Tekniikkakeskustelut > Kori ja alusta
Sopiva aisapaino
Ylikova:
--- Lainaus käyttäjältä: K.E.V - 15.07.2013 kello on 13:36 ---Jos asuin/olopaikoilla on alumiinikaasua tarjolla. Niin potut vaihtamalla jo pääset sinne lukemaan. Hesassa Kippari caravan myy alukaasua 22€ pullo
--- Lainaus päättyy ---
Mitä vaikuttaa teräspullojen vaihto alumiinisiksi aisapainoon?
11 kg alupullon taara on 7,5 kg (http://my.aga.fi/nestekaasu/).
11 kg teräspulloja löytyy helposti 9,9 kiloisina ja allekin.
Ero per pullo 2,4 kg ja kahdella pullolla eroa siis 4,8 kg.
Ja aisapainoon tuo ei suoraan siirry, harvoin putelit suoraan kuulan päällä.
Jos pullot metrin päässä kuulasta ja akseli neljän metrin päässä kuulasta.
Kuulalta vähentyvä paino kahdella alupullolla on 3/4 x 4,8 = 3,6 kg.
88k5:
^
Jos muistan oikein, joissain paikoissa tarjotaan 11kg teräspulloa ympäripullon olevalla rengaskahvalla. Tuolloin tyhjän taarapaino voi olla 14kg..
Ainakin minä välttelen noita, koska omaan pullokaappiin taaempaan paikkaan tuota ei saa ujutettua kuin ylösalaisin muljauttamalla..
E: esim. tepikan lestit http://www.teboil.fi/tuotteet/nestekaasu/teboil-kaasupullot/ - itse en ko ketjua käytä.
Teukka-74:
Aika graavi klippihän tuo on mutta tekee kerralla asian selväksi vaikka aloittavalle matkailijalle. Siitä voi sitten miettiä miten paino jakautuu omassa kulkimessa. Kyllä tuota piti itselläkin miettiä kesällä kun Viron tuliaiset lopuksi vaunuun pakattiin...
MRi:
--- Lainaus käyttäjältä: Ylikova - 5.10.2016 kello on 11:08 ---Mitä vaikuttaa teräspullojen vaihto alumiinisiksi aisapainoon?
11 kg alupullon taara on 7,5 kg (http://my.aga.fi/nestekaasu/).
11 kg teräspulloja löytyy helposti 9,9 kiloisina ja allekin.
Ero per pullo 2,4 kg ja kahdella pullolla eroa siis 4,8 kg.
--- Lainaus päättyy ---
Yllä olleiden Agan ja Teboilin linkeissä 11 kg teräspullon taarapaino molemmissa 14 kg. Reilun 4 kg ero (jos alle 10 kg) on suhteessa aika iso noissa ilmoitettuihin…
Itse olen käyttänyt noita 11 kg alumiinipulloja. Viime kesänä kuukauden reissulla kaasun menekki oli reilu 3 kg ja mietteissä noiden vaihto joko 6 kg alumiinipulloihin (taarapaino 5,2 kg) tai 5 kg komposiittipulloihi n (taarapaino 4,6 kg). Molemmissa tippuu taarapainon lisäksi mukana roudattavan kaasun määrä jos/kun täysillä pulloilla lähtee kuukauden euroturneelle.
Aisapainoa ei ole tullut mitattua täydessä lastissa mutta on ollut ”riittävä” ja kulku vakaata.
Viime perjantaina viedessä vaunua talvisäilöön ilman pulloja oli kulku rauhattomampaa kuin lastissa. Tosin oli tuuliolosuhteetkin keskimääräistä rankemmat.
Pullojen vaihdolla haussa aisakuorman pienentämisen sijaan kokonaislastin minimointi ja grillipullon helpompi vatkaus kopasta ulos ja koppaan.
Petrooli:
Minulla on taas päinvastainen ongelma, kun ei meinaa saada aisapainoa tarpeeksi. Tyhjillä kaasupulloilla vaunu meinaa keulia. Karmea vetää jos ei ole muistanut siirtää kaikkia kasseja keulavuoteelle. Ajon ajaksi kannattaa täyttää vesisäiliö ja wc:n kasetti kannattaa jättää tyhjentämättä. Jos vaunu on tyhjä, niin aisapaino on lähes olematon. Aisan jaksaa jopa lapsi nostaa ilmaan. Perän vaatekomerot on turhia, kun ei niissä reissutessa voi tavaraa pitää.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta