rekisteriseloste

Tiedote rekisteröitymisestä

Jos et ole saanut vahvistusviestiä rekisteröitymisestä si, tarkista roskapostikansiosi. Tämä erityisesti hotmail ja gmail sähköpostin käyttäjille.

Kirjoittaja Aihe: Utelua jatkojohdoista  (Luettu 45942 kertaa)

• Matkailija
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:18.07.2021 kello on 18:39
Utelua jatkojohdoista
« : 12.05.2013 kello on 22:08 »
Olen tavallista pitemmässä reissussa ja on tullut nähtyä monenlaista sähköliitäntää. Alkaa vaikuttaa se kotoinen päätös jatkojohdoista jopa hyvältä.
Sen verran herättelen keskustelua että kysyn mitä pistokkeita/adaptereita todellisuudessa tarvitsee mukana. Tähän mennessä on löytynyt tuo virallinen pistoke, suojamaadoitettu ja sitten eräässä välimeren satamassa oma ihan ihmeellinen adapteri.

Sehän on hurskastelua sanoa että tuo yksi ja ainut riittää.

Alueilla on omat sääntönsä miten auto tai vaunu kytketään, jossain sitä jopa valvotaan. Siinä vaiheessa kun isäntä alkaa virittelemään jouluvaloja tai vain laittamaan ajoneuvoaan lohkolämmittimeen taitaa säännökset menettää merkityksensä.
Miten auto saadaan laillisesti lohkolämmittimeen?
Toivottavasti kukaan ei vastaa että sillä parin metrin pätkällä kun siellä ei vaan ole niitä tolppia.

Olen tavannut kahdesta paikasta etelänmaissa systeemin jossa sähköpistokkeet ja vesipisteet on samassa tolpassa. Vaikka en mitään ymmärrä silti se näytti oudolta.

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 17:14
Vs: Utelua jatkojohdoista
« Vastaus #1 : 13.05.2013 kello on 08:20 »
Olen tavallista pitemmässä reissussa ja on tullut nähtyä monenlaista sähköliitäntää. Alkaa vaikuttaa se kotoinen päätös jatkojohdoista jopa hyvältä.
Sen verran herättelen keskustelua että kysyn mitä pistokkeita/adaptereita todellisuudessa tarvitsee mukana. Tähän mennessä on löytynyt tuo virallinen pistoke, suojamaadoitettu ja sitten eräässä välimeren satamassa oma ihan ihmeellinen adapteri.

Sehän on hurskastelua sanoa että tuo yksi ja ainut riittää.

Alueilla on omat sääntönsä miten auto tai vaunu kytketään, jossain sitä jopa valvotaan. Siinä vaiheessa kun isäntä alkaa virittelemään jouluvaloja tai vain laittamaan ajoneuvoaan lohkolämmittimeen taitaa säännökset menettää merkityksensä.
Miten auto saadaan laillisesti lohkolämmittimeen?
Toivottavasti kukaan ei vastaa että sillä parin metrin pätkällä kun siellä ei vaan ole niitä tolppia.

Olen tavannut kahdesta paikasta etelänmaissa systeemin jossa sähköpistokkeet ja vesipisteet on samassa tolpassa. Vaikka en mitään ymmärrä silti se näytti oudolta.

Noihin etelänmaiden systeemeihin en ota kantaa, mutta mielestäni kotimaassa näin:
matkakulkineen kytkemiseksi tolppaan on oltava CEE-CEE johto. Jos tolpassa on shuko, tuohon em. Johtoon voi laittaa nokkaan CEE-shuko adapterin. Myös CEE-shuko johto on sallittu jos tolpassa on shuko pistorasia, mutta sen kanssa ei saa käyttää adapteria.

Autonlämmityksessä ei saa käyttää jatkojohtoa, mutta kuka kieltää tekemästä autonlämmitysjohtoa  varustettuna CEE-päällä ;)

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:49
« Vastaus #2 : 13.05.2013 kello on 19:44 »
Minua alussa kummastutti tuo 3x2,5mm2 johdon paksuus.
Etenkin kun ainoa asia mihin sitä verkkovirtaa tarviin on akkulaturi. Luulisi sen verran virtaa kulkevan ohkaisemmissakin johdoissa.  :D

• Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:21.06.2021 kello on 20:40
  • Kun filetillä fileoi Fiiliksessä,tulee hyvä fiilis
« Vastaus #3 : 13.05.2013 kello on 19:50 »
Etenkin kun ainoa asia mihin sitä verkkovirtaa tarviin on akkulaturi. Luulisi sen verran virtaa kulkevan ohkaisemmissakin johdoissa.  :D
  Taitaapi tuo laki sanella,omalla käytöllä riittää 1,5mm2 ,siis kotona !

