rekisteriseloste

Tiedote rekisteröitymisestä

Jos et ole saanut vahvistusviestiä rekisteröitymisestä si, tarkista roskapostikansiosi. Tämä erityisesti hotmail ja gmail sähköpostin käyttäjille.

Kirjoittaja Aihe: Liikennekäyttäytyminen, suojatiet  (Luettu 8712 kertaa)

• Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla: 3.12.2025 kello on 08:29
Vs: Liikennekäyttäytyminen, suojatiet
« Vastaus #30 : 6.02.2014 kello on 20:23 »
Aika usein saa autoilijoilta keskaria kiitokseksi kun ei ole kovin ripeä liikkeellelähtijä. :-\
Siinä pitäs renkaan sutia. :laugh:

• Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:23.03.2024 kello on 17:57
« Vastaus #31 : 6.02.2014 kello on 20:47 »
Aika usein saa autoilijoilta keskaria kiitokseksi kun ei ole kovin ripeä liikkeellelähtijä. :-\

Kummallista toimintaa, kukaan ei takuulla työkoneella ajele huvikseen, etenkään kaupungissa. Siinä voi olla tilapemarin perillepääsy monesti kiinni siitä työkoneesta, vaikka vetäis joka ovesta miten paljon tahansa.

• Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:23.05.2021 kello on 17:29
« Vastaus #32 : 8.02.2014 kello on 23:36 »
Laki väistämisvelvollisu udesta suojatietä ylittävää kohtaan on ehdoton ja varmaan kaikille autoilijoille selvä,ainakin toivottavasti.
Mielestäni ongelma suomessa verrattuna melkein mihin maahan vaan jossa olen käynyt on suojateiden tolkuton määrä.
Omalta työpaikaltani poistuessakin on kolmet liikennevaloin ohjatut suojatiet 100m matkalla ja tottakai liikennevalot toimivat käytännössä aina vaikka kulkijoita ei iltaisin/öisin ole.
Mielestäni tälläinen ilmiö vähentää kunnioitusta suojateitä/liikennevaloja kohtaan.
Jalankulkijat ja pyöräilijäthän eivät suurimmassa osin näitä valoja kunnioita kuin silloin ruuhka aikoina muuten mennään päin punaisia,autoilijalle päiväsakon paikka,muille ei poliisi edes sormea heristä.
Mitä tällä ajan takaa on se että mielestäni typerällä liikennesuunnittelu lla ja punaisella aallolla joka toimii yötäpäivää onnistutaan monissa kaipungeissa aikaan saamaan jonkinlainen inflaatio suojateitä ja valoja kohtaan.

• Vieras
  • Vs: Liikennekäyttäytyminen, suojatiet
    « Vastaus #33 : 9.02.2014 kello on 00:00 »
    Kyllä Suomessa on liikennekulttuuriss a tapahduttava paljon autoilijoiden, sekä jalankulkijoiden/pyöräilijöiden asenteissa. Ei voi toimia yhtälö, jossa kaksi kulkijaa kohtaa ja molemmat kuvittelevat olevansa etuoikeutettuja.
    Tuo etelähelsinki tuntuu olevan sellaiset sata vuotta edellä likennekäyttäytymis essä, vaikka ei ole kauan aikaa, kun siellä Lada oli ylellisyyttä. Siellä likenne pysähtyy kaikilla 4-6 kaistalla, kun vaan joku on jalkaisin pyrkii yli kadun.
    Ja yksi mielettömän hieno oivallus on matkalla Piritaan (ei tietoa, onko muuallakin maassa)...siellä oli suojatiet valaistu. Ihan helvetin hieno keksintö ja helppo pimeällä valaistullakin kadulla ajaessa nähdä, onko siellä joku pyrkimässä tielle, tai jo tiellä.

• Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla:13.07.2020 kello on 20:31
      • www.lintukuvia.net
    « Vastaus #34 : 9.02.2014 kello on 00:01 »
    Mä jo aiemmin kommentoin, että suojatiet on stressin paikka.  . :P
    Tässä kotinurkilla ajellaan ihan hissun kissun. On aikaa päästää jalankulkijat ensin.
    Pennut on kaikkein pahin juttu: jos mä näen lapsen tien lähellä, hidastan heti. Ja jos näen lapsen ja pallon, pysäytän auton. Olkoon vaikka sata autoa takana. Jos oikeesti kävis joku onnettomuus lapsen kanssa, niin eihän tässä enää kehtais asua. Ne vaan on niin arvaamattomia...

