Kirjoittaja
Aihe: Geokätköilykaravaanarit (Luettu 31492 kertaa)
« Vastaus #121 : 15.11.2018 kello on 19:26 »
Jo vot, Garmin kapula oiskohan 62 ? turhake . . . Ostin kätköilyä varten kun kehuivat että on parempi kuin känny, ja paaaskat . . . Autossa se on ollut "kattokotelossa" tyhjänpanttina, puhelimella on menty. Ja Geocaching käytössä kännyissä. Hitaasti kiiruhtain on noita essitty n. 720 löydettyä, Suomi Ruotsi Tanska ja Norja on ollut maita mistä on kätköihin "törmäilty" . . .
Ei ole otettu tuota kätköilyä kuin hupina, tressiä ei ole otettu jos on mennyt vaikeeksi . . .
« Vastaus #122 : 15.11.2018 kello on 22:18 »
Seitensatasen softa on jotenkin outo... Tai johtuuko siitä, että edellisissä oli parempi? Mulla on 650:nen. Toimiiko tuo Garmminin expressi yleensä enää? En ole verrannut, kumpi on tarkempi, puh vai gps. Puhelimen etu on, että kätköt näkyy, ilman latailua. Huonoa, esim juuri c:geossa on, ettei korjatut naatit tule, vaan kätkö näkyy alkuperäisellä paikallaan. Etsi sillä sitten jotain. Ompun puolella Cachly näyttää kaikki aina oikein. Gepsissä kartat oletusarvoisesti ovat parempia, puhelimiinkin saa kai joihinkin softiin oikean topo-kartan.
« Vastaus #123 : 16.11.2018 kello on 08:35 »
Seitensatasen softa on jotenkin outo... Tai johtuuko siitä, että edellisissä oli parempi? Mulla on 650:nen. Toimiiko tuo Garmminin expressi yleensä enää? En ole verrannut, kumpi on tarkempi, puh vai gps. Puhelimen etu on, että kätköt näkyy, ilman latailua. Huonoa, esim juuri c:geossa on, ettei korjatut naatit tule, vaan kätkö näkyy alkuperäisellä paikallaan. Etsi sillä sitten jotain. Ompun puolella Cachly näyttää kaikki aina oikein. Gepsissä kartat oletusarvoisesti ovat parempia, puhelimiinkin saa kai joihinkin softiin oikean topo-kartan.
Seitensatasen toiminnasta olen samaa mieltä, jotenkin se vaan tökkii. Express on toiminnassa kyllä. C:geo näyttää korjatut koordinaatit oikeaan paikkaan kun napauttaa kätkön kuvaketta ja sen jälkeen piniketta "lisätietoja". Miten haet vaikkapa reissun päällä Garminiin kätköt, jos pysähdyt tauolle jonnekin ja haluat katsoa onko lähettyvillä kätköjä? Tämmösessä tilanteessa sen päivittyminen automaattisesti puhelimen kautta olisi hieno ominaisuus, mutta kun en vaan saa sitä toimimaan, tosin on mennyt vähän into sitä räplätä. Mutta olisihan siinä sekä GPS- että GLONASS-satelliittijärjestelmä, että kai se tarkempi on.
« Vastaus #124 : 16.11.2018 kello on 11:17 »
Express on toiminnassa kyllä.
Täytyypä tutkia... C:geo näyttää korjatut koordinaatit oikeaan paikkaan kun napauttaa kätkön kuvaketta ja sen jälkeen piniketta "lisätietoja".
Se vaan ei toimi käytännössä. Jos ruutu on kojelaudalla, ei jokaista mystiä voi näpäyttää ja katsoa, onko se reitin varressa. Mulla on viimeaikoina ollut käytössä myös GPSmap 620, jossa on vain ratkaistut mystit ja multit. Menee sisään yhdellä gpx:llä ja näkee ennakkoon, jos kohde on lähellä. Miten haet vaikkapa reissun päällä Garminiin kätköt, jos pysähdyt tauolle jonnekin ja haluat katsoa onko lähettyvillä kätköjä?
Ei niitä Garminiin lennossa saakaan. Täppäri kojelaudalla live-moodissa toimii hyvin. Anterossa c-geo, ompulla Cachly. C-geo päivittyy kokoajan, Cachlyyn pitää tökkiä sormella reitti, jottaa se lataa tienvarren kätköt.
« Vastaus #125 : 16.11.2018 kello on 11:28 »
Se vaan ei toimi käytännössä. Jos ruutu on kojelaudalla, ei jokaista mystiä voi näpäyttää ja katsoa, onko se reitin varressa.
Tuo on kyllä totta. Minä kätköilen vähän eritavalla, eikä tuo ole haitannut, mutta niinpä mulla onkin löydettyjä mystejä vaan 3,75% kaikista löydetyistä. Täppäri kojelaudalla live-moodissa toimii hyvin.
