rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Nyt kun tuo 2014 on jo aika liki  (Luettu 23402 kertaa)

  • Vieras
  • Vs: Nyt kun tuo 2014 on jo aika liki
    « Vastaus #75 : 22.01.2014 kello on 20:31 »
    Itse en ole jaksanut laskea ja merkitä ylös kuluja, tulee vain paha mieli  ::)

    Jos siitä itselle tulee paha mieli niin toiselle siitä saattaa tulla hyvä mieli kun tietää minkä verran pitää vähintään varata rahaa ja varsinkin mihin sitä rahaa menee ettei tule ikäviä yllätyksiä matkan aikana. Tällainen kotimaanmatkaaja kuten minä niin kyllä minua ainakin kiinnostaa tietää suhteellisen tarkasti se mihin menee minkäkin verran rahaa, siis sellaisiin mihin ei täällä kotimaassa ole tarvinnut edes ajatellakaan rahaa laittavansa, kuten esim. moottoritiemaksut, tietullit ja mitä niitä muita lie. Ruokaan, juomaan ja polttoaineeseen menevän rahan tarve on helppo laskea mutta kyllä se silti mukava on nähdä selkeä summa mitä on mennyt viikon, kahden tai kuukauden aikana ja toki ne ajokilometritkin.

    Perheellinen, joka käyttää moottoriteitä, ei tingi pääsymaksuissa, syö toisinaan ravintolassa ja on enimmäkseen alueella öitä saa mun mielestä varata ainakin satasen päivä, + lauttamaksut.

    Pitäisi lukea ketjut kokonaan, tuossahan tuota osviittaa saa jo jotenkin, nyrkkisääntönä lienee seuraava. Tonni per viikko niin ei olla kovin kaukana nelihenkisen perheen kokonaiskuluista.
    « Viimeksi muokattu: 22.01.2014 kello on 20:51 »

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:14.06.2024 kello on 20:51
    Vs: Nyt kun tuo 2014 on jo aika liki
    « Vastaus #76 : 22.01.2014 kello on 21:08 »



    Ja kuten Alan jo totesi, parempi olla laskematta kuluja.
    Minusta oli ihan mukava seurata kuluja. Vieläkin joskus noita kattelen.

    *****
    • Aluevalvoja
    • Kalustoon kuuluva
    • Aiheen aloittaja
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:26
    • Autossa on pyörät
    Vs: Nyt kun tuo 2014 on jo aika liki
    « Vastaus #77 : 22.01.2014 kello on 21:09 »
    Jos siitä itselle tulee paha mieli niin toiselle siitä saattaa tulla hyvä mieli kun tietää minkä verran pitää vähintään varata rahaa ja varsinkin mihin sitä rahaa menee ettei tule ikäviä yllätyksiä matkan aikana. Tällainen kotimaanmatkaaja kuten minä niin kyllä minua ainakin kiinnostaa tietää suhteellisen tarkasti se mihin menee minkäkin verran rahaa, siis sellaisiin mihin ei täällä kotimaassa ole tarvinnut edes ajatellakaan rahaa laittavansa, kuten esim. moottoritiemaksut, tietullit ja mitä niitä muita lie. Ruokaan, juomaan ja polttoaineeseen menevän rahan tarve on helppo laskea mutta kyllä se silti mukava on nähdä selkeä summa mitä on mennyt viikon, kahden tai kuukauden aikana ja toki ne ajokilometritkin.

    Ei toisen kulut ole omat kulut  ::). Eli riippuu :
    -missä yövyt (puska, yleishintainen alue , esim acsi-alennuskortillinen paikka)
    -mihin asti ajat (kilometrimäärä)
    -millä kulkimella pääset pois suomesta ja takaisin
    -missä maassa ajat (polttoaineen hinta)
    -miten syöt
    -kuljetko huvipuistoissa jne

    Meillä kun ei ole lapsia enää mukana ollut herran aikaan:
    Syömme paljon vaunulla, Euroopassa on ruoka paljon halvempaa ja sitä on reilummin tarjolla kuin suomessa , lähinnä raaka-aineitten monipuolisuus.
    Sanoo sitten MTK ihan mitä huvittaa.
    Tällöin herkuttelemme erilaisilla antimilla pääosin vaunulla.
    Muutamat kerrat käydään "ulkona syömässä" aina reissullansa.

    Ulkoilu , pyöräily , patikointi jne ei maksa mitään , ei myöskään valokuvaus .

