Eka syksy, että olen kaivannut "pitkiä kalsareita" ja sen myötä myös aluspaitaa pitkillä hihoilla ja villapaitaa samalla. Olisikohan iällä jotain tekemistä asian kanssa?

|
Eka syksy, että olen kaivannut "pitkiä kalsareita" ja sen myötä myös aluspaitaa pitkillä hihoilla ja villapaitaa samalla. Olisikohan iällä jotain tekemistä asian kanssa?
![]() Nuorena ei tarvittu pitkiä kalsareita, mutta nyt tulee vilu,
kun lämpötila menee lähelle nollaa. Käytössä ovat yli 10 v vanhat Hyvonin kalsarit ja armeijan ylijäämäsukat peri- aatteella yhdet käytössä, yhdet pesussa ja yhdet puhtaina. Näillä keleillä lisäapuna angora-polvenlämmittimet. Haltin alusvaatesetit on meillä molemmilla ollut jo joitakin vuosia ja ne on kestäneet hyvinä pesusta toiseen. Mustat on vielä silleen siistit, että niitä voi kotosalla käyttää oloasuna
Muutenkin olen huomannut, että kaikki retkeily-/urheiluliikkeistä ostetut vaatteet kestää parempina kuin markettien vermeet. Mä en erota dolce&gabbanaa espritistä (enkä varmaan osaa ees kirjoittaa nimiä oikein) mutta nää retkivermeet on tulleet tutuksi. Talviharrastuksissa tulee käytettyä ja koiran kanssa lenkillä, jos on pakkasta.
Laskettelussa käytössä 3/4-lahkeella olevat (ohuiden pitkävartisten silkkisukkien kanssa), ettei ole myttyinen lahje monon varressa. Muutoin käytössä Ullmax kamppeita. Ovat hinta/laatusuhteeltaan erinomaisia ja tyttären urheilujoukkue saa osansa, kun tilaan oman joukkueen kautta. Terve! Ostapa piruuttas merinovilla kalsarit. Saa unohtaa ne epäinhimilliset hajut joita keinokuitualkkareih in tulee heti jos ajattelee jotain jossa vois tulla hiki. Reissussa loistavia alusasuja kun ei tarvi joka käytön jälkeen olla pesemässä. Kunnolla tuulettaa niin se on siinä se huolto. Löytyy lyhyttä ja pitkää, t-paitana ja bermudana, poolopaitana ja vaikka minkälaisena sukkana. Haastan teidät kokeilemaan merinoa. Ja jo aivan halvimmat (Prismasta alushousut ja paita alle 70€) toimii ihan kuten kalliimmatkin. Ainoat havaitsemani negatiiviset seikat nukkaantuminen ja haalean pesun rajoitus. Ja kovaan urheilukäyttöön Craftilta base layer alusasu jonka saa pestä 95C lämpöisessä vedessä. Näillä on tullut mentyä jo vuosia. On kyllä aina välillä tullut kokeiltua muitakin mutta nuo mainitsemani (merino ei ole merkistä kiinni kunhan on 100% ja istuu kunnolla) tuotteet vie voiton.
Haltin alusvaatesetit on meillä molemmilla ollut jo joitakin vuosia ja ne on kestäneet hyvinä pesusta toiseen. Mustat on vielä silleen siistit, että niitä voi kotosalla käyttää oloasuna Juuri samat kokemukset. Tästä läppärin alta pilkottaa varmaan kymmenvuotiaat halti kalsongit. Näissä on vielä muistona kolmen sentin reikä joka tuli moottorisahan teräketjusta snickersien läpi reiteen. Ihoon ei tullut naarmuakaan. Siis turvakalsarit. ![]() Tuota merinoa pitää kyllä kokeilla. Jos ne kestää Markon harrastuksia, niin minulla ne on ikuiset. Noissa merinoissa on kyllä hyvä tuo, etteivät haise hikoilun jälkeen kuten ns. tekniset materiaalit.
Mulla on Ullmaxien lisäksi pari täysmerinopaitaa (Smartwool) ja nytkin on koiralenkeillä ollut viikkotolkulla käytössä pesemättä. Välillä vain tuulettaa, niin on taas raikas. Meillä on t-paidatkin "teknistä" materiaalia, eli Stadiumin vajaan kympin "juoksupaitoja" olen ostanut molemmille pinon. Monissa vaatteissa on pesuohje +30 astetta. Eli noi kaikki mustat tulee pestyä siinä. Viime talvena alkoi yhtäkkiä vaatteet haista järkyttävältä lämmintä ihoa vasten.
![]() Riskillä heitin ne +60-asteiseen pesuun. Hyvin kestivät ja hajukin haihtui. Ne ei nuo muoviset (polyesteri) vaatteet ole tosiaan tarkoitettu kuin +30C pesuun ja eihän siinä tuoksut lähde. Tosin häviävät, mutta heti kun käy iholla niin taas haisee. Mutta kuten edellä mainitsin niin Craft valmistaa +95C pesun kestäviä polyesterikuteita. Saumalangat ratkaisee pesulämpörajoitukse t kuulemma.
Mulla on merinoa muutamaa eri brändiä ja kaikki toimii ihan samoin. Esimerkiksi työmatkapyöräilyssä 2x20min päivässä, riittää merinoasuille pesu kerran viikossa. Ja tuolloinkaan ne ei haise muuta kuin korkeintaan niihin tarttuneelle dödölle! K70:n mainitsemat Smartwool vaatteet on kyllä myös ehdotonta kärkeä meikäläisen kaapista. Löytyy esimerkiksi t-paitoja jotka on käytössä ihan kuin puuvillapaita, mutta hikoillessa ei ala kylmänä lätkyttämään selkää vaan siirtää kosteutta ja tuntuu lämpimältä kosteanakin. Ja käy ihan perus t-paidasta. Eikä haise! Hinta vaan on aika korkea verrattuna puuvillaan.
|