Kirjoittaja
Aihe: Josko sittenkinköhän autoijaksikohan (Luettu 32062 kertaa)
« Vastaus #31 : 10.11.2013 kello on 19:42 »
Sikäli, kun kysymyksessä on kahden henkilön lyhyitä trippejä, niin itse katselisin pelkästään peltikuorisia retkeilyautoja.
Jos nyt unohdetaan Westfalia, niin peltikuoriset ovat 5,5 --6 metrisiä. Vastaavan kokkoinen 'oikea' matkailuauto antaa AINA enemmän. Meillä oli 5,6m alkovi, nyt 6m ½intikka, enkä ikinä vaihtaisi samanmittaiseen peltikuoriseen.
« Vastaus #32 : 10.11.2013 kello on 20:00 »
Muista pyytää myyjää käyttää auto kosteusmittauksessa ennen kuin ostat. ja jos ei suostu niin aika varmasti löytyy kosteutta. Älä osta noin vanhaa Fiudea ei tuu muuta kuin harmaita hiuksia, eli anna säästöpossun turvota lisää. Ite ostin viime kesänä ekan m-auton vm -98 Mb alustalla alkovimalli ja pyysin että myyjä käyttää auton kosteusmittauksessa niin hän myös teki ja kaupat tuli. Siinä oli kahelle riittävästi tilaa kun makuupaikkoja löyty kuudelle, mut sit tuli hirvee polte saada uusi auto ja niin myös ostin. Kannattaa käydä useita pohjaratkasuja testaamassa että mikä sopis itelle parhaiten esim. pari, erillis tai saarekevuoden, vessa ja suihku samassatilassa vai erikseen, alkovi, puoliintergroitu vai intergroitu, Liikkeissä on hyvä käydä tutustumassa noihin malleihin ennen kuin rupee ostaa mitään niin jää pois monta turhaa käyntiä kun tietää minkä laista haluu. Mulla on nyt tän vuotin Hobby ja taas haluis vaihtaa toisenlaiseen pohjaratkasuun kun suunnitelmat on muuttunut rajusti. Eli mieti kaksi kertaa ennen kuin ostat, että saat varmasti sen mitä halut 
« Vastaus #33 : 10.11.2013 kello on 20:31 »
Jos nyt unohdetaan Westfalia, niin peltikuoriset ovat 5,5 --6 metrisiä. Vastaavan kokkoinen 'oikea' matkailuauto antaa AINA enemmän. Meillä oli 5,6m alkovi, nyt 6m ½intikka, enkä ikinä vaihtaisi samanmittaiseen peltikuoriseen.
Juu en kannusta sellaiseen, kuin minulla on. Tämä Westi on enemmänkin yhden hengen auto. Itsekin aina välillä haikailen hieman isompaa, mutta omaan käyttötarkoitukseen ei isommasta ole oikein hyötyä. Jos tarkoituksena on vain täydentää muita harrastuksia matkailuautolla, niin pienempikin käy. Jos matkailu on pääharraste, niin tarpeet ovat aivan toisenlaiset. Muutamia oikeiden matkailuatojen omistajien kanssa kun olen haastellut, niin ovat kyllä ikääntyessään suunnitelleet siirtyvänsä pienempään peltikuoriseen takaisin. Yksi oli jo toteuttanutkin sen. Kuulemma käyttö vähenee ja peltikuorinen tulee helppohoitoisemmaks i ja ehkä edullisemmaksikin hieman. Tiedä sitten..
« Vastaus #34 : 11.11.2013 kello on 00:22 »
« Vastaus #35 : 11.11.2013 kello on 10:56 »
« Vastaus #36 : 11.11.2013 kello on 12:50 »
Onkos raadilla mielipidettä näistä muista alustamerkeistä ja niiden teknisestä kestävyydestä, kuten vaikkapa...
Kannattaa harkita alustavaihtoehtona myös Ivecoa. Itse olen ollut merkkiin tyytyväinen. Vaikka hankinta oli edullinen, on perustekniikka toiminut hyvin ja kulutus pysytellyt kohtuu lukemissa. Ajo-ominaisuudet ovat paremmat kuin aikaisemmassa neljä kertaa kallimmassa matkailuautossani.
« Vastaus #37 : 11.11.2013 kello on 12:58 »
^^ Kiitos linkeistä! Ilta kulunee rattoisasti noiden parissa.
^ Iveco on listalla kyllä. Noitakaan ei vaan kovin hirmuisesti ole tarjolla.
« Vastaus #38 : 11.11.2013 kello on 14:49 »
Mikäli olet tottunut henkilöautossa ilmastointiin, niin älä osta ilmastoimatonta matkailuautoa. Näin loppusyksystä on helppo unohtaa saunakuuman autoilun tuskaisuus kauniiseen vuodenaikaan. Eikö matkailua tehdä hyvien elämyksien toivossa, saunominen autoa ajaessa kuuluu harvojen toivelistalle?
« Vastaus #39 : 11.11.2013 kello on 19:42 »
^ Ilmastointi on toki ihan kiva kapine, mutta tässä tapauksessa, kun ajateltu maantiematkailu painottuisi kuitenkin syys-. talvi- ja kevätaikaan, en sitä toiveominaisuuksien kärkipäähän pistä. Tarkoitus kun on edelleen ne päivät, kun ilmastointi olisi todella iloksi, retkeillä vilvoittavilla vesillä tai ainakin vetten äärellä ulkosaariston kallioilla makoillen.
- - - - -
Mitähän muuten mahtaa kustantaa matkailuautoon vetokoukku ja sen asentaminen (saako edes kaikkiin)? Hakukriteeriksi kun laittaa "takaveto" supistuu tarjonta oleellisesti, ja jos vielä sen rinnalle lisää, että "vetokoukku", niin käy tarjoomukset aika vähäisiksi.
« Vastaus #40 : 11.11.2013 kello on 20:07 »
Mitähän muuten mahtaa kustantaa matkailuautoon vetokoukku ja sen asentaminen (saako edes kaikkiin)? Hakukriteeriksi kun laittaa "takaveto" supistuu tarjonta oleellisesti, ja jos vielä sen rinnalle lisää, että "vetokoukku", niin käy tarjoomukset aika vähäisiksi.
Uusiin maksaa maltaita, taisi olla 700€ tienoilla, wanhempiin voi tehdä kuka vaan, eli ostin nupin ja pengoin romulaatikkoa...
« Vastaus #41 : 11.11.2013 kello on 20:15 »
Iveco on listalla kyllä. Noitakaan ei vaan kovin hirmuisesti ole tarjolla.

« Vastaus #42 : 11.11.2013 kello on 20:27 »
Uusiin maksaa maltaita, taisi olla 700€ tienoilla, wanhempiin voi tehdä kuka vaan, eli ostin nupin ja pengoin romulaatikkoa...
Onkos tuossa taas joku EU-vuosiluku kun ratkaisee, mistä vuosimallista lähtien tarvitaan valmistajan juhlallinen vakuutus (sormet ristissä selän takana tai sitten ei), että on yhdenmukainen direktiivien kanssa?
« Vastaus #43 : 11.11.2013 kello on 20:28 »
Eikös Pokkisen Tapani jossain vaiheessa ollu myymässä omaansa, takaveto ja vetokoukki valmiina.
Kannattashan siltä kysästä josko on tarjolla.
« Vastaus #44 : 11.11.2013 kello on 22:11 »
Olipas tämä(kin) ketju jäänyt lukematta. Pitäkää tunkkinne periaatteella, pitäkää alkovinne . . .
Kokemus alkoviautosta taitaa puuttua. Ero puoli-integroituun on lähinnä ilmanvastuksellinen . Yläkopin menetys taas tuntuu käytössä. Jos tilaa ei tarvi, niin sitten. Alkovi mahdollistaa hyvät tilat pienessä pituudessa. Integroidut on sitten oma lajinsa, itsellä sellaista ei tullut kustannussyistä ja oikean koko- ja pohjaratkaisun puutteessa. Ongelmansa niissäkin; varottava keulan kolhuja ja tuulilasia, ja alustan huollettavuudessa voi ilmetä yllättäviä ongelmia. Kaikki ovat matkailuautoja ja kaikki toimivat, kuka nyt tykkää mistäkin ja painottaa mitäkin asiaa. Halutussa hintaluokassa kunto ratkaisee. Jatkakaa tästä . . .
Niinpä. Minä sanon näin ja olen puhunut! Eli suu puhtaaksi ja äkkiä karkuun. 
|