rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Aloittelija kysyy: Hobbyn hankinta ulkomailta; miten menee ja käytetty vai uusi?  (Luettu 12447 kertaa)

*****
  • Matkailija
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:29.09.2013 kello on 23:17
Hei. Olen vasta hurahtanut ajatukseen, että tarvisin ehdottomasti asuntovaunun ;) Olen kuitenkin täysin aloittelija, joten olen melko hukassa asian kanssa.

Olen katsellut Suomen tarjontaa ja nuo Hobbyt vaikuttaisivat äkkiseltään asiallisilta vehkeiltä. Vaunu tulisi kesäisin asunnon jatkoksi (vuorotyö eli nukkuminen voisi olla siellä helpompaa), extempore-matkustamiseen tai vierailuihin varsinkin kesäisin eli aina on majapaikka ja ehkä myöhemmin vaunun voisi viedä myös jonnekin tunturiin. Meitä on tällä hetkellä neljä henkeä, ja perhekoko varmaan pysyy maksimissaan viidessä. Isohko koira kuitenkin on nyt ja luultavasti myös tulevaisuudessa. Vaunua ei ole tarkoitus vetää mahdottomia määriä, suurin osa vetomatkoista on noin 100-250 km päässä.

Mutta tosiaan siitä vaunusta. Olen saanut päähäni, että tuollaisen uuden tai uudehkon Hobbyn taitaisi saada esimerkiksi Saksasta jonkin verran halvemmalla. Olen lueskellut noita juttuja aiheesta, mutta mulle on kuitenkin jäänyt vähän epäselväksi tuo tuontiasia. Siis mitä eroa tulee sillä, onko kyseessä uusi vai käytetty vaunu? Mihin maahan ALV maksetaan? Ilmeisesti jos ostaa joltakin liikkeeltä, paperiasiat menee helpommin.

Voisiko kuitenkin joku vielä tavata rautalangasta, mitä kaikkea tuohon tuontivaunun ostoon sisältyy ja missä asiassa pitää ymmärtää pitää varansa?

Sitten vielä tuohon vaunun varustetasoon. Mitä varusteita vaunuun mielestäsi kannattaa ehdottomasti laittaa ja miksi? Mikä on turhanpäiväistä ja ilmankin selviää erittäin hyvin? Ja mitä mieltä olet tuosta Hobby-merkistä? Luin, että niissä olisi ollut sähkövikoja ja vetäminenkään ei ole välttämättä mitään lystikkäintä hommaa. Muuta haukuttavaa en löytänyt.

t. Nakki-Matin vaimo  :-*

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:25.06.2023 kello on 20:56
Hobby on ihan hyvä vaunu vetää.  En voi ainakaan itse sitä moittia.  Suosittelisin kyllä Alden lämppärillä,  niitä on vaan vaikeampi löytää saksasta.

En ole ainakaan vielä törmännyt yhteenkään sähkövikaan. 
« Viimeksi muokattu: 18.08.2013 kello on 14:55 »

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:25.06.2023 kello on 20:56
Mikä malli se pitäisi olla?

*****
  • Matkailija
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:29.09.2013 kello on 23:17
No mallia en osaa vielä muuten sanoa, kuin että V70 D5:lla pitäisi pystyä vetämään  (auton tiedot taisi olla seuraavat: yhdistelmän suurin sallittu kokonaismassa 3930kg, perävaunumassa jarruin 1800kg. Volvon omamassa 1670kg ja kokonaismassa 2130kg).

Luultavasti vaunun malli pitäisi olla 600- tai 700- sarjan mallistosta. Kuitenkin tuossa 700- sarjassa mietittiin, että onko vielä laillista vetää Volvolla? Käytännössä vaunussa pitäisi olla mielellään parisänky ja sen lisäksi VÄHINTÄÄN 2 aikuiselle nukkumapaikka. Mielellään kuitenkin 5-6 hengen vaunu. WC ja suihku on melkein oltava lasten takia.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:22.09.2016 kello on 18:24
Alv maksetaan Saksaan jos sieltä vaunun ostaa. Veroja ei mene suomeen tuotaessa. Jos uuden vaunun ostaa (kuten me), niin varusteet voi valita ihan samoin kuin Suomesta ostaessa. Ainoa ero on hinta, joka Saksassa on useampi tuhat halvempi.

