Kirjoittaja
Aihe: Kuka kulkee kartoilla? (Luettu 8439 kertaa)
« Vastaus #31 : 30.08.2013 kello on 14:58 »
Lisä-ääni karttasuunnittelull e ja navi-opastukselle. Käytössä halpiksia eli Nokian navit ja Google maps tabletissa, toimii ulkomailla paikallisen prepaid-datakortin turvin.
Läpiajo GT-kartan tarkkuustasoisella kartalla on turhauttavaa, varsinkin karttakirjalla. Esim Saksan autobahn-kartalla se taas sujuu ketterämmin. Navilla ei tarvi selailla, mutta joku varmistus on hyvä olla.
« Vastaus #32 : 30.08.2013 kello on 23:46 »
Eiks kaikki kulje vieraissa paikoissa kartoilla kuka sähköisesti kuka paperisisti..... :Dja loput sit eksyy ja osaa mutkijen kautta perille  ainakin itselle on niin käynyt aina joskus.... 
« Vastaus #33 : 31.08.2013 kello on 00:41 »
Mä olen pennusta asti ollut niin karttahullu, että olkoon Pasilla mikä vaan naviohjelma, niin mäseuraan matkan kulkua karttakirjasta 
« Vastaus #34 : 31.08.2013 kello on 09:57 »
Kesällä tehtiin reissu Saksaan via baltica-reittiä. Pojalla oli kartta johon piirsi ajon mukaan reitin ja itse suunnistin Nokian ja Navigonin kanssa (android) Navigon oli kätevä Saksassa kun siihen pystyi ostamaan ADAC-lisäosan missä näkyi kaikki Saksan leirintäalueet ja arvostelut. Se todettiin että alue missä oli yli kolme tähteä kannatti jättää väliin, eli liian kliinisiä paikkoja Äitiä olisi tullut ikävä jos pelkillä paperikartoilla oltaisiin menty Varsovan, Hampurin ja Tukholman läpi. Ja onhan se mukavaa kun voi katsellä maisemia eikä olla turpa kii kartassa  varsinkin jos kuljettaja on ainoa joka osaa karttaa lukea 
« Vastaus #35 : 31.08.2013 kello on 10:13 »
« Vastaus #36 : 31.08.2013 kello on 22:20 »
Autossa ei ole yhtään paperikarttaa, mutta kaksi navigaattoria. Kun molemmat ovat käytössä, niin yleensä akat riitelevät reittivalinnoista. Ennen navigaattoria oli mielenkiintoista ajaa Pietarin läpi kaupungin kartta polvilla. Vähän helpotti, kun osaan lukea venäjän kieltä. En kyllä ymmärrä kuin pienen osan lukemastani.
« Vastaus #37 : 31.08.2013 kello on 23:28 »
Onhan se kartan kanssa helpompi hahmottaa sijaintinsa. Navigaattorilla jos alkaa zoomaamaan ulommas, alkavat tiet katoilla näkyvistä liian pian. Vaikka pikkuteitä ei kartalla välttämättä näy, löytyy siellä paikkakuntien nimiä siihen malliin, että niitä kohti voi suunnistella tienviittojen perusteella.
Aikanaan pohdiskelin ajohommiin läppäriä ja karttaohjelmaa, vaan ei niitäkään ollut saatavilla sellaisia, joista olisi ollut isoa iloa.
Vaan olisiko sukupolvikysymys tuo karttahomma lopulta? Ettei vain olisi nuoremmalle se navigaaattorin käyttö helpompaa ja luonnollisempaa? Tosin itse ihmettelen, jotta millä se kokonaiskuva saadaan. Ehkäpä sitä ei vain tarvitse? Mutta silloin on kyllä täysin laitteen armoilla, eikä poispääsy oudosta paikasta onnistukaan noin vain, jos navi konahtaa kesken reissun.
« Vastaus #38 : 31.08.2013 kello on 23:36 »
Se on tuo navi mukava juttukaveri, kun yksin seikkailee... Välillä kyllä ihmettelen, miten se kestää minua, kun jatkuvasti menen eri suuntiin, kuin mitä hää ehdottaa. Kohteliaasti hää vain sanoo, jotta "Tee U-käännös jos mahdollista". Joskus olen kyllä sille suuttunut, kun olen kunnolla eksynyt ja silloin tokaissut takaisin, jotta "Haista v***u jos mahdollista". Ei se ole kyllä siitäkään suuttunut ja aloittanut mykkäkoulua.
« Vastaus #39 : 31.08.2013 kello on 23:46 »
Se on tuo navi mukava juttukaveri, kun yksin seikkailee... Välillä kyllä ihmettelen, miten se kestää minua, kun jatkuvasti menen eri suuntiin, kuin mitä hää ehdottaa. Kohteliaasti hää vain sanoo, jotta "Tee U-käännös jos mahdollista". Joskus olen kyllä sille suuttunut, kun olen kunnolla eksynyt ja silloin tokaissut takaisin, jotta "Haista v***u jos mahdollista". Ei se ole kyllä siitäkään suuttunut ja aloittanut mykkäkoulua.
Toisin kun se kartan lukia vieressä.. 
« Vastaus #40 : 1.09.2013 kello on 00:51 »
...Ei se ole kyllä siitäkään suuttunut ja aloittanut mykkäkoulua.
Aloittaisikin joskus. Kyllä ei ole yhdessä eikä kahdessa kerrassa, kun on ajatellut pistää sen aikanaan ihan rahaakin maksaneen rakkineen ikkunasta pihalle (ja sitten ajaa takaisin, kolata siitä yli kolme- neljätoista kertaa 60-tonisella rauta-autolla, potkia vielä hetki romuja, kusta lurauttaa päälle ja jatkaa matkaa). Äänen ottaminen pois helpottaa muuten paljon. Tosin oudoilla seuduilla pitää olla tarkkana sen jälkeen.
« Vastaus #41 : 1.09.2013 kello on 11:30 »
Äitiä olisi tullut ikävä jos pelkillä paperikartoilla oltaisiin menty Varsovan, Hampurin ja Tukholman läpi.
Kaupunkiajoon tarvitaan kaupunkikartat.  Hampurista selviää kyllä hyvin läpi/ohi ilman kaupunkikarttaakin (A7 tai Elbetunnel), Varsovakin on helpottunut rajusti vaikka 10 vuoden takaiseen tilanteeseen verrattuna. Silti Tukholmassa on varmaan tullu harhailtua eniten, Värtahamn löytyy etelästä tullessa hiukka hankalammin ku Stadsgården. Siis oman kokemuksen mukaan.
« Vastaus #42 : 1.09.2013 kello on 11:49 »
Kaupunkiajoon tarvitaan kaupunkikartat. 
Hampurista selviää kyllä hyvin läpi/ohi ilman kaupunkikarttaakin (A7 tai Elbetunnel), Varsovakin on helpottunut rajusti vaikka 10 vuoden takaiseen tilanteeseen verrattuna. Silti Tukholmassa on varmaan tullu harhailtua eniten, Värtahamn löytyy etelästä tullessa hiukka hankalammin ku Stadsgården. Siis oman kokemuksen mukaan.
Joo, Tukholman läpi kun ajettiin Kapellskäriin niin ilman Nokialaista en olisi pärjännyt, oli kaikenlaista tietyö/tunneli projektia menossa.
« Vastaus #43 : 1.09.2013 kello on 12:20 »
Paperilla suunnitellaan ja navigaattori ohjeistaa tai yrittää ohjeistaa. Valitettavasti ei aina tule navigaattorin pienestä ruudusta tarkastettua sen reittisuunnitelmaa ja sekös aiheuttaa erimieltä ajolinjoihin. Ainakaan tomppa ei ihan aina keksi sitä fiksuinta reittiä, nopein ja hitain kyllä löytyy, mutta esim ruutukaavaa 45 asteenkulmassa ruuhka aikana ei välttämäti ole se paras vaihtoehto. Vähänkun on hajulla tavotteesta niin selvinnee ihan yhdellä käännöksellä tuostakin 
|