Heh, en siis moiti lapsia... Meillekin joskus tuli joku mutsille selittään, että meinas ajaa päälle, kun pikkusisko ja kissa istui kyydissä ja mä työnsin potkukelkan ajoradalle... Saatiin pientä noottia!  :-\

• Vieras
  • Vs: Liikennekäyttäytyminen, suojatiet
    « Vastaus #35 : 9.02.2014 kello on 00:18 »
    Meillä myös kaduilla ja kujilla jengi liimautuu mun takapuskuriin, kun en ole ikinä ajanut yli 40km/h näillä paikallisteillä.

Ja usean näistä puskurissa roikkujista karistan kannoilta, kun poistutaan meidän asuinvyöhykkeltä tonne viereiselle motarille.
    Voin tunnustaa, että motarilla mun olkapäällä istuu aika usein se pikkupiru, joka haluaa pikkusen leikkiä. Tosin kortti on sen verta kallis, että kovin montaa Volvoa se ei kestä nöyryyttää  :-*
    Mutta omilla, saati tuntemattomilla asuinkaduilla/kujilla mulla ei hirveesti ole ymmärrystä ajaa yli neljääkymppiä, kun tietää nuo omat ja naapurin kakarat, että ei paljon tuu mieleen katsella liikennettä ennen kuin ollaan keskellä tietä.

• Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 17:42
    « Vastaus #36 : 9.02.2014 kello on 07:01 »
    Mä jo aiemmin kommentoin, että suojatiet on stressin paikka.  . :P

On ne ollut merkin asettajallekkin. Tuosta lähtee mihinpäin vaan. Vielläkö pystyy jostan meneen ilman suojatietä ylitte.
    https://maps.google.fi/?ll=64.810018,25.415529&spn=0.004114,0.016512&t=m&z=17&layer=c&cbll=64.810018,25.415524&panoid=M49_05UjAdEsJB4bdZANiw&cbp=12,249.32,,0,0.42

• Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla: 3.12.2025 kello on 08:29
    « Vastaus #37 : 9.02.2014 kello on 10:20 »
    Laki väistämisvelvollisu udesta suojatietä ylittävää kohtaan on ehdoton ja varmaan kaikille autoilijoille selvä,ainakin toivottavasti.

Laki on aivan selvä ja ehdoton. Totta, mutta, "astumassa suojatielle...". Jos minä seison siinä suojatien edessä olenko silloin astumassa suojatielle. Sama tilanne jos seison pihassa. Olenko silloin astumassa esim. rappusille. En ole kummassakaan tapauksessa.
    Nytkin seison eikä ole minkäänlaista aikomusta ottaa askeltakaan. Kohta tulevaan kritiikkiin vastaan jo etukäteen. Ei paikallaan seisova ole muuta kuin korkeintaan aikeissa mennä eteenpäin. Ehkä harkitsee kääntymistä takaisin.
    Aina itte annan tietä kun huomaan tulijan.

• Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:04
    • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
    « Vastaus #38 : 9.02.2014 kello on 11:14 »
    Laki on aivan selvä ja ehdoton. Totta, mutta, "astumassa suojatielle...". Jos minä seison siinä suojatien edessä olenko silloin astumassa suojatielle. Sama tilanne jos seison pihassa. Olenko silloin astumassa esim. rappusille. En ole kummassakaan tapauksessa.
    Nytkin seison eikä ole minkäänlaista aikomusta ottaa askeltakaan. Kohta tulevaan kritiikkiin vastaan jo etukäteen. Ei paikallaan seisova ole muuta kuin korkeintaan aikeissa mennä eteenpäin. Ehkä harkitsee kääntymistä takaisin.
    Aina itte annan tietä kun huomaan tulijan.

Tuollaista"huuhailemista" on jalankulkijoiden käyttäytyminen Kuopiossa. Ensin tullaan suojatien päähän ikäänkuin mentäisiin yli. Mutta sitten seisahdutaan ja aletaan katsella taivaalle tai kaikkiin muihin suuntiin kuin mistä auto tulee. Eli ei nähdä mahdollista ylityslupa merkkiä. Sitten kun auto lähteekin, niin ilmeisesti moottorin äänestä päätellään, että NYT pitää astua suoja tielle.

Entä sitten kun useita ylittäjiä? Ensin menee muutama. Juuri kun pääsevät toiselle puolelle, niin viimeinen odottelija lähtee. Ei hyvä.

• Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:15
    « Vastaus #39 : 9.02.2014 kello on 12:30 »
    Tuollaista"huuhailemista" on jalankulkijoiden käyttäytyminen Kuopiossa. Ensin tullaan suojatien päähän ikäänkuin mentäisiin yli. Mutta sitten seisahdutaan ja aletaan katsella taivaalle tai kaikkiin muihin suuntiin kuin mistä auto tulee. Eli ei nähdä mahdollista ylityslupa merkkiä. Sitten kun auto lähteekin, niin ilmeisesti moottorin äänestä päätellään, että NYT pitää astua suoja tielle.

Entä sitten kun useita ylittäjiä? Ensin menee muutama. Juuri kun pääsevät toiselle puolelle, niin viimeinen odottelija lähtee. Ei hyvä.
    On kyllä mahtaavaa selittelyä täälläkin....!!!!!!

Asenne on kyllä iskostunut syvään. Suomi on sellainen takapajula suojatiesäännöissä, ettei mitään väliä.
    Huonommin ei taida olla kuin Venäjällä, jossa voi jalankulkija joutua maksamaan vielä auton maskin ja lisävalot, jos jää suojatiellä auton alle.

• Kalustoon kuuluva
    « Vastaus #40 : 9.02.2014 kello on 14:04 »

Asenne on kyllä iskostunut syvään. Suomi on sellainen takapajula suojatiesäännöissä, ettei mitään väliä.
    Huonommin ei taida olla kuin Venäjällä, jossa voi jalankulkija joutua maksamaan vielä auton maskin ja lisävalot, jos jää suojatiellä auton alle.

Se ei sitten ollut kertomus minun toiminnasta, vaan jalankulkijoiden. Voit tulla takapenkille istumaan jos haluat!!

• Karavaanari
    • Viimeksi paikalla: 6.12.2025 kello on 09:32
    « Vastaus #41 : 9.02.2014 kello on 14:14 »

+10

• Kalustoon kuuluva
    « Vastaus #42 : 9.02.2014 kello on 15:10 »
    Se ei sitten ollut kertomus minun toiminnasta, vaan jalankulkijoiden. Voit tulla takapenkille istumaan jos haluat!!
    Taas samaa selittelyä... :)

En minä, mutta pojat...tyyliin. Se nyt on ihan sama mitä ne jalankulkijat toimii. Homma nyt vain on niin, että suojatiesääntöjä noudatetaan.
    Olen tässä seurannut liikennettä 40 vuotta ammattimaisesti, joten tuskin on tarvetta tulla takapenkille istumaan. :)

Tiedän kyllä, mitä tarkoitat jalankulkijoiden toiminnalla, mutta ei sillä asialla pidä vähätellä autolijoiden käyttäytymistä.

• Kalustoon kuuluva
    « Vastaus #43 : 9.02.2014 kello on 15:58 »
    Taas samaa selittelyä... :)
    ......

Tiedän kyllä, mitä tarkoitat jalankulkijoiden toiminnalla, mutta ei sillä asialla pidä vähätellä autolijoiden käyttäytymistä.

Siis lisää selittelyä??

En löydä tekstistäni pienintäkään viittausta autoilijoiden käyttäytymiseen.

Ehkä siellä sitten on sellainen?

• Kalustoon kuuluva
    « Vastaus #44 : 9.02.2014 kello on 16:11 »
    Siis lisää selittelyä??

En löydä tekstistäni pienintäkään viittausta autoilijoiden käyttäytymiseen.

Ehkä siellä sitten on sellainen?
    No enhän minä sinun ajokäyttäytymistäsi arvostele.. :)

Jalankulkijathan käyttäytyvät miten käyttäytyvät. Useinhan juuri väistämättä jättämistä perustellaan sillä, että jalakulkijan aikeesta ei saa mitään selvää.
    Näinhän se onkin varsinkin Suomessa, mutta johtuneeko siitä, kun autoilija oletusarvoisesti ei väistä.
    Olen huomannut kun isolla massiivisella kuorma-autolla lähestyy hitaaasti suojatietä antaakseen tietä, niin yksikään jalankulkija ei lähde liikkeelle. Sitten kun pysäytän auton, niin käsi heilahtaa kiitokseksi ja suojatie täyttyy ihmisistä.