*****
  • Matkailija
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:29.09.2013 kello on 23:17
Mistä ostitte tuon uuden vaunun, jos saa kysyä? Menikö ostotapahtuma ongelmitta ja tiedettiinkö liikkeessä mitä papereita pitää olla? Alv-maksetaan siis ostoliikkeeseen ihan tavallisesti, aivan kuin tilaisi tavaraa saksanmaalta?

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:25.06.2023 kello on 20:56
Tuo 650 on suht laillinen vetää Volvolla.  Kokonaismassa 1900kg.  Suomessa noiden käytettyjen hinta on kyllä ihan kohdallaan.

Tuossa KFU:ssa olis takana kerrossängyt,  keskellä parisänky,  etupäähän sais ainakin helposti vielä kahdelle aikuisellekin nukkumatilaa.  Ainut että suihkua ei ole.
« Viimeksi muokattu: 18.08.2013 kello on 21:21 »

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:29.04.2024 kello on 22:04
http://www.nettikaravaani.com/listAdvSearchFindAgent.php?id=2298407&tb=tmp_find_agent&PN[0]=adv_search&PL[0]=advSearch.php?id=2298407@tb=tmp_find_agent
kannattaa varmaankin aloittaa käytetyllä ja niitähän 650 löytyy ja tinkiä kannattaa.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 13:51
Me olemme myös ostaneet aikoinaan (2008) yhden uuden hobbyn saksanmaalta. Kauppaa tehtiin sähköpostitse ja tosiaan niinkuin täällä jo mainittiin varusteet voi valita mieleisekseen. Vaunu toimitettiin kaupan puolesta pohjois-saksaan josta suomalainen huolintaliike nouti sen ja laivasi suomeen. Katsastuksessa kaipasivat jotakin paperia vetopäähän liittyen jonka sain järjestettyä täältä suomesta. Toki olisin sen varmaan saanut myös ostoliikkeestä jos olisin tiennyt pyytää.

Me teimme kauppaa tämän liikkeen kanssa.
http://www.hexel-caravan.de/

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 01:13
..
 Olen lueskellut noita juttuja aiheesta, mutta mulle on kuitenkin jäänyt vähän epäselväksi tuo tuontiasia. Siis mitä eroa tulee sillä, onko kyseessä uusi vai käytetty vaunu? Mihin maahan ALV maksetaan? Ilmeisesti jos ostaa joltakin liikkeeltä, paperiasiat menee helpommin.

Voisiko kuitenkin joku vielä tavata rautalangasta, mitä kaikkea tuohon tuontivaunun ostoon sisältyy ja missä asiassa pitää ymmärtää pitää varansa?
..
t. Nakki-Matin vaimo  :-*

Vaunua en ole Suomeen tuonut..

Mutta aiemmista vastauksista jäi hieman epäselväksi.. [edit: ajatuskatkot siivottu]

Käytettyjen tavaroiden osalta kun lähtömaassa on aikoinaan maksettu ALV ei sitä Suomeen tuotaessa veloiteta, ellei maahantuontiin liity muita rasitteita joita muillakin uutena maahantuiduilla on, esim. autovero tai tulli (Eu;n ulkoa tuotavissa) joka myös korottaa auton arvoa alvittomana jolloin käytetyn maahantuonnissa siitä pitäisi periä ELV:tä. Tähänhän tosin tuli KO:n kielteinen päätös valtiovallantoimill e ja rahat takaisisn - sen sijaan tullimaksu on edelleen alv-alaista.

Käytännössä on kieltämättä houkuttelevampaa ostaa uusi vaunu muualta, jossa ALV on pienenmpi esim. Saksa 19% ja hintakin voi olla valmiiksi tingitty  ;)
« Viimeksi muokattu: 19.08.2013 kello on 11:41 »

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 13:51
Mutta aiemmista vastauksista jäi hieman epäselväksi; ALV, se pitää maksaa Suomeen (24%) vain mikäli uusi tuote (alle ½v vanha / alle 6.000km ajettu).


Hmmm. tämä ei taida koskea asuntovaunuja. Nimittäin ainakaan minä en maksanut alvia suomeen, ainoastaan kauppasumman saksanmaan kauppiaalle.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 01:13
Hmmm. tämä ei taida koskea asuntovaunuja. Nimittäin ainakaan minä en maksanut alvia suomeen, ainoastaan kauppasumman saksanmaan kauppiaalle.
Sorry, täysin totta - ajatus sekoili autoveronalaisissa tuotteissa.. Yksityisen käyttäjän kannalta juuri noin (eu-sisäkauppaa), ja kun käytetyissä on alv jo maksettu uutena, ei käytetyn ostaja (edes suomalainen) maksa enää toistakerta Suomeen, saati Saksaan.

Yrityksillä osto/myynti-alv:n ketjutus on eri asia.

EDIT: Niin, vielä.. ALV:ta ei maksa ostaja vaan myyjä. Tämä autoveron alvittaminen (ELV) on sotkenut (ja sotkee vielä) tuontikuvioita  Thumbd
« Viimeksi muokattu: 19.08.2013 kello on 11:48 »

*****
  • Matkailija
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:29.09.2013 kello on 23:17
Eli uusissa ja vanhoissa VAUNUISSA pätee sama laki, ALV maksetaan aina kaupanmaksun yhteydessä myyjälle? Oletteko sitä mieltä, että jos esimerkiksi tuota 650:stä etsii käytettynä (noin vuosimallista 2005 - ), se kannattaa ennemmin ostaa Suomesta kuin ulkomailta?

Osaako joku muuten sanoa noiden noiden lämmityssysteemien erot karkeasti? Mitä vaihtoehtoja tuolla Hobbyllä pääasiassa on ja miten ne erovat toisistaan?

Ja mitä varusteita vaunussa ylipäätänsä kannattaa olla, mitä ei välttämättä amatööri edes huomaa kysellä vai onko sellaisia? Tällä lähinnä yritän kartoittaa sitä, ettei huomaamatta jää puuttumaan jokin varuste, joka jälkiasennettuna maksaa hunajaa.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:25.06.2023 kello on 20:56
Itse katselin kauan kattelin tuota vaunua ja kun sopiva löyty kohdalle niin kauppa tehtiin. 

Katselin kesällä Saksasta samanlaista 08vm vaunu ja sain tuon Suomesta halvemmalla Aldella kuin Saksasta olisi saanut trumana vastaavan. Lisäksi mukana tuli jo kaasupullot,  akku, sähköjohtoja ja jotain pientä sälää.  Uudet renkaat kyllä jouduin heti ostamaan,  kun alkuperäiset alkoivat pullistelemaan kyljistä.

650 wfu,  jossa takana suihku.

http://www.nettikaravaani.com/hobby/650/1343272

650 kfu,  jossa takana kerrossängyt
http://www.nettikaravaani.com/hobby/650/1392304

650 kmfe,  jossa vähän eri järjestys kuin kfu

http://www.nettikaravaani.com/hobby/650/1386259

650 umfe,  jossa takana u-ryhmä

http://www.nettikaravaani.com/hobby/650/1392133
« Viimeksi muokattu: 19.08.2013 kello on 15:59 »

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 19:26
Minäkin kattelin mobile.de tarjontaa tässä kesällä  ja löysinkin mielenkiintoisia yksilöitä - jopa Aldella varustettuja, mutta katselemalla kotimaan tarjontaa löytää näköjään samalla hintaluokalla. Tuonnissahan pitää laskea paritonnia kuluille, jos tuottaa jollain firmalla, halvemmalla tietysti pääsee itse hakemalla tai jos saa jonku liikkeen toimittamaan sen suoraan laivaan.

Tuosta suihkutoiveesta tuli mieleen, unohda suihku jos ei oo muuta kuin vessan yhteydessä olevia verhovirityksiä tarjolla. Jos on erillinen tiivis suihkukoppi tiiviillä ovella, saattaa sitä pystyä hätäsesti käyttään (jätesäiliö 20l ja vettä 40l)