Tekniikkakeskustelut > Projektit
Mitä ihmettä! Jaa, että BE-korttikin vielä?
pekauppi:
--- Lainaus käyttäjältä: Komissarov - 12.07.2013 kello on 06:01 ---Selvennykseksi: ajokorttiluokan riittävyys katsotaan aina papereista, todellisella massalla ei ole merkitystä. Yhdistelmän laillisuus perustuu pääsääntöisesti todellisiin massoihin. Jos on epäselvää, aina voi vaatia vaakapartion paikalle. Tuleeko, se on sitten toinen asia. Näyttövelvollisuus on joka tapauksessa poliisilla, sanokoot laiskuuttaan mitä hyvänsä, itse ei tarvitse lähteä vaakalappua hakemaan mistään katsastuskonttorilt a tai soramontulta... Toisaalta taas, jos itse on yhtään epävarma, mitä se kärry ihan oikeasti painaa, kannattaa suosiolla otta mitä ylhäältä annetaan. Jos kovan pullikoinnin jälkeen onkin itse väärässä, on kaikki sen jälkeen erinomaisen hankalaa...
--- Lainaus päättyy ---
Trafin edustaja sanoi kun kysyin että laillisuus perustuu todellisiin massoihin mutta koska ainoa mistä ajokortin riittävyys voidaan katsoa on paperit niin poliisi toimii näin. Mutta tästä on poliisilla selvästi vähän eriäviä käytäntöjä, tämän olen poliisilta varmistanut.
Topelius:
--- Lainaus käyttäjältä: Komissarov - 12.07.2013 kello on 06:01 ---Selvennykseksi: ajokorttiluokan riittävyys katsotaan aina papereista, todellisella massalla ei ole merkitystä. Yhdistelmän laillisuus perustuu pääsääntöisesti todellisiin massoihin. Jos on epäselvää, aina voi vaatia vaakapartion paikalle. Tuleeko, se on sitten toinen asia. Näyttövelvollisuus on joka tapauksessa poliisilla, sanokoot laiskuuttaan mitä hyvänsä, itse ei tarvitse lähteä vaakalappua hakemaan mistään katsastuskonttorilt a tai soramontulta... Toisaalta taas, jos itse on yhtään epävarma, mitä se kärry ihan oikeasti painaa, kannattaa suosiolla otta mitä ylhäältä annetaan. Jos kovan pullikoinnin jälkeen onkin itse väärässä, on kaikki sen jälkeen erinomaisen hankalaa...
--- Lainaus päättyy ---
Juuri tällaisen vastauksen sain kans trafin edustajalta.
HiTec:
--- Lainaus käyttäjältä: pekauppi - 12.07.2013 kello on 08:36 ---Trafin edustaja sanoi kun kysyin että laillisuus perustuu todellisiin massoihin mutta koska ainoa mistä ajokortin riittävyys voidaan katsoa on paperit niin poliisi toimii näin. Mutta tästä on poliisilla selvästi vähän eriäviä käytäntöjä, tämän olen poliisilta varmistanut.
--- Lainaus päättyy ---
Riippunee poliisin suhtautuminen myös mukana olevasta kalustosta. Jos sattuu se vaaka olemaan mukana, niin kummakos tuo on punnittaa tien päällä (vrt. raskaan kaluston punnitukset) ja katsoa riittikö se kortti vaiko eikö 8)
pekauppi:
--- Lainaus käyttäjältä: HiTec - 12.07.2013 kello on 09:13 ---Riippunee poliisin suhtautuminen myös mukana olevasta kalustosta. Jos sattuu se vaaka olemaan mukana, niin kummakos tuo on punnittaa tien päällä (vrt. raskaan kaluston punnitukset) ja katsoa riittikö se kortti vaiko eikö 8)
--- Lainaus päättyy ---
Aivan... Harvemmin kuitenkin näin on...
Aakku:
Mielestäni ajokorttiluokan riittävyys ei ole missään tekemisissä todellisen massan kanssa.
Tien päällä kortin kirjaimet ja rekisteriotteen tiedot määräävät. Ei se tee esimerkiksi kevytperävaunusta raskasta, jos se kuormataan soralla 1000kg asti.
Sakot tulee sitten ylikuormasta, eikä korttiluokan puutteesta.
Mitä tulee noihin Trafin ja poliisin tulkintoihin, niin suhtaudun niihin kyllä kriittisesti. Ainoa oikea tieto löytyy lakitekstistä.
Noista kummajaisista juttelin sellaisen Trafin edustajan kanssa, joka on niitä laatinut. Hänkin piti niitä osin sekavina, koska kaikki ajokorttisäädökset on perustuttava nykyisin EU määräyksiin.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta