Kirjoittanut: ArHi
« : 19.06.2014 kello on 06:44 »Joo tuonne auton päähän en lähde koskemaan.
Kirjoittanut: ArHi« : 19.06.2014 kello on 06:44 »Joo tuonne auton päähän en lähde koskemaan.
Kirjoittanut: Ossi66« : 18.06.2014 kello on 22:30 »Syy miksi olen tätä tekemässä on 12v vaununpistokkeen navassa 10 kokoajan (kytketty suoraan akun +napaan) Näin minä sen ymmärsinkin, muut alako höpöttää autosta. Helpoiten siis saat katkaisun, kun laitat sulkevat releet akulle menevään piuhaan ja sille ohjauksen jatkuvasta virrasta. Auto hoitanee sen ettei latausvirtaa tule kuin auton käydessä. Kirjoittanut: mjo33400« : 18.06.2014 kello on 21:50 »Niin niin, mutta kaikki 3 johtoa palaa/maadoittuu kytkentärimalta auton runkoon, jos kaikki 3 johtoa yhdistää siinä, jokaisella on 3 kertaa vahvempi maa. Kyllä se toimii hyvin, kolmen nastan kauttahan ne menee. Kirjoittanut: 560FMK« : 18.06.2014 kello on 21:28 »On, virta.Niin niin, mutta kaikki 3 johtoa palaa/maadoittuu kytkentärimalta auton runkoon, jos kaikki 3 johtoa yhdistää siinä, jokaisella on 3 kertaa vahvempi maa. Kyse siis 13-napaisesta pistokkeesta. Kirjoittanut: ArHi« : 18.06.2014 kello on 17:35 »"Laitoin vaunuun 13-napaisen pistokkeen " Syy miksi olen tätä tekemässä on 12v vaununpistokkeen navassa 10 kokoajan (kytketty suoraan akun +napaan) Kirjoittanut: HiTec« : 18.06.2014 kello on 14:35 »onko joku syy että ne on erillään? On, virta. Jokainen ampeeri joka kulkee noita muita johtoja pitkin, pitää palata sen liittimen maa-navan kautta auton runkoon, jotta muodostuu suljettu virtapiiri ja polttimo palaa. No nyt jos kärryssä palaa pahimmillaan vaikka takasumari (20W) + hätävilkut (2x 20W) + jarruvalot (2x 20W) + pakki (20W) + parkit (4x 5W), niin tuohan on jo 140W, eli n. 12A virtaa, yhden ainokaiset 7-piikkisen liittimen maa-navan kautta No tähän kun sitten vielä lisätään akun lataukset, jääkaapin käytöt yms. niin rupeaa tuo maa-pinnin raasu käymään jo aika pieneksi = kuumenee Siksi näillä "ylimääräisillä" on omat maa-pinninsä 13-pin liittimessä ![]() Mutta sinällään se että ne menee kärryssä heti liittimen jälkeen kaikki kärryn runkoon, on ihan OK. Ongelma on tuo itse liitin ja sen pinnien virtakesto ![]() Kirjoittanut: 560FMK« : 18.06.2014 kello on 13:34 »Onkohan jotain haittaa jos kaikki maat kytkisi vaunun puolelta yhteen (navat 3, 11 ja 13)? Eipähän olis maadoitusongelmia niin helposti, eikä maajohto ole koskaan liian paksu, mutta onko joku syy että ne on erillään?
Kirjoittanut: Ossi66« : 18.06.2014 kello on 11:23 »"Laitoin vaunuun 13-napaisen pistokkeen "
Olikos nyt ongelmana saada virta poikki auton pistorasialta vai vaunun pistokkeesta? Jos käytät lataukseen vain nastaa 10, voit laittaa releen vaunun puolelle juurikin kuvailemallasi tavalla. Kytket releen ohjauksen vaunun puolella nastojen 9 ja 13 väliin. tuo D+ ei tässätapauksessa kuulu mukaan. Oletus, jos autossa annetaan jatkuvaavirtaa nastaan 9, on myös nastan 13 maa käytössä. Kirjoittanut: HiTec« : 18.06.2014 kello on 08:48 »Aatteles jos joku tuon virityskärryn kytkee johonkin toiseen autoon Katsoppas tästä: http://caravanuutiset.com/linkitetyt/pistokkeet.pdf 12 - Perävaunun tunnistus, kytketty napaan 3 vaunun puolella, joka on maa pinneille 1-8 = tuon pin 12 käyttö on just kuten tuossa yllä sanoin ![]() Omassani tuo pin 12 on auton päässä kokonaan irti, sille ei ole edes johtosarjassa piuhaa, vaan koukun oma BSI tunnistaa kärryn paikallaan olon muuten, polttimoiden virrankulutuksesta => BSI osaa myös sammuttaa takatutkat peruutettaessa jos kärry on perässä Kirjoittanut: K.E.V« : 17.06.2014 kello on 22:29 »Laitoin vaunuun 13-napaisen pistokkeen ja nyt tuossa akun lataus nastassa on jännite kokoajan. Miten tuon jännitteen saisi pois silloin kun vaunu ei ole kiinni. Löysin tuolta vanhemmista keskusteluista tuollaisen MJO:n tekemän kytkentäkuvan olisiko tuo mahdollisesti toimiva ratkaisu? Tuota jatkuvaa 12V nastasta 9 ajattelin ohjaus jännitteeksi.Tuo on hyvä ratkaisu, itsellän autossa toteutettu valmistajan toimesta jo vastaavasti. Eikös tuo pinni 12 ole varattu juuri tälläisen signalointiin = useimmissa johtosarjoissa se on irti. Mutta siis kärryn päässä kytkee tuon vaikka maihin ja käyttää auton päässä sitä ohjausreleen maana => kärry kun on perässä, rele vetää ja kytkee latausvirran pistokkeelleAatteles jos joku tuon virityskärryn kytkee johonkin toiseen autoon ![]() |