rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Automaattivaihteisto  (Luettu 34728 kertaa)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:15.06.2024 kello on 21:22
Vs: Automaattivaihteisto
« Vastaus #45 : 16.10.2013 kello on 12:29 »
Raha, raha ja raha...epäilen että harvassa olisi ne autoilijat jotka ostaisivat manuaalin mikäli siitä pitäisi maksaa ylimääräistä, joten kun auto ostetaan, ei ruksita automaattivaihteist oa vaan valitaan jokin muu hieno varuste tai jätetään sekin valitsematta.


Ei se noin mustavalkoista ole.
Ajan sujuvasti kummalla vaan ja auto sekä sen muut ominaisuudet vaikuttavat kumpi sopii paremmin.
Iso jenkki tai muu pehmeäalustainen tuntuisi oudolta jos siinä olisi manuaali ja toisaalta pienessä tehokkaassa toisenlaista ajonautintoa antavassa autossa automaatti olisi minusta outo valinta.
Jos taas katsotaan asiaa alkuperäisen kysymyksen kannalta niin automaatti on mielestäni ehdoton vaunun tai muun laitteen vedossa.

  • Vieras
  • Vs: Automaattivaihteisto
    « Vastaus #46 : 16.10.2013 kello on 12:47 »
    Ei se noin mustavalkoista ole.

    Perusautoilijalle se on noin mustavalkoista, rata-autoilusta, offroadista tai muuten vaan automaattia vieroksuvat valinnevat sitten manuaalin. Mutta perusautoilija jota kiinnostaa ajamisessa muu kuin vaihtaminen niin aika harvassa on he jotka automaattiin eivät tykästyisi.

  • Vieras
  • Vs: Automaattivaihteisto
    « Vastaus #47 : 16.10.2013 kello on 13:19 »
    Kyllä se vaihteiston rakennustapa vaikuttaa kovasti auton antamaan kokonaisvaikutelmaa n. Sama auto manuaalina ja automaattina on luonteeltaan ihan toisenlaisia. Kokonaisuus ratkaisee, esim.  jos moottorin luonne odottaa kierrosten käyttämistä ja automaatti ei niitä siten käytä niin siinähän on sitten selkeä eturistiriita eikä kokonaisuus toimi odotetusti. Usein sitten noissa (sporteissa) onkin läpyskät tai muut joilla niitä vaihteita voi komennella halunsa mukaan.

    Kuten myös vaikuttaa se tapa miten automaatti toimii. Muuten oikein mukavasta autosta voi tulla todellinen painajainen jos automaattilaatikko toimii kovasti toisin kuin sen odottaisi toimivan. Itse olen edelleen sillä kannalla että perinteinen turbiinilaatikko on mukavin ja toimivin. Kyllähän se energiaa hukkaa jonkin verran mutta kokonaisuutena minulle mieleisin. Ja mulle käy tuollainen oppivana tai oppimishaluttomana :-D

    Olen ajellut monen sorttisella tomaattilaatikolla ja huonoimmasta päästä oli muutama vuosi sitten Volkkarin tiptronic (vai mikä se nyt oikein oli). Se oli sellainen arpoja ja viipyilijä että vähäinenkin ajoilo hävisi saman tien. Parhaasta päästä taas on ollut "Kiuruveden Gurun" rakentama TH700r4 joka toimi juuri niinkuin ajatus sen halusi toimivan. Mutta se taas olikin viilattu juuri minulle ja autolle sopivaksi.

    Nykyisistä kulkupeleistä Jagen laatikko+ohjelmointi (on oikeasti hyvä) on parempi kuin Volvon käyttämä aski+ohjelmointi. Usein tuntuu että perinteisessä mutta sähköisesti ohjatussa automaattilaatikoss a valmistajat hakevat ohjelmoinnin kautta mukavuutta sillä että laitetaan pykälille "overlappia" eli pidetään vaihtohetkellä kahta vaihdetta turhan pitkään päällä nykäisujen välttämiseksi. Itse en koe moista mukavuudeksi vaan rasittavaksi ja turhaksi miettimiseksi. Onneksi Volvon (japsi)laatikko (eikös se ollut japanilaisten tekemä) tuntuisi käytössä oppivan pois huonoista tavoistaan > toivoa siis vielä on.

    Kävin koeajamassa myös Subarun Outbackin CVT-automaattina ja olin positiivisesti yllättynyt siitä että se ei ollut likimainkaan niin kuminauhamainen kuin pelkäsin sen olevan. Ei tosin ollut silti minun makuuni eli vaihtohalut eivät heränneet.

    Minulle vaihdelaatikon toimintatapaa tärkeämpää on kuitenkin että onpa se manuaali tai automaatti, se toimii "ennustettavasti" ja loogisesti tekemättä menemisestä tuskaista. Ja tuskaisen menemisen luominen onnistuu sekä automaatilta että manuaalilta.

    Puolivillaisesti ja hutiloiden tehtyjä "robottiaskeja" karsastan monestakin syystä. Jotkin niistä syistä on luettavissa jo mainitulta VAGareenalta ja osa syistä on koettavissa ratin ja penkin välissä testaamalla.

    Matkakoppia en automaattina ottaisi koska se olisi juurikin sellainen puolivillaisesti tehty robottilaatikko. Jos siihen saisi turbiinilaatikon tarpeeks monella vaihteella niin voisin harkita mutta tällä hetkellä manuaali on minulle siihen vehkeeseen mieleisin. Kun voimaa ei ole painoon nähden kamalasti hukattavaksi niin sitä ei mielellään sitten hukkaa yhtään.

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:42
    • Eipä turhia höttyillä :)
    Vs: Automaattivaihteisto
    « Vastaus #48 : 16.10.2013 kello on 13:32 »
    VAG ... robottiaski ... Onkos ne tehneet tuollasiakin? :o Meinaan DCT-askit ja robotit ovat kaksi varsin erilaista tekniikkaa. Näistä DCT:stä esim VAG käyttää tuotenimeä DSG ja roboteista esim. PSA käyttää nimeä 2Tronic/BMP 8)

  • Vieras
  • Vs: Automaattivaihteisto
    « Vastaus #49 : 16.10.2013 kello on 13:35 »
    Matkakoppia en automaattina ottaisi koska se olisi juurikin sellainen puolivillaisesti tehty robottilaatikko. Jos siihen saisi turbiinilaatikon tarpeeks monella vaihteella niin voisin harkita mutta tällä hetkellä manuaali on minulle siihen vehkeeseen mieleisin.

    Onneksi Ducatoa ei saanut tuolla pienemmällä 2.3:lla automaattina koska nyt varmaan sellainen robottivaihteisto myös olisi, silloin se oli saatavana ainoastaan kolmilitraiseen mutta myöhemmin lehtien koeajojutuista siitä ei ole saanut kovin hyvää kuvaa joten manuaalilla mennään. Olen kerran päässyt koeajamaan jenkkicruiseria ja voi kun sellainen laatikko olisi myös näihin eurooppalaisiinkin alustoihin.

    Toivossa on hyvä elää kun Ford tuo sen jenkeissä ja euroopassa samanlaisena myytävän matkailuautoalustan vuoden päästä, joko siinä olisi aito jenkkilaatikko, hienon näköinenkin se Fordin ohjaamo ja keula on.  Thumb

    *****
    • Karavaanari
    • Viimeksi paikalla: 2.12.2020 kello on 22:56
    • Tyhmä
      • Urheilua aktiiveille
    Vs: Automaattivaihteisto
    « Vastaus #50 : 16.10.2013 kello on 14:01 »
    Mulla tulee PSA:n "automaatista", lyhenteestä BMP, jodtain syystä aina mieleen BuMP...

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:15.06.2024 kello on 21:22
    Vs: Automaattivaihteisto
    « Vastaus #51 : 16.10.2013 kello on 15:20 »
    Perusautoilijalle se on noin mustavalkoista, rata-autoilusta, offroadista tai muuten vaan automaattia vieroksuvat valinnevat sitten manuaalin. Mutta perusautoilija jota kiinnostaa ajamisessa muu kuin vaihtaminen niin aika harvassa on he jotka automaattiin eivät tykästyisi.

    Mistä olet löytänyt tiedon siitä mikä/kuka on perusautoilija. Niin moni asia vaikuttaa autovalintaan, ettei tuollaista voi edes olla.

    Auton kuten monen muun hankinta on kompromissi, hyvin harva käyttää sitä ainoastaan yhteen tarkoitukseen, esim. työmatkoille. Harrastuksilla ja monella muulla asialla on vaikutuksensa autoa valittaessa ja on täysin selvää, että innokkaalla kärrynvetäjällä on eri valintakriteerit kun enemmistöllä autoilijoista.  Yksi vaikuttava tekijä on varmasti myös se onko kyseessä yhden vai useamman auton perhe, tuskin kahta samanlaista hankitaan vaikka tiedän perheen jossa näinkin on tehty.

    Vemppu näyttää olevan aika samoilla linjoilla kanssani, auto ja se mitä siitä odotetaan vaikuttavat paljonkin valintaan.

    Itse tykkään ajaa tuolla meidän hlöautolla ja vaimoni mieleen se ei ole ollenkaan, hän on sinä aikana kun se on ollut meillä ajanut sitä 2 krt ja yhteensä alle 50km niistä n. 45 000 jotka sen mittariin on meidän aikana kertynyt. Omiaan hän ajaa vuositasolla luokkaa 50 000km.


  • Vieras
  • Vs: Automaattivaihteisto
    « Vastaus #52 : 16.10.2013 kello on 17:01 »
    Mistä olet löytänyt tiedon siitä mikä/kuka on perusautoilija.

    Perusautoilija ei välitä muusta kuin siitä että auton käyttö olisi mahdollisimman helppoa jolloin automaattivaihteist o olisi toivottavaa autossa, netistä katsoin just että keskivertoautoilija ei edes tiedä minkä kokoiset renkaat autossa on, harva tietänee edes rengaspaineita saatikka mitään muutakaan auton teknisiä tietoja.

    Mutta älä hätäile Kimi, kukaan karavaanari ei ole perusautoilija.  ;D

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla:13.07.2020 kello on 20:31
      • www.lintukuvia.net
    Vs: Automaattivaihteisto
    « Vastaus #53 : 16.10.2013 kello on 17:09 »
    Mulla on ollut automaatti 6,5 vuotta. On se mahtava apu, varsinkin jos joutuu ajamaan Kehä Ykköstä ruuhka-aikaan. Sen sijaan, että vaihtaisi ykköseltä kakkoselle ja seis ja taas ykköne-kakkonen-seis, saa miettiä kauppalistaa ja lähinnä jarrulla pelata.  :)

    Huono homma tässä on se, että kun ei ole tullut manuaalilla ajettua, niin olen ihan pihalla. Pääsisäisenä ajoin Tessulla Humppilasta Vorssaan ja olin ihan ihmeissäni, että miten hiljentäminen ja pysähtyminen tapahtuukaan. Niin ja Pasilla meinas hiukka otsasuoni pullistua, kun kolmatta kertaa vedin vitoselta neloselle kutosen sijaan kiihdyttäessä. Minkä mä sille voin, että vaihteet on sellaiset sohlot?  ;D

    Hyvin on vaunun kanssa pelanneet molemmat automaattivaihteise t. Jopa Kuusamossa Valtavaaran parkkikselle nousu meni Kia Sorentolla sujuvasti, vaikka sinne on aika jyrkkä tie. Just tuollaisissa paikoissa luulisi huomaavan, jos homma ei pelitä!  :)

    *****
    • Saittisähläri
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 11:42
    • Epsoo
    Vs: Automaattivaihteisto
    « Vastaus #54 : 16.10.2013 kello on 17:27 »
    Hyvin on vaunun kanssa pelanneet molemmat automaattivaihteise t. Jopa Kuusamossa Valtavaaran parkkikselle nousu meni Kia Sorentolla sujuvasti, vaikka sinne on aika jyrkkä tie. Just tuollaisissa paikoissa luulisi huomaavan, jos homma ei pelitä!  :)

    Itsellä DSG jaksaa puskea useita kilometrejä pitkiä 10% nousuja, ilman mitään ongelmia.

