Kirjoittaja
Aihe: Mersu Sprinter pikkisen mahtava ylläri (Luettu 18452 kertaa)
« Vastaus #16 : 26.05.2013 kello on 13:36 »
Sehän taas riippuu autosta. Mun trattorissa kuskin oven voi avata sillä oikealla avaimella ilman sireeniä. Ja nykyautoissa ajonesto on avaimen sirun ja virtalukon tunnistinkelan välinen kommunikaatio. Siihen ei tarvita kaukosäätimen paristoa.
« Vastaus #17 : 26.05.2013 kello on 21:27 »
Tekipä huoltoauto mahtavan tempun kotipuolessa käydessäni. Avaimet oli ratissa ja kun hyppäsin ulos niin paiskasin oven kiinni. Kuului vain naksahdus kun Mersun keskuslukko päätti laittaa kaikki ovet lukkoon...  Siinäpä sitä sitten olikin ihmettelemistä. Onneksi sain kammettua oven kolmiolasin tiivisteistään irti niin sitä kautta pääsin avaamaan oven. Aika mystinen logiikka mesessä.. 
Monissa autoissa on nykyisin keskuslukituksen ajastin. Kun auto on tietyn aikaa lukitsemattomana, järjestelmä lukitsee ovet. Mulla tällainen on vm 99 mondeossa. Joissain on niin vielä eritelty että jos vain kuljettajan ovi on auki lukosta, niin se lukittuu automaattisesti tietyn ajan päästä. Lisäksi on lukituksia missä ovien lukitus toimii niin että ensin tapahtuu peruslukitus ja sen jälkeen vielä ns. kaksoislukitus, eli ovet eivät aukea edes sisäpuolelta. Tämä on ikävin lukitus silloin jos avaimen koodi jostain syystä kuoleutuu. Myös tällaisen siruavaimen kanssa samassa lenkissä oleva metallinen vaimen perä tms. esine voi aiheuttaa ajoneston aktivoitumisen ja ovien lukittumisen silloin kun avaimet on lukossa ja autosta poistutaan.
« Vastaus #18 : 26.05.2013 kello on 21:33 »
Monissa autoissa on nykyisin keskuslukituksen ajastin. Kun auto on tietyn aikaa lukitsemattomana, järjestelmä lukitsee ovet. Mulla tällainen on vm 99 mondeossa. Joissain on niin vielä eritelty että jos vain kuljettajan ovi on auki lukosta, niin se lukittuu automaattisesti tietyn ajan päästä. Lisäksi on lukituksia missä ovien lukitus toimii niin että ensin tapahtuu peruslukitus ja sen jälkeen vielä ns. kaksoislukitus, eli ovet eivät aukea edes sisäpuolelta. Tämä on ikävin lukitus silloin jos avaimen koodi jostain syystä kuoleutuu. Myös tällaisen siruavaimen kanssa samassa lenkissä oleva metallinen vaimen perä tms. esine voi aiheuttaa ajoneston aktivoitumisen ja ovien lukittumisen silloin kun avaimet on lukossa ja autosta poistutaan.
Näin on. Ja tuossa Omegassa,jos paristo loppuu avaimen perästä,avaimella pääsee kyllä sisälle,mutta startti ei onnistu ilman kuittausta !
« Vastaus #19 : 26.05.2013 kello on 21:55 »
Kyllä ne ovet saa auki vaikka paristo on tyhjä, sitä varten siinä ovessa on avainpesä 
Muutampi vuosi sitten kun jouduin vielä ajamaan volvolla ja paristo loppui ohjaimesta niin ovet aukes kyllä avaimella mutta kotiin tultiin vilkut välkkyen ja sireenit soiden,onneksi matkaa oli vain pari kilometriä 
« Vastaus #20 : 26.05.2013 kello on 22:01 »
Tuossa mondeossa mikä mulla on niin tuo lukitus toimii kaukosäätimestä painettuna siten jos et avaa ovea niin lukitsee takaisin itsensä määrätyn ajan kuluessa,mutta jos lukitus on auki eli et ole lukitsenut autoa niin ovet ovat avoinna 24/7
« Vastaus #21 : 26.05.2013 kello on 22:08 »
Tuossa mondeossa mikä mulla on niin tuo lukitus toimii kaukosäätimestä painettuna siten jos et avaa ovea niin lukitsee takaisin itsensä määrätyn ajan kuluessa,mutta jos lukitus on auki eli et ole lukitsenut autoa niin ovet ovat avoinna 24/7
Noin toimii keskuslukko saksalaisista japanilaisiin autoihin, muista mulla ei olekkaan tietoa.
« Vastaus #22 : 26.05.2013 kello on 22:15 »
Kyllä ne ovet saa auki vaikka paristo on tyhjä, sitä varten siinä ovessa on avainpesä 
Muutampi vuosi sitten kun jouduin vielä ajamaan volvolla ja paristo loppui ohjaimesta niin ovet aukes kyllä avaimella mutta kotiin tultiin vilkut välkkyen ja sireenit soiden,onneksi matkaa oli vain pari kilometriä 
Mulla on aina varaparisto mukana jotta saa vaihtaa ennen kuin lähtee ajelee..
« Vastaus #23 : 26.05.2013 kello on 22:16 »
Noin toimii keskuslukko saksalaisista japanilaisiin autoihin, muista mulla ei olekkaan tietoa.
Ja Sitikassa.
« Vastaus #24 : 27.05.2013 kello on 17:08 »
Tekipä huoltoauto mahtavan tempun kotipuolessa käydessäni. Avaimet oli ratissa ja kun hyppäsin ulos niin paiskasin oven kiinni. Kuului vain naksahdus kun Mersun keskuslukko päätti laittaa kaikki ovet lukkoon...  Siinäpä sitä sitten olikin ihmettelemistä. Onneksi sain kammettua oven kolmiolasin tiivisteistään irti niin sitä kautta pääsin avaamaan oven. Aika mystinen logiikka mesessä.. 
Sul on varmaan sama vika siinä ku mullakin, kuskin oven ovikytkin rikki. Siinä mielessähän nämä mersut on aikalailla laadukkaita,että kaikissa on samat viat... 
« Vastaus #25 : 27.05.2013 kello on 20:24 »
« Vastaus #26 : 27.05.2013 kello on 20:37 »
Päivän, viikon, kuukauden ja jopa vuoden paras 
Kaikkia ei naurata, uuskoppasen feisliftin tyyppivikana on koneen täystuho aika pienillä kilsoilla. En tiedä miten korvaukset menee, mutta helposti käy omistajan lompakolle. Minulle ei sentään ole ainakaan vielä niin käyny. Tosin mun oma ei oo facelift eikä pienillä kilsoilla.
« Vastaus #27 : 27.05.2013 kello on 20:47 »
Anopilla meni Toyotasta moottori rikki 200tkm kohdalla ja takuuseen vaihdettiin uus moottori ilman mutinoita. :-)
« Vastaus #28 : 27.05.2013 kello on 20:52 »
Yhen tutun Mersulle (joku pakettimalli, mää niistä mitään ymmärrä) kävi niin että kun kaverilla oli avaimet kädessä niin sähkölasit meni ylös/alas, pyyhkit viipsotti edes takas, töötti piippas, valot vilkku... Sekos siis sähköpuoli kokonaan eikä auttanu muu kuin irrottaa akku 
« Vastaus #29 : 27.05.2013 kello on 20:55 »
Anopilla meni Toyotasta moottori rikki 200tkm kohdalla ja takuuseen vaihdettiin uus moottori ilman mutinoita. :-)
Aika mielenkiintoista... mutta ilmankos Toyota-miehet ja naiset ovatkin tyytyväisiä autoonsa. Kerro lisää mistä oli kyse ?
|