• Saittisähläri
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 14:32
  • Epsoo
« Vastaus #4 : 13.05.2013 kello on 20:06 »

Tuolla varmistetaan riittävä oikosulkuvirta, että sulake varmasti toimii.

• Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 15:44
« Vastaus #5 : 13.05.2013 kello on 20:13 »
Tuolla varmistetaan riittävä oikosulkuvirta, että sulake varmasti toimii.

Koska siellä voi olla pitkämatka muuntajalta joka viellä teholtaan pieni. Muuntaja, verkkoyhtiön johto (ilmassa tai maassa), leirintäalueen oma verkkokin voi olla yllättävän pitkä/ ohuella johdolla ja sitten hännän huipuksi 25m kumiroikka on kohta vain vastuslankana eikä jaksa polttaa vikatapauksessa sulaketta.

• Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:11.07.2020 kello on 16:24
« Vastaus #6 : 14.04.2014 kello on 20:35 »
Jos tolpassa on shuko, tuohon em. Johtoon voi laittaa nokkaan CEE-shuko adapterin. Myös CEE-shuko johto on sallittu jos tolpassa on shuko pistorasia, mutta sen kanssa ei saa käyttää adapteria.

Tässä tuoreena vaununomistajana tätä ihmettelinkin... Mukana ei ollut kuin Shuko->CEE letku, n. 2m pitkä, jolla olen autotallista vetänyt kokeeksi sähköä. Jos nyt menen vaikka Motonettiin ostamaan 25m CEE->CEE letkun, voinko käyttää tuota parin metrin pätkää tarvittaessa, jos alueella sattuukin olemaan Shuko tyyppinen rasia? Vai olisiko parempi hankkia erillinen Shuko->CEE adapteri, joka lienee sitten vain semmonen muovikappale, ilman johtoa?

• Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla: 8.07.2022 kello on 08:20
    • Omat kotisivut
« Vastaus #7 : 14.04.2014 kello on 20:51 »
Tässä tuoreena vaununomistajana tätä ihmettelinkin... Mukana ei ollut kuin Shuko->CEE letku, n. 2m pitkä, jolla olen autotallista vetänyt kokeeksi sähköä. Jos nyt menen vaikka Motonettiin ostamaan 25m CEE->CEE letkun, voinko käyttää tuota parin metrin pätkää tarvittaessa, jos alueella sattuukin olemaan Shuko tyyppinen rasia? Vai olisiko parempi hankkia erillinen Shuko->CEE adapteri, joka lienee sitten vain semmonen muovikappale, ilman johtoa?
SFS 600-1:ssa ei speksata adapteria mitenkään erityisesti joten minun mielestä tuota parin metrin "adapteria" saa käyttää....torstain a olis ST2 tentti...huh.

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 15:06
  • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
« Vastaus #8 : 14.04.2014 kello on 20:56 »
Adapteri saa olla johdollinen, mutta mielellään niin, ettei liitoskohta ole maassa, pahimmillaan vesilätäkössä. Sellainen johdoton muovikappale ei useinkaan sovi sähkölaatikkoon, ja sen takia ei mielestäni kannata hankkiakaan.

• Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:25.12.2024 kello on 14:14
« Vastaus #9 : 14.04.2014 kello on 21:01 »

Johdollinen adapteri on monesti parempi, sillä noi muoviset shuko-> CEE adapterit on niin isoja että ne ei mahdu tolppaan varsinkin jos tolpasta joku toinenkin on ottamassa sähköä,,,
Suosittelen että ostat nykyisen johdon lisäksi CEE - 25m - CEE roikan. Mm. Puuilosta löytyy virallisia karavaanari roikkia edullisesti.

• Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:05
  • Eipä turhia höttyillä :)
« Vastaus #10 : 14.04.2014 kello on 21:03 »
hännän huipuksi 25m kumiroikka on kohta vain vastuslankana eikä jaksa polttaa vikatapauksessa sulaketta.

Miksei tuohon tolpan nokkaan voisi laittaa ihan ekana http://www.biltema.fi/fi/Rakentaminen/Sahko/CEE-asentaminen/Maavirtayksikko-44403, josta se oma roikka sitten vedetään edelleen kulkineeseen Thumb

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:40
« Vastaus #11 : 15.04.2014 kello on 11:31 »
Suosittelen että ostat nykyisen johdon lisäksi CