Kirjoittaja
Aihe: Raha (Luettu 21004 kertaa)
« Vastaus #106 : 31.07.2013 kello on 09:33 »
Syntymä kotoa lähtiessäni -73 tein saman päätöksen. 
ja kun minä oon luullu että velanottokyky on varallisuutta  nykyisillä koroilla ainakin Tätä minä vislailen ko kukkaro välillä on ohkasempana  Ei ole mulla markkoja taskussa ,mutta siittä viis mä välitän sillä rikkaus vaan ei konsanaa voi näyttää meille tietä onnelaan . Ja niinhän sitä kerrotaan kaskussa että rikkaus syöntä rasittaa ja kohtalo pitää aina laskussa miten paljon kukin aina saa. Sä kätes mulla anna oi heilini
« Vastaus #107 : 31.07.2013 kello on 09:42 »
Tätä minä vislailen ko kukkaro välillä on ohkasempana  Ei ole mulla markkoja taskussa ,mutta siittä viis mä välitän sillä rikkaus vaan ei konsanaa voi näyttää meille tietä onnelaan . Ja niinhän sitä kerrotaan kaskussa että rikkaus syöntä rasittaa ja kohtalo pitää aina laskussa miten paljon kukin aina saa.
Sä kätes mulla anna oi heilini
Tuohon kun vielä lisätään viisun sanat... "Tullaan, tullaan...toimehemm e tullaan. Vielä on viitonen kahviin ja pullaan" Tosin kohta alkaa näyttää siltä, että pelkkään kahviin...ainakin kun katsoo jotain ABC:n hintatasoa.
« Vastaus #108 : 31.07.2013 kello on 09:49 »
Minun täytyy kyllä sanoa, että jos ei pankista olisi rahaaa saanut lainaksi, niin ei minulla juuri mitään omaa olisi  Eikä nytkään ole muutakuin välttämättömät "pahat". Velat on aina maksettu, siksi ei ole raha nytkään kuin päiväksi kerrallaan 
« Vastaus #109 : 31.07.2013 kello on 09:58 »
Minun täytyy kyllä sanoa, että jos ei pankista olisi rahaaa saanut lainaksi, niin ei minulla juuri mitään omaa olisi 
Näin on, minäkin asuisin varmaan ties missä, toista se oli ennenvanhaan, asuntolainat olleet pahimmillaan lähemmäs 15 %, ja pienimmällään olleet reilussa 1.5 % vai liekkö jopa alle sen. Nyt taitaa olla lähempänä 4 %
« Vastaus #110 : 31.07.2013 kello on 10:06 »
Näin on, minäkin asuisin varmaan ties missä, toista se oli ennenvanhaan, asuntolainat olleet pahimmillaan lähemmäs 15 %, ja pienimmällään olleet reilussa 1.5 % vai liekkö jopa alle sen. Nyt taitaa olla lähempänä 4 %
Se tässä vähän kaiveleekin kun silloin kun sitä velkaa oli makselin juuri noita 9 - 12,75 % korkoja. Nyt kun ei lainoja juuri ole, korot on minimissään. Mutta ennen myös voi luottaa, että rahantulo jatkuu, nyt on varsinkin nuorilla hyvin epävarmat ajat. Vaikea on heidän tehdä pitkän aikavälin päätöksiä. (Tartkoitin tässä työtätekeviä nuoria. Työhaluttomat on asia eriksee ja ne jotka eivät ole työhön päässeet vaikka haluja olis)
« Viimeksi muokattu: 31.07.2013 kello on 10:18 »
« Vastaus #111 : 31.07.2013 kello on 10:11 »
Skidinä stadissa ei fyrkkaa saanut kuin vasiten kovasti ja hartaasti mankumalla ja perustelujen tuli olla vähintäänkin realistiset. Niinpäs sitten piti sitä fyffeä jotenkin hankkia. Täti opetti 9-vuotiaana ollessani miten rottinkikoreja ja -pannunalusia punotaan. Ite äkkäsin että niitähän voi myydä muillekin ja tienata sitä rahhoo. Ovelta ovelle vaan ja kauppahan kävi. Myyntipuhe oli luokkaa: ostaskos täti/setä yhen tämmösen.. Pitihän kaveriporukalla nakella klapikuorma leipomon varastoon, saatin 50 markkaa ja pullapussi per lärvi. Pääkaupunkilehteä tai mainoksia tuli jaettua moniaita iltoja ja viikonloppuja. Olihan se muikeaa ostaa mopo omilla rahoilla kun oli ensin 2 kk ajan ollut Hermannin Laatikkotehtaalla töissä 14 v iässä. 16 vuotiaana pääsi jo satamaan ahtaamaan ja tilit oli joskus suht mojovia. Mutta eihän se aina herkkua ollut, ruumassa viikko suolaa lapioimassa tai raskaita kahvisäkkejä heittelemässä.
Jotenkin on vaan niin, että rahaa saa kun sen saamisen eteen näkee vähän vaivaa. Tämänajan työttömistä nuorista suuri osa vieroksuu keljulta tuntuvia duuneja. Vaan niillekin rahaa siunaantuis enempi juuri noita hanttapulihommia tekemällä. Niitähän löytyy runsaasti.
« Vastaus #112 : 31.07.2013 kello on 10:16 »
Näin on! Taitaa tälläkin hetkellä olla avoimia työpaikkoja lähes yhtäpaljon,kuin työttömiä,hurja yhtälö !!!
« Vastaus #113 : 31.07.2013 kello on 10:27 »
oi miten olenkaan kiitolinen isän ja äidin uurastuksista nimittäin ,kun meiltä ei puuttunut ikinä ruokaa pöydästä oli myöskin joka perjantai äidin leipomaa pullaa ja hiivakkoo tai ruisvuokaa saatavilla yllin kyllin miten vieläkin haistan tuoksun rappukäytävässä kun tulin koulusta ja äiti ootteli tuoreen vehnäsen kanssa aah miten oli hyvää kylmä maito ja tuore pulla  oli myöskin puhtaat vaateet aina siistit päälle laitettavana ja kuusi sekä kevätjuhlaan useinkin ostettiin uudet vaatteet vaikka vanhempani eivät oletkaan ,kuin tavalisia työtä tekeviä ahkeria kansalaisia niin nyt olen todella kiitollinen miten oli arkikin yhtä juhlaa ,näin taakse päin muisteltuna 
« Vastaus #114 : 31.07.2013 kello on 10:35 »
Ensimmäinen sukupolvi säästää toinen kerää kolmas kasvattaa neljäs sen tuhlaa...tämä on kierto rahan arvostuksella 4 sukupolven ajan. Tämän sain itse kokea kun tyttäreni kolhi v70 kiveen..pitääkö narista pienistä naarmuista.. 
« Vastaus #115 : 31.07.2013 kello on 10:37 »
Se tässä vähän kaiveleekin kun silloin kun sitä velkaa oli makselin juuri noita 9 - 12,75 % korkoja. Nyt kun ei lainoja juuri ole, korot on minimissään. Mutta ennen myös voi luottaa, että rahantulo jatkuu, nyt on varsinkin nuorilla hyvin epävarmat ajat. Vaikea on heidän tehdä pitkän aikavälin päätöksiä.
Juu, ennen oli korot korkealla, mutta toimeentulo "varmaa" ja inflaatiokin nakersi tuota lainapääomaa ihan kummasti => se reaalikorko ei nyt kuitenkaan kummoinen ollut ja varsinkaan kun otti tuon työpaikan vakaisuuden huomioon. Nykyisin painetaan pätkää, ehkä vuosi kerrallaan ja taas on hommat katkolla. Lainasta ei paljoa korkoja maksella, mutta eipä ole inflaatiotakaan enää avittamassa. Nämä kun laskee yhteen, niin onhan se oma katto pään päälle monille aika tiukassa nykyisinkin kun tulevaisuus pitää suunnitella koko ajan enempi-vähempi epävarmalle pohjalle  No juu, kokonaan eri asia onkin sitten nämä jotka ovat aina saaneet kaiken. On se vimosinta huutoa oleva kännykkä, jotkut 150€ farkut, jne. Perhana jos itse olisin faijalle aikanaan sanonut että mun on nyt ihan pakko saada 1000mk housut, niin ympäri korvia olisi tullut heti. Eli ei myöskään haluta nähdä vaivaa sen oman hyvän eteen, vaan se pitäisi aina saada pyyteettömästi tarjottimella valmiina => ei mikään ihme että työttömät vs. avoimet työpaikat luvut ovat nuo mitä nyt ovat 
« Vastaus #116 : 31.07.2013 kello on 11:01 »
Kun olisikin ollut vaan "lähemmäs 15 %"!! Mutta kun oli pahimmillaan 16,2%. Naapurin piti myydä keskeneräinen talonsa, kun ei p*rse enää kestänyt 18 %:a. Noiden rinnalla nykyiset prosentit ovat "tuloa", josta pitäisi verottaa.
« Vastaus #117 : 31.07.2013 kello on 11:42 »
Kun olisikin ollut vaan "lähemmäs 15 %"!! Mutta kun oli pahimmillaan 16,2%. Naapurin piti myydä keskeneräinen talonsa, kun ei p*rse enää kestänyt 18 %:a. Noiden rinnalla nykyiset prosentit ovat "tuloa", josta pitäisi verottaa.
kyllä vaan sitä tuli maksettua asuntolainaa joka oli huikeat 18 %  mutta onneksi sitä ei ollut niin paljoa että olis osake pitänyt myydä sen takia pois mutta loppuihan se lainakin aikanaan ja onneksi oli molemmilla toimeentulot mutta kyllä vaan itse tein lapsille vaatteet kuin itsellenikin  jotta saatiin noita korkoja makseltua ja päästiin vieläpä Mursullakin kierettelemään suomen kamaraa 
« Vastaus #118 : 31.07.2013 kello on 11:54 »
« Vastaus #119 : 31.07.2013 kello on 12:51 »

Niimpä, nyky muksut haistaa hampurilaisen tuoksun ABC:n tuulikaapissa. 
meiläkin plikka kitis teini-ikäsenä ettei meillä ole ikinä kunnon ruokaa jääkapissa kun kaverillakin on aina no kysyin mitä siellä sitten on ? vastas plikka ,että hampurilaisia ,lihapiirakoita ym pikaruokaa ymmärrän hyvin ,kun kaverin vanhimalla oli makkarakioski mutta meillä syötiinkin vaan ihan tavalista kotiruokaa ei mitään gourmeeta eikä ainakaan mitään hampurilaisia tai lihapiirakoita eikä niitä syödä vieläkään ,kuin joskus ani harvoin 
|