos kopin sisällä on edes muodollinenkin lämmitys, niin se laittaa sen painovoimaisen ilmanvaihdonkin toimimaan edes jotenkin jos sitä pakotetua ilmanvaihtoa (esim. poistoilmapuhallin) ei ole koppiin järjestetty. Jos koppi on sisältä yhtä kylmä kuin ulkoa, ei tuo painovoimainenkaan ilmanvaihto toimi edes teoriassa = ilma seisoo kopin sisällä = nannaa siellä pesiville, ilmassa leijaileville itiöille yms. harmin aiheuttajille :-\
Kirjoittanut: pamaus
« : 9.03.2015 kello on 09:53 »

Eli fysiikan laeista viis?

Seinät eivät kimaltele???

Niin varmaan tässä tarkoitetaan ulkoseinän "kimaltelua" kovalla pakkasella, kun jääkiteet tarttuvat ulkoseinään. Omissa sisäseinissä en ole tätä havainnut.

Toki sekin on mahdollista, jos vaunun ilma on sisältä kostea eikä ilma vaihdu, niin sisäseinäänkin saattaa muodostua jääkiteitä.
Kirjoittanut: MCL
« : 9.03.2015 kello on 09:36 »

Eristeistä en nyt rupea riitelemään mutta tuon viimeisen lauseen kohdalla olet ehdottomasti väärässä.  ½ tuntia lämmintä ilmaa kulkimeen joka aamu saa ilman liikkumaan, eivätkä seinät kimaltele suurienkaan lämmönvaihtelujen aikaan.

Eli fysiikan laeista viis?

Seinät eivät kimaltele???
Kirjoittanut: pamaus
« : 9.03.2015 kello on 09:24 »

Minulla on vaunut aina katoksessa, kun niitä ei käytetä ja silloin on kaikki kattoluukut aina auki.  Pitkässä LMC:ssä on 5 kattoikkunaa auki, joten eiköhän se ilma siellä vähän vaihdu.

Kyllä se ilmanvaihto aika oleellinen asia on, ja kun vaunuun tulee sisälle niin nenä kyllä kertoo äkkiä onko ilma vaihtunut vai ei.
Kirjoittanut: tsahkali
« : 9.03.2015 kello on 09:12 »

Edelleen olen sitä mieltä, että kausisäilytyksessä riittävä ilmanvaihto on hyvin suositeltavaa, mutta pienen lisälämmön hyödystä en menisi vannomaan. Pikemmin lisäriskistä. ::)

Eristeistä en nyt rupea riitelemään mutta tuon viimeisen lauseen kohdalla olet ehdottomasti väärässä.  ½ tuntia lämmintä ilmaa kulkimeen joka aamu saa ilman liikkumaan, eivätkä seinät kimaltele suurienkaan lämmönvaihtelujen aikaan.