Jokainen epäilemättä määrittää itse mikä on ruuhkaa ja mikä ei. Mutta onko kaikki kohdallaan, mikäli Tomtom ei osaa pitää seisovaa ruuhkaa ruuhkana, mutta varoittaa tietyön takia alennettua nopeusrajoitusta matkaa hidastavana tekijänä?
Liikenne tiheys kun on tarpeeksi iso, niin jarruvalon väläytys pysäyttää liikenteen pari kilometriä väläytys paikasta takaisin päin ja semmoista pysähdystä ei yksikään navi osaa ennakoida. Se systeemi toimii tasan sen mukaan kuinka tuo paikallinen tieviranomainen ilmoittaa systeemiin ruuhkia. Ja jos esimerkiksi täällä Belgiassa jokainen viiden minuutin pysähdys ruuhka aikaan ilmoitetaan naviin, niin se on täynnä niitä. Ja kyllä ne minunkin tompat tarjoilee ruuhka aikaan jatkuvasti uutta minuutin säästävää reittiä.
Ja paras nopeushan tuommoisessa ruuhkassa saadaan rekka kaistalla, sillä silloin kun tulppa aukeaa nopeus nousee sillä kaistalla nopeiten millä on lukumääräisesti vähiten autoja . Ja sama pätee myös kun joku kaista on suljettu, niin nopeiten imee rekkakaista.
Mutta esimerkiksi onnettomuuksista johtuvat hidastukset tulee nopeasti ainakin täällä suunnalla maailmaa tomppaan.