Kai se on tuo täppärikin tähän käyttöön otettava jos oikeasti meinaa ruveta kätköjen perässä reissaamaan. Yleensä mulla on ollut joku valmis kohde, tai kohteet, joita oon lähtenyt hakemaan ja sitten sattuman varaisesti puhelimella matkalta.
« Vastaus #126 : 16.11.2018 kello on 11:39 »
Kai se on tuo täppärikin tähän käyttöön otettava jos oikeasti meinaa ruveta kätköjen perässä reissaamaan. Yleensä mulla on ollut joku valmis kohde, tai kohteet, joita oon lähtenyt hakemaan ja sitten sattuman varaisesti puhelimella matkalta.
Minä kun liikun paljon Suomea päästä päähän, niin valitsen eri reittejä. Eilen tuli 266:des kunta, sellainen syrjäinen pikkukunta, Vantaa. 
« Vastaus #127 : 17.11.2018 kello on 16:11 »
Ilmoittaudun geokätköileväksi karavaanariksi. Sen verran homma on alkanut purasemaan että luen tätä viestiketjua kiinnostuksella. Mutta koska kokemusta on kertynyt vasta noin 30 löytyneestä kätköstä luonnehtisin itseäni vielä aloittelijaksi. Siksipä keskustelussa vilahtavat slangisanat eivät ihan aukea vaikka halu olisikin ymmärtää. Mitä tarkoittaa? - c:geo - mysti (olisiko mysteerikätkö?) - täppäri - multi (sehän on tietysti multikätkö) - express - gpx - antero (oisko Android) - omppu (oisko Machintos) - Cachly - Mega Kysyn tosissani. 
« Vastaus #128 : 17.11.2018 kello on 17:14 »
^ c:geo-->avoimeen lähdekoodiin perustuva geokätköilysovellus Android-laitteille. Elikkä sovellus, jolla kätkön voi etsiä. Minä tykkään tästä, mutta makuasiaa. mysti--> juu, mysteerihän se täppäri--> varmaankin tablettia tarkoitti tsahkali express-->Garmin Express ohjelmistolla voi ladata ja asentaa uusimmat kartta- ja ohjelmistopäivityks et heidän laitteisiinsa Cachly--->maksullinen geokätköilysovellus Applen iOS-laitteille Mega-->luulisin, että tarkoittaa megatapahtumaa, joita järjestetään Suomessa muutama vuodessa
« Vastaus #129 : 17.11.2018 kello on 20:16 »
No nyt on c:geo-sovellus asennettu kännykkään. Enpä ollut tuollaisesta ennen kuullutkaan. Vielä en tosin keksinyt mitä tuossa on parempaa kuin ihan perus Geocaching-sovelluksessa. Hei nythä mie keksin. Tuosta c:geosta kun klikkas kätköä, niin se siirtyi maastokarttoihin. Heh. Täähä helpottaa tätä harrastusta ihan mahottomasti. Ei tarvi kahden eri kartan välillä surffailla. Aina oppii jotain. 
« Vastaus #130 : 17.11.2018 kello on 21:05 »
Jaa, . . .
Geocaching sovelluksesta kätköä klikkaamalla voit valita kartaksi:
Katu, satelliitti, maasto, hybridi ( tie ja satelliittikartan yhdistelmä ) ja preeniumissa lisäksi polut.
Notta miks ei geocachingkiki käy . . .
Mutta miks ei, elävässä elämässäkin yks rakastuu tyttäreen toinen anoppiin ja loppujen lopuks yhdessä naivat apen . . .
« Vastaus #131 : 17.11.2018 kello on 21:47 »
En minä osaa mitenkään täsmällisesti perustella c:geon paremmuutta. Kuten kirjoitin, minä tykkään käyttää sitä. Usein menen kompassilla kätkölle edes katsomatta karttaa, mutta riippuu tietysti maastosta.
Yksi ärsyttävä ominaisuus on se että sovellus muuttaa aina geocaching.com sivun englanninkieliseksi kun sitä käyttää. Ei sekään iso ongelma ole, mutta kuitenkin.
Kokeilemalla molempia se itelle mukavampi löytyy. Eikä maksa mittää ;-)
« Vastaus #132 : 17.11.2018 kello on 21:57 »
Vai heittää sovelluksen Lontoon murteelle, se taitaa ollakin Geoketkuilua. 
« Vastaus #133 : 17.11.2018 kello on 23:13 »
Jaa, . . .
Geocaching sovelluksesta kätköä klikkaamalla voit valita kartaksi:
Katu, satelliitti, maasto, hybridi ( tie ja satelliittikartan yhdistelmä ) ja preeniumissa lisäksi polut.
Notta miks ei geocachingkiki käy . . .
Mutta miks ei, elävässä elämässäkin yks rakastuu tyttäreen toinen anoppiin ja loppujen lopuks yhdessä naivat apen . . .
Tuo karttapaikan maastokartta on vielä tarkempi kuin geocachingin polkukartta.
« Vastaus #134 : 18.11.2018 kello on 10:12 »
Androidille on sitten vielä GCDroid. Kannattaa kokeilla.
|