Tekniikkakeskustelut > Sähkölaitteet
Halpis agregaatin käyttö
Aakku:
--- Lainaus käyttäjältä: perho-ukko - 26.12.2013 kello on 11:31 --- Olen kyllä,ja ne häviöt tuulee aivan muista jutuista,watit on watteja,otetaan ne mistä jännittestä tahansa,monet laitteet hukkaavat hyötysuhdetta omien verkkolaitteidensa kautta,siksi monet 12V laitteet kuluttavat suhteessa vähemmän,mutta itse intikka toimii hyvällä hyötysuhteella !
--- Lainaus päättyy ---
Näin vähän uumoilisin itsekin...
Muutenhan mulla olisi kahvia keitellessä kaksi keitintä yhtäaikaa. Toisessa höyryäisi kahvit ja toisessa intikka.
perho-ukko:
On myös muistettava,että mitä suurempi kuorma,sitä huonompi hyötysuhde,(häviöt kaapeleissa),samoin lämpeneminen!
Jgahpir:
--- Lainaus käyttäjältä: perho-ukko - 26.12.2013 kello on 12:19 --- On myös muistettava,että mitä suurempi kuorma,sitä huonompi hyötysuhde,(häviöt kaapeleissa),samoin lämpeneminen!
--- Lainaus päättyy ---
Jos iso invertteri vie vaikka yhden amppeerin ilman mitään kuormaa ja sitten siitä otetaan läppäriin 5 amppeeria, niin todellinen 97% hyötysuhde on kyllä uskon asia.
Jos läppäriä käyttää paljon, vaikka telkkarina, kannattaa 12V virtalähde hankkia, mieluummin universaali malli joka käy siihen seuraavaankin vehkeeseen.
Onhan se vähän järetöntä konkeloida 12v vaihtosähköksi ja sitten läppärin virtalähteellä takaisin 20v tasasähköksi.
Vaan jos ei virrasta ole koskaan ollut pulaa, niin eihän moista nappikauppaa kannata pohtia.
Edit vink
Monesti unohtuu itseltä, että autolla ajettaessa tai agria käyttäessä kannattaa samalla ladata kaikki läppärin kännykän ipadin gps pelien yms akut. Noista latauksista saa äkkiä 10A kulutuksen.
Rölli:
--- Lainaus käyttäjältä: Gahpir - 26.12.2013 kello on 13:22 ---Jos iso invertteri vie vaikka yhden amppeerin ilman mitään kuormaa ja sitten siitä otetaan läppäriin 5 amppeeria, niin todellinen 97% hyötysuhde on kyllä uskon asia.
Jos läppäriä käyttää paljon, vaikka telkkarina, kannattaa 12V virtalähde hankkia, mieluummin universaali malli joka käy siihen seuraavaankin vehkeeseen.
Onhan se vähän järetöntä konkeloida 12v vaihtosähköksi ja sitten läppärin virtalähteellä takaisin 20v tasasähköksi.
Vaan jos ei virrasta ole koskaan ollut pulaa, niin eihän moista nappikauppaa kannata pohtia.
Edit vink
Monesti unohtuu itseltä, että autolla ajettaessa tai agria käyttäessä kannattaa samalla ladata kaikki läppärin kännykän ipadin gps pelien yms akut. Noista latauksista saa äkkiä 10A kulutuksen.
--- Lainaus päättyy ---
Tottatahan on ettei oo järkevää tehä monta jännitteen muunnosta peräkanaa ainakaan noin lyhyellä etäisyydellä.. mutt ainakaan mun 1000W invertterin tyhjäkäynti virta on vain 85mA eli toi toi ampeeri oli varmaan asiasta tietämättömän "Hyvä" arvaus, vaikkakin tosiasiahan on ett hyvät siniaalto invertterit haukkaa enempi tyhjäkäynti virtaa ja hyötysuhdekkin niissä jää mun muistini mukaan 85-90%
ja kyllä minäki semmosta hontan agregaattia aina mökille mennessä talvis aikaan käytän, mukava kun sähköpatterit lähtee lämpeneen heti ja samall kaikki akut herää kun laturit tekee töitä, sitt kun tulet uuneiss ja rupee sieltä lämpöö löytyyn joutaa agrekaatitn sammuttaa
Aakku:
Eihän tuollaista invertteriä tule käytettyä, kuin toissijaisena virranlähteenä.
Ensisijaisesti kaikki pienkoneet käyttävät 12V suoraan akusta. Näitä poikkeustapauksia ovat mulla ainakin vain jotkut pienlaitteet, joihin ei saa omaa 12V adapteria.
Teoriassa mahdollisuus on inverterillä käyttää kahvin- ja vedenkeitintä ja mikroaaltouunia. Niihinkään en sitä käytännössä käytä, koska en pidä mielekkäänä syväpurkaa akkua suurilla kulutuksilla.
Pienkoneiden akut ladataan yleensä matkan aikana.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta