Kirjoittaja
Aihe: Pulinaa vetoautoista (Luettu 72267 kertaa)
« Vastaus #151 : 28.08.2014 kello on 19:06 »
Kyllä Suomessa sakot sa jos painot ei mene oikein. Olin työhommissa vetämässä Mitsu L200 4WD jonka vetokyky on 2700 kg. Kuormana kokonaispainoltaan 2000 kg trailerissa oli 1430 kg työkone ja traileri painaa 570 kg. Sakot tuli mutta yllättävästä asiasta, aisapainosta, sitä oli aivan liikaa. Yhdistelmä oli tosi hyvä vetää ennen punnitusta. Ensin punnittiin aisapaino, sitten akselit ja sitten siirrettiin työkonetta taaksepäin. Kuorman siirron jälkeen ei punnittu kuin aisapaino...jota oli 60 kg kun suurin maksimi tuolle autolle on 102 kg. Loppumatka mentiin kuuttakymppiä kun kärry vei autoa enkä minä.
« Vastaus #152 : 28.08.2014 kello on 21:00 »
Siis tämä puntarointi on yllättävän yleistä loppujen lopuksi, en vain ole ikään kuullut, että vaunua olisi puntaroitu.
Tuossa yksi kaverini omistaa pienen tukkirekka firman, niin usein on ollut puhetta, että hän joutuu vähintään kerran kuussa puntariin rekan kanssa ja se ei kuulemma ole enää halpaa hommaa, kun kuorma ylittyy ja puut joutuu jättämään tienvarteen.
Ehkä hyvä näin, onhan ne tukkirekan massat aivan toista kuin asuntovaunun.
Eipä ole muistikuvassa, että joku olisi tappanut asuntovaunulla vastaantulijan.
« Vastaus #153 : 28.08.2014 kello on 22:33 »
Tuossa yksi kaverini omistaa pienen tukkirekka firman, niin usein on ollut puhetta, että hän joutuu vähintään kerran kuussa puntariin rekan kanssa ja se ei kuulemma ole enää halpaa hommaa, kun kuorma ylittyy ja puut joutuu jättämään tienvarteen.
HYVÄ kun punnittevat. Yx kunnon ylikuorma rikkoo miljoonien edestä tietä.
« Vastaus #154 : 28.08.2014 kello on 23:26 »
Ei nyt täysin topiciin liity mutta kuitenkin osin. Soitin tutulle poliisille kesäkuun lopulla ja kysyin miten menee nykyään painot vetohommissa (työkaverilla ei "pikku E" korttia) eli saako vetää jarrullista kärryä (kok. massa 1950 kg) Transportterilla (kokonaismassaa en muista mutta -13 mallinen vuokra portteri) jos pitää huolen että todellinen massa ei ylitä 750 kg (kevytperävaunun max. paino). Ei onnistu enää, ennen onnistui mutta nykyään katsotaan kaikki massat tien päällä rekisteriotteista ja verrataan ajokortin luokkiin ... Eli, nykyään ratsioissa ei katsota enää maalaisjärjellä peräkärryn todellista massaa vaan rekisteriotteiden kokonaispainoja + ajokortin luokkia mitä saa kuljettaa, näin annoin ymmärtää itselleni.
« Vastaus #155 : 28.08.2014 kello on 23:29 »
Eikös aina ole katsottu ajokortin riittävyys rekisteriotteista (kokonais massat)?.?. Tässä käsityksessä olen itse ainakin ollut.
Ylipainosta sakot saa todellisten, punnittujen, massojen mukaan...
« Vastaus #156 : 28.08.2014 kello on 23:36 »
Entis vanhaan, jokin aika sitten vielä käyttivät maalaisjärkeä liikkuvat, katsoivat kärryn omamassan otteesta ja kuorman, päättivät sitten jatkaako ilman vaakaamista vai vaakaamisen kautta matkaa. Nykyään ei ole aikaa/resursseja tms. tuollaiseen ja siirrytty yhtenäiseen käytäntöön katsoa koknaismassat papereista. No, ei niitä liikkuviakaan ole enää ...
« Vastaus #157 : 28.08.2014 kello on 23:41 »
Eikös aina ole katsottu ajokortin riittävyys rekisteriotteista (kokonais massat)?.?. Tässä käsityksessä olen itse ainakin ollut.
Ylipainosta sakot saa todellisten, punnittujen, massojen mukaan...
Noin ainakin nettikeskusteluissa on mainittu. Omaa kokemusta "ylityksistä" ei ole, kun kortti riittää paitsi linja-autoon.
« Vastaus #158 : 29.08.2014 kello on 05:57 »
Joo ja sitten vaan puntariin henkilöautotkin. 5 raavasta miestä kyytiin ja viikonloppu evät konttiin. H-auto puntariin, kantavuus rýlitetään heittämällä. Jos uskotaan ihan mitä se rekisteriote sanoo. muuten matkailuautot jäävät kaikki tien raviin, jos ne punnitaan. Samon h-autot, kun ne matkaa mökille. http://www.tuulilasi.fi/kysymykset/autojen-kantavuus
« Viimeksi muokattu: 29.08.2014 kello on 07:29 »
« Vastaus #159 : 29.08.2014 kello on 07:10 »
No, ei niitä liikkuviakaan ole enää ...
On ne samat sällit siellä, erilailla organisoituna vaan. Mutta se on totta, että joutuvat keskittymään nykyään olennaiseen, ja sitten niillä on erilaisia teemaviikkoja, jolloin saatetaan olla tarkempia. Näistä yksi on kuulemma niin keväällä kuin syksyllä ja ajoittuu mökkikauden alkuun ja loppuun; silloin tutkivat peräkärryjä, kuormausta ja kuorman sidontaa. Sitä kun jatkuvasti on huono omatunto tien päällä, niin jää nää Polliisi-Arskan (nimi muutettu) jutut mieleen.
« Vastaus #160 : 29.08.2014 kello on 09:30 »
Näin on ollut, aina.
« Vastaus #161 : 6.09.2014 kello on 12:45 »
« Vastaus #162 : 6.09.2014 kello on 13:45 »
« Vastaus #163 : 6.09.2014 kello on 14:11 »
....vaikka voissa paistais! 
Tekihän ne aikonaan kunnon maastoajonevoja jolla rullattiin intissä 
« Vastaus #164 : 7.09.2014 kello on 21:32 »
Jos ois rahhaa, niin joku tuomminen olis mukava laittaa tilaukseen...
Näyttää niitä 18 kpl:tta olla Suomeen tulossa. http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/volvo-xc90n-first-edition-myytiin-loppuun-47-tunnissaSuomeen on tulossa 18 Volvo XC90 First Editionia. Niiden keulalla on uusi 2,0-litrainen kaksoisahdettu dieselmoottori, joka kehittää 165 kW ja 470 Nm. Kaikki erikoismallit ovat mustia ja niissä on 21-tuumaiset pyörät. Varusteisiin kuuluu ruskea nappanahkaverhoilu ja nahkaa on riittänyt pähkinäpuisilla viilutuksilla koristeltuun kojelautaan.
Tuollainen 1st - edition sarja on muuten aika hieno tapa saada suuren autoyleisön kiinnostus, olihan Ford Ka:sta myös mutta eihän siinä mitään erikoista muuta ollut kuin ne 1st - edition merkit B-pilarissa. 
|