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:14.06.2024 kello on 00:09
    • Kulkija
    Vs: Nyt kun tuo 2014 on jo aika liki
    « Vastaus #78 : 22.01.2014 kello on 22:16 »
    Tonni per viikko niin ei olla kovin kaukana nelihenkisen perheen kokonaiskuluista.

    Voi olla, ehkä mieluummin alle. + lautat, tuliaiset ja mahdollinen Disneyland, ostettu retki tai vastaava poikkeavuus.

    Omalla miesaikaosuudellani ei mene millään tonnia viikossa. Vaikka sisältäisi 2000 km.

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:57
    • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
    Vs: Nyt kun tuo 2014 on jo aika liki
    « Vastaus #79 : 23.01.2014 kello on 00:57 »
    On hienoa, että "vasta ulkomaan matkailun aloittaneet" voivat kertoa matkojensa kustannuksia omilta matkoiltaan. Mutta se ei tarkoita, että "minun matkojeni" kustannukset sopivat noihin raameihin!
    Jotkut syövät ulkona, toiset kokkaavat "kotona".
    Jotkut käyttävät moottoriteitä, toiset ajavat pikku teitä.
    Jotkut käyvät huvipuistoissa, toisille riittää nähdä kylää ja kyläläisiä.
    Jotkut tykkäävät kulttuurista, toiset kiertävät sellaiset kohteet.

    Makuja on monia, ja sen takia ei voi antaa kovinkaan tarkkoja tietoja, kuinka paljon maksaa matkailu. Varsinkaan kun ei tiedä välttämättä esim. kaluston aiheuttamia lautta-  ja tiemaksuja, pa:n kulutuksesta puhumattakaan.

    Minäkin tein aikoinaan, lähes 30 vuotta sitten, hyvinkin tarkkoja kuluseurantoja. Mutta niitä ei voi verrata tämän päivän hintatasoon. Onneksi ei enää tarvitse laskeakaan viimeisen sentin päälle.

    Mutta, jäitä hattuun, jossakin pitää olla saatavilla "vararahoja" yllätyksellisiin menoihin. Esim. kalusto on ihmisten tekemää, niihin voi tulla vikoja. Eikä sairaudet ja onnettomuudetkaan ole pois suljettuja, vaikkakin harvinaisia.

    Kaikesta huolimatta, avoimin mielin ja rohkeasti suunnittelemaan matkoja sekä toteuttamaan ne.

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:14.06.2024 kello on 00:09
    • Kulkija
    Vs: Nyt kun tuo 2014 on jo aika liki
    « Vastaus #80 : 23.01.2014 kello on 06:59 »
    Mutta, jäitä hattuun, jossakin pitää olla saatavilla "vararahoja" yllätyksellisiin menoihin. Esim. kalusto on ihmisten tekemää, niihin voi tulla vikoja. Eikä sairaudet ja onnettomuudetkaan ole pois suljettuja, vaikkakin harvinaisia.

    Luottokortti, mieluiten kaksi, ja matkavakuutus.

    Jos kalusto hajoaa on se saatava kuntoon. Luottokortilla saa maksuaikaa. Suomessa ehtii sitten järjestellä, miten sen hoitaa.

    Ilman matkavakuutusta ei kannata lähteä.

    *****
    • Aluevalvoja
    • Kalustoon kuuluva
    • Aiheen aloittaja
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:26
    • Autossa on pyörät
    Vs: Nyt kun tuo 2014 on jo aika liki
    « Vastaus #81 : 23.01.2014 kello on 08:38 »

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla: 5.01.2022 kello on 12:17
    Vs: Nyt kun tuo 2014 on jo aika liki
    « Vastaus #82 : 23.01.2014 kello on 12:24 »
    Tänä kesänä ois tarkotus käydä tietyllä alueella puolassa,että ei tule polarin renkasta neliskanttisia ;) :D

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla:13.07.2020 kello on 20:31
      • www.lintukuvia.net
    Vs: Nyt kun tuo 2014 on jo aika liki
    « Vastaus #83 : 23.01.2014 kello on 15:33 »
    On noita kuluja hyvä hiukan etukäteen nähdä ihan valmiiksi listattuna. Viime keväänä mä oikeasti pelkäsin, että rahaa menisi enemmänkin. Kun ei sitä kuitenkaan liikaa koskaan ole!  :-X

    Mä olen moottoriteiden kannalla. Niitä pitkin on sujuvaa ajella. Ehdittiin kuitenkin nähdä niitä saksalaisia pikkukyliä ja laiduntavia lehmiä ja peltomaisemia, vaikka suurimmalta osin kuljettiin motareilla. Niin ja Kroatian rantareitille mua ei enää saa kuin huumattuna. Näen vieläkin silmissäni sen pudotuksen tieltä alas  :o Saisko toivoa edes kaiteita?  :laugh:

    *****
    • Aluevalvoja
    • Kalustoon kuuluva
    • Aiheen aloittaja
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:26
    • Autossa on pyörät
    Vs: Nyt kun tuo 2014 on jo aika liki
    « Vastaus #84 : 23.01.2014 kello on 19:07 »
    Sun pitäisi ajaa Albaniassa Saranden tietä , Se viimeinen 40 km on kiva  ;D
    Varsinkin kartturin mielestä Sarandeen mennessä.  ::)
    Kyllä se 8 tie Kroatiassa on hyvä, armottoman hidas vaan. Kylä kylän jälkeen.
    Taas se motari menee ihan aavikkoa keskellä ei mitään.

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla:13.07.2020 kello on 20:31
      • www.lintukuvia.net
    Vs: Nyt kun tuo 2014 on jo aika liki
    « Vastaus #85 : 23.01.2014 kello on 19:16 »
    Sun pitäisi ajaa Albaniassa Saranden tietä , Se viimeinen 40 km on kiva  ;D
    Varsinkin kartturin mielestä Sarandeen mennessä.  ::)
    Kyllä se 8 tie Kroatiassa on hyvä, armottoman hidas vaan. Kylä kylän jälkeen.
    Taas se motari menee ihan aavikkoa keskellä ei mitään.

    Sanopa kartturille, että ensi kerralla kuvaa videota siitä pätkältä ja katsoo sitten kotona, miten sun naama muuttuu vihreäksi sitä katsellessa  :laugh:
    Meillä tuo korkeanpaikankammoi nen istuu kuskin puolella ja mä hermoilen siinä reunalla!
    Moottoritiet  :P :-* Thumb

    *****
    • Aluevalvoja
    • Kalustoon kuuluva
    • Aiheen aloittaja
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:26
    • Autossa on pyörät
    Vs: Nyt kun tuo 2014 on jo aika liki
    « Vastaus #86 : 23.01.2014 kello on 19:30 »
    Kaikkialle ei mene moottoritietä ja minulla ei ole korkeanpaikankammoa pahemmin esiintynyt.
    Tuskimpa tuota tietä Sarandeen vähään aikaan mennään , ei tien vuoksi vaan koska on muitakin paikkoja olemassa.
    Tuonne Ohrid järvelle voisi mennä joskus ja Rilan luostarille.

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:57
    • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
    Vs: Nyt kun tuo 2014 on jo aika liki
    « Vastaus #87 : 23.01.2014 kello on 19:54 »
    Ranskan maksulliset ja muut moottoritiet:



    Siniset maksullisia ja harmaat maksuttomia. Ja tarkempia tietoja:

    http://www.autoroutes.fr/en/french-motorway-companies.htm

    *****
    • Aluevalvoja
    • Kalustoon kuuluva
    • Aiheen aloittaja
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:26
    • Autossa on pyörät
    Vs: Nyt kun tuo 2014 on jo aika liki
    « Vastaus #88 : 23.01.2014 kello on 20:17 »
    Jokin lisälinkki, kai ne päällekkäisiä on, mutta tieto ei tapa.
    http://campingcar.enliberte.free.fr/03_franc/docum/route01.htm

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 23:13
    Vs: Nyt kun tuo 2014 on jo aika liki
    « Vastaus #89 : 23.01.2014 kello on 20:25 »
    Kyllä kait nuo nopeat maksutiet ihan hyviä vaihtoehtoja on...

    Mulle kun ei oikein ole matkalla mitään ehdotonta päämäärää, vaan ainoastaan liikkuminen. Kaiketi tästä syystä köröttelen mitä pienemmillä teillä. Navistakin huvikseni valitsen lyhimmän reitin, jolloin tulee ajeltua mitä kummallisemmilla poluilla.
    Viimeksi Euroopassa kolusin ison osan ajasta pitkin Puolan pikkuteitä. Välillä parempia ja välillä huonompia, mutta se maaseutu vain kiehtoo. Sveitsissä samoin ristiin rastiin pieniä teitä ilman maksuteitä. Saksassa ajelin ihan pieniä pätkiä motareita pitkin, mutta kovin oli hektistä ja ruuhkaista. Palasin aina takaisin pikkuteille ja taas oli henkisesti parempi fiilinki. Samat pikkutiet kiehtoo Suomessa, kuten muissakin Pohjoismaissa.
    Toivottavasti Saksan tulevat motarimaksut eivät ala ruuhkauttamaan saksalaisia idyllisiä pikkuteitä.