Olen retkeilijän kanssa samaa mieltä, eutanasiasta tulisi keskustella enemmän. Kuten myös kivunlievityksestä.
Se vanha tuttu moraalipeikko vaan tuppaa mukaan keskusteluihin. "Joka keskiolutpulloon tarttuu se väkiviinaan hukkuu, oksennettuaan sitä ennen hattunsa ja liivinsä" kirjoitti edesmennyt ystäväni Veikko Huovinen. Suuri humoristi ja sarkasmin taitaja näin ilmaisi ihmisen ennakkoluuloja. Hurskastelu ja pelottelu viinan tai lääkkeiden vaaroista kuuluu menneisyyteen.
Väärinkäyttöä on ollut maailman sivu, nykyaikana se on huomattavasti helpommin hallittavissa, ja ilman vaaroista hurskastelua paremmin kontrolloitavissa.
Jatkuvan ja parantumattoman kivun hoidossa joutuu itse valitsemaan kuinka paljon kipua haluaa raahata aina mukanaan. Kuunteleeko silloin itseään vain muita "asiantuntijoita" ?
Ken itse ei ole kokenut tehotonta kivunlievitystä (liian lievää lääkitystä) ei pitäisi lähteä luulottelemaan vahvemmista lääkkeistä yhtään mitään.
Jos omakohtaista kokemusta löytyy, niin voipi jotain tietääkin...
Eutanasia on oivallinen esimerkki siitä, miten muut ja muiden asenteet voivat vaikuttaa oman itsen elämään ja sen päättämisen mahdollisuuteen.
Hittojako se muille kuuluu miten täältä itsekukin haluaa lähteä. Ja itsekunkin oma asia pitäisi olla miten paljon haluaa kärsiskellä ennen viimeistä potkua pimeään.
Monissa maissa on eutanasia sallittu, samoin kannabis kivunlievittäjänä. Niissä maissa on kansan enemmistö oivaltanut yksilön tahdon merkityksen. Testamentti on tahdonilmaisu - hoitotestamentin pitää myös olla yhtälailla lailla turvattu tahdonilmaisu.
Sodan sattuessa ihminen velvoitetaan kuolemaan muiden puolesta, oman kuoleman lähestyessä ihminen velvoitetaan myös tottelemaan muiden laatimia säännöksiä. Moraalietiikan mukaan tämä kuvio on hyvin kyseenalainen.
Enemmän valistusta ja tietoa, vähemmän asenteellisuutta ja luuloja, keskustelua mediaähkyn sekaan.
Kaija tuossa kirjoitteli ylempänä sairaalan arkikäytännöstä vielä näinäpäivinäkin
Lainaus: "Mun käsittääkseni parasetamoli on kaiken lisäksi aika "kesy" lääke, johon ei jää koukkuun.
Ja kai 75-vuotiaalle voisi antaa hiukan tujumpiakin aineita? Ei ole oikein, että joutuu kärsimään kivuista."