  • Vieras
  • Vs: Automaattivaihteisto
    « Vastaus #55 : 16.10.2013 kello on 18:25 »
    VAG ... robottiaski ... Onkos ne tehneet tuollasiakin? :o Meinaan DCT-askit ja robotit ovat kaksi varsin erilaista tekniikkaa. Näistä DCT:stä esim VAG käyttää tuotenimeä DSG ja roboteista esim. PSA käyttää nimeä 2Tronic/BMP 8)
    Minulla on hyvinkin hatarat tiedot siitä mitä nimeä kukin tekniikastaan käyttää ja mitä tekniikka minkäkin ikäisessä VAG:ineessa käytetään. Muisteleen vaan että se ajamani Tiguan oli tiptronic (robottimanuaali) ja kun myyjälle sen huonoksi moitin, pisti hän minut ajamaan Golf:illa jossa oli sitten DSG aski (luulen) ja kehui että saman saa sitten nykyään myös Tiguaniin (noin siis syksyllä 2010). DSG Volkkari siis tuntui paremmalle mutta se kuulostaa olevan aika mukava korjata ongelmien iskiessä. Vuosi/kaksi sitten korjaaminen kuulosti olevan uuden laatikon vaihtamista eli tod.näk. ihanan halpaa :-D Miten lie nykyään > joko on opittu laatikkoa korjaamaankin pelkän vaihtamisen sijaan. Nämä korjaus/ongelma jutut siis netistä luettua ja omistajilta kuultua > ei omaa kokemusta omistamisen tasolla.

    Pösön 508:ssa taisi myös olla "robotti" kun koeajoin eikä sekään tuntunut hyvältä. Vaihdot viipyili molempiin suuntiin ja toiminta oli sellaista että siinä kävi juuri niin että mukavan tuntuisesta autosta tuli tuskainen ajettava laatikon takia = manuaali olisi ollut jouheampi valinta.

    Mitsun 2.2D Outlanderissa, jolla päristelin joskus koeajot, oli tietääkseni kaksoiskytkinautoma atti (TC-SST) ja se oli laatikon osalta aika fiksu peli. Kärryn vedossa yms vähän huolettaisi miten se kestää ryömittämistä kun ryömittäminen taitaa olla ihan kytkimen luistattamista kun momentinmuunninta siinä ei liene. Sitä olisiko tuo huoli aiheellinen vai aiheeton en osaa sanoa  :-X

    Mäennousukykyä en pitäisi robotti tai kaksoiskytkin ( vai onko oikea termi kaksoiskytkentä) laatikolle pahana rastina koska niissä kummassakaan ei pitäisi luistoa esiintyä koska luistava momentinmuunnin puuttuu. Niiden hyvyys/huonous tulee minusta parhaiten esille nopeudeltaan vaihtelevassa ajossa tai esim. pahaan paikkaan peruuttaessa.

    Perinteinen turbiinilla (eli momentinmuuntimella) varustettu aski taas voi mäennoususta yms ottaa itseensä jos kierrokset eivät ole riittävän korkealla eli jos vedätetään niin pienillä kierroksilla että turbiinin stall-speed (tartuntakierrokset) ei ylity jolloin laatikkoöljyt lämpiävät tilanteesta riippuen enemmän tai vähemmän ja kuumuus on se mikä tappaa perinteisen automaatin. Tuo on juuri se syy miksi turbiinilaatikoiden yhteyteen sitä lisäjäähdytystä suositellaan raskaassa käytössä. Tai ainakin ennen suositeltiin kun laatikon jäähdytys ei ollut mikään itsestäänselvyys. Vuosikausia turbiinilaatikoissa on ollut ns. lukittava momentinmuunnin jolloin veto kytketään määrättyjen ehtojen (nopeus, kaasun asento, nopeus, laatikkoöljyn lämpötila yms) täyttyessä kiinteäksi ja turbiini ikäänkuin ohitetaan. Tiputtaa kulutusta, kierroksia moottorissa ja vähentää laatikkoöljyn lämpiämistä koska lämmittävä luisto häviää kun veto on "yhtä puuta". Monessa askissa valitettavasti tuo turbiinin lukitus on se heikko paikka (kynnet tms joilla veto kytketään kiinteäksi ovat heppoisia) vallankin tilanteessa jossa lukitus jatkuvasti aukeaa/lukitsee/aukeaa/lukitsee. Siksi suositus usein onkin ollut että tuollaista automaattia ajetaan raskaassa käytössä joko "manuaalina" tai "pikku-D:llä (jenkit) jolloin turbiinin lukitus voi ohittua kokonaan tai sitten sen ei tarvitse jatkuvasti avata/lukita kun ajetaan pienemmällä vaihteella joko käsin tai automaattina.

    Perinteisen automaatin kanssa onkin sanonta että "joka bensaa säästää se laatikkoaan kurittaa" :-D Tuolla viitataan siihen että kun koneessa on kunnolla kierroksia, on turbiinissa veto kohdillaan, öljynpaineet laatikossa varmasti riittävät ja turha vaihteiden puljaaminen edestakaisin jää pois.
    « Viimeksi muokattu: 16.10.2013 kello on 18:40 »

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 11:43
    • Autossa on pyörät
    Vs: Automaattivaihteisto
    « Vastaus #56 : 16.10.2013 kello on 18:34 »
    Tuota...
    Noita DSG vaihteistoja on sekä kuivia että märkiä ja eri sukupolvia, ei haukuta kaikkia  Thumb
    http://www.vagarena.fi/index.php?topic=1692.0

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla: 9.06.2024 kello on 09:35
    Vs: Automaattivaihteisto
    « Vastaus #57 : 16.10.2013 kello on 18:50 »
    Onhsn nuo vagina-konsernin kaksoiskytkinvaihte istot aivan loistavia ainakin uutena. Hieman verkkaisia kylläkin vaihtaessa d- ja r-asennoille mutta sen jälkeen kyllä vaihtaa todella hienosti. Uskon tulevaisuudessa kyseisen vaihteistomallin tulevan entistä yleisemmäksi. Perinteinen automaatti kulutus- ja päästösodassa on häviävä tuote. Nykyisin urheiluautotkin ovat siihen siirtyneet. En valitettavasti ole päässyt niitä koeajamaan mutta uskon ajavan asian niissäkin loistavasti. Cvt-vaihteistokin oli mielestäni kohtuullinen vaikkakaan en foresterin kanssa ihan sinuiksi päässytkään. Käsittääkseni missään enemmän vääntöä omaavassa autossa ei cvt-vaihteistoa vielä ole?
    Fordin versio dsg- vaihteistosta oli selkeästi huonompi kuin vaggineella mutta eipä siihen 370 000 kilsaan tarvinnut kuin öljyjä vaihtaa ja hyvin kesti. Itseasiasa kilometrien myötä vaihtoi paremmin.
    Vokkelon lootasta en osaa tällä kokemuksella vielä parempaa tuomiota antaa kuin että toistaiseksi ainoa asia mitä ei ole vielä korjattu.

  • Vieras
  • Vs: Automaattivaihteisto
    « Vastaus #58 : 16.10.2013 kello on 19:28 »
    Noita DSG vaihteistoja on sekä kuivia että märkiä ja eri sukupolvia, ei haukuta kaikkia  Thumb

    Ja niin ollaan myös niiden TSI - koneidenkin suhteen jo toisella sukupolvella mutta kerran saatu maine pysyy kansan mielessä, kerran TSI, kerran DSG niin kerran saatu maine, varsinkin huono maine jää mieleen , olisipa vaikka miten hyvä jo.

    Vähän samaan tapaan kuin että Toyota ja muut japanilaiset ovat huonoja ajettavia....ylläty s yllätys....ei ne enää niin huonoja ajettavia olekkaan, ne on vaan erilaisia ajettavia...mutta ei se mitään haittaa jos niin luullaan edelleen, se on se mikä on jäänyt kansan mieleen, kuten myös nuo TSI:t ja DSG:t.

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 11:45
    Vs: Automaattivaihteisto
    « Vastaus #59 : 16.10.2013 kello on 19:51 »
    Kävin koeajamassa myös Subarun Outbackin CVT-automaattina ja olin positiivisesti yllättynyt siitä että se ei ollut likimainkaan niin kuminauhamainen kuin pelkäsin sen olevan. Ei tosin ollut silti minun makuuni eli vaihtohalut eivät heränneet.

    Mikä siina ei miellyttänyt?