Kirjoittaja
Aihe: Liikennekäyttäytyminen, suojatiet (Luettu 8699 kertaa)
« Vastaus #16 : 5.02.2014 kello on 09:51 »
Onhan meitä joka ratin taakse. Jalankulkijoille annetaan täälläpäin melko hyvin tilaa jos ovat tulossa suojatielle - itse kun olen lenkillä koiran kanssa, koitan jäädä metrin parin päähän odottamaan yksittäisten autojen ohimenoa, ettei tarttisi turhaan pysähdellä ja liikenne sujuisi jouhevammin, mutta silloinkin autot usein pysähtyvät, jolloin pitää mennä sitten yli mahdollisimman ripeästi  Isompi ongelma täällä on suojateille pyöräilevät pölvästit, joilla ei ole mitään käsitystä väistämissäännöistä . Sitähän ei tietenkään saa unohtaa - alle 12v pyöräilijä on myös jalankulkija. Onkohan se ongelma, ettei kukaan hoksaa oikeuksien muuttuvan tuolla maagisella syntymäpäivällä.
« Vastaus #17 : 5.02.2014 kello on 10:02 »
"Onkohan se ongelma, ettei kukaan hoksaa oikeuksien muuttuvan tuolla maagisella syntymäpäivällä."
On se, aika moni pyöräilijä olettaa oikeuksien olevan samat kuin jalankulkijoilla iästä riippumatta. Mun säännöllinen lenkki kulkee pari kertaa yli tien, jossa on 60 km/h rajoitus. Täysin turha odottaa että kukaan pysähtyisi suojatien eteen. Toisen suojatien kohdalle laitettiin tolppiin sinivalkoiset vilkut, mutta niidenkin teho loppui muutamassa kuukaudessa. Ei se itteeni niin haittaa, mutta siitä kulkee paljon lapsia kouluun ja on kyllä vaarallinen paikka. Eikä ole mitään merkitystä, onko kuski puhelimeen puhuva nainen tai vaikkapa taksi, yhtään ei nopeus laske.
« Vastaus #18 : 5.02.2014 kello on 10:05 »
Suojatiet on kyllä autoilijallekin stressin paikka! Että ollaanko sieltä tulossa vai ei vai juu.  Puhumattakaan aamuhämäristä marraskuisessa vesisateessa, kun näkyvyys on huono ja mustiin pukeutuneet teinit/koululaiset painavat pimeällä fillarilla pipo/huppu syvällä päässä eivätkä juuri katsele ympärilleen, kun haluavat päästä äkkiä sateesta pois.  Somerolle kun aikanaan muutettiin, paikalliset nuoret opettivat, että jalankulkijalla on aina etuoikeus mennä suojatielle. Ennen autokoulua ei tietty voinut tajutakaan, että eihän se auto viidenkympin vauhdistakaan pysähdy sekunnissa. Kun kerran tuli samalla koulumatkalla kaksi kertaa pompattua rekan eteen, ja huonasi, että niillä oli vaikeuksia saada autoa pysähtymään, mä vasta heräsin ajattelemaan, että nyt olen tyhmä. Veikkaisin somerolaisen jalankulkijan elinikäennusteeksi pääkaupunkiseudulla noin 10-15 minuuttia! 
« Vastaus #19 : 5.02.2014 kello on 10:12 »
Karavaanari kaikkien kaveri 
« Vastaus #20 : 5.02.2014 kello on 11:10 »
Täällä päin maailmaa on sama laki suojatien kohdalla kuin suomessa, mutta käytäntö on eri. Täällä on jalankulkia se jolle se on suojatie, suomessahan se on autojen etu-ajo oikeuden merkki. Ja tuo suojatielle autoilla ryntäys alkaa jo etelä ruotsissa. Kyllä on aina joskus aika kauhean näköistä kun ei edes jarruvalot vilahda kun vetävät ohi suojatien eteen pysähtyneestä autosta. Muutama kamera pois niin jää rahaa laittaa poliisi katselemaan pikkaisen ajoa, niin valtio rikastuisi äkkiä siellä päin.
« Vastaus #21 : 5.02.2014 kello on 13:53 »
Espanjan lomareissulla oli suorastaan ihailtavaa miten jalankulkijat otettiin huomioon, kunhan oli jalkakäytävällä tai suojatiellä. Muuten liikennekulttuuri tuntui olevan hyvinkin joustavaa ja sääntöjä mukailevaa. Jännä että vaikka noita sääntöjä vähän venytetään niin liikenne sujuu. Suomessa ei suju periaate täällä kun on että "nyt on minun oikeus ajaa niin ajan vaikka kylkeen saa*ana"  Isoimman kulttuurimuutoksen olen huomannut balttiassa ja eritoten viron puolella. Ensimmäisiä kertoja kun kävin aikoinaan niin oikeasti piti katsoa missä kävelee ja missä ylittää kadun. Entäs tänään, oletteko huomanneet? aivan erinlaista.
« Vastaus #22 : 5.02.2014 kello on 14:27 »
Jos on astumassa suojatielle on annettava tilaa. Jos seisoo jalat rinnakkain niin siinä seiskööt, jos on ottamassa askelta sitten annetaan tietä.
Tervetuloo tänne maalle. Täällä ei uskalla kukaan "olla astumassa" tielle, koska sillon jää aivan varmasti auton alle! Se on kyllä kiltisi odotettava tasan just siinä suojatien reunassa sen näkösenä että "jaa, aiotko sääki ajaa mun päälle". Kaupungeissa onkin eri meininki, siellä minäkin uskallan astua suojatielle ja luottaa enempi siihen et se autoilija pysähtyy. Ja kyllä, mulla on todellakin aikaa pysähtyä vaikka jokasen suojatien kohdalla ja antaa tietä. Olin sitten letkan eka tai viiminen. Täällä ei toki tarvi pelätä että joku viereiseltä kaistalta menis ohi, kun viereisellä kaistalla ajellaan vallan eri suuntaan Täällä se kävelijä myös odottaa niin kauan et se koko letka pysähtyy siihen suojatien taakse, ennen kun lähtee ylittämään tietä. Sillon ei oo kävelijä vaarassa vaikka joku takana tuleva karauttais pysähtyneen auton perään. Ite siis "joudun" pysähtymään suojatien viereen ehkä kerran kuukaudessa, jos sitäkään. Ja sen mä ehdin vallan hyvin tehdä  (voi olla että mielipide muuttuis jos asuisin jossain kaupungissa)
« Vastaus #23 : 5.02.2014 kello on 14:48 »
Koskakohan täällä tehdään Tukholman malliin. Poistetaan suojateitä koska jalankulkijat aiheuttivat paljon vaaratilanteita. Kävelen paljon ja ainakin minua ottaa pattiin jos joku auto pysähtyy kun olen lähestymässä suojatietä varsinkin jos kyseessä on vähääkään isompi ajoneuvo. Toki kunnon ruuhkaisessa liikenteessä tilanne on eri, mutta ei sitä montaa sekuntia joudu yleensä odottamaan ja liikenne sujuu.
« Vastaus #24 : 5.02.2014 kello on 15:35 »
Kävelen paljon ja ainakin minua ottaa pattiin jos joku auto pysähtyy kun olen lähestymässä suojatietä varsinkin jos kyseessä on vähääkään isompi ajoneuvo.
Kun ottaa jommankumman yläraajan käyttöön, niin homma toimii. Se joka aikoo antaa tietä, voi näyttää, että menehän siitä....
« Vastaus #25 : 5.02.2014 kello on 15:51 »
Kun ottaa jommankumman yläraajan käyttöön, niin homma toimii. Se joka aikoo antaa tietä, voi näyttää, että menehän siitä....
No sitten se ystävällinen on kuiteski pysähtymässä ja kun päätät sitten mennä yli, niin sillä sytyttää ja lähteekin meneen kun on merkkiä annettu... 
« Vastaus #26 : 5.02.2014 kello on 16:16 »
No sitten se ystävällinen on kuiteski pysähtymässä ja kun päätät sitten mennä yli, niin sillä sytyttää ja lähteekin meneen kun on merkkiä annettu... 
Sinähän teet pessimismistä oikein taidetta! 
« Vastaus #27 : 5.02.2014 kello on 22:48 »
Ei aina auta vaikka kääntää selän ja kävelee muutaman askeleen poispäin suojatiestä.
« Vastaus #28 : 6.02.2014 kello on 08:16 »
Ajelen paljon helsingissä kaivinkoneella ja tuntuu autoilijoita ärsyttävän kun usein annan tietä kävelijöille suojatiellä, siihen on sellainen syy kun ei koneesta näe oikealle kovin hyvin on pakko pysähtyä suojateille jos vähääkään on ihmisiä 'vartomassa'. Aika usein saa autoilijoilta keskaria kiitokseksi kun ei ole kovin ripeä liikkeellelähtijä. 
« Vastaus #29 : 6.02.2014 kello on 20:14 »
Tuossa työviikon jälkeen kotiin palatessa katselin kun mopoautolla kaveri meinas mummon konepellille ottaa, onneksi oli mummolla vielä refleksit tallella. Kääntyi mopoauto mies edestä oikealle kun mummo oli just astumassa suojatielle, näytti ihan siltä että olis kaveri kiihdyttänyt kun näki mummon. Eipä ollut opetukset menneet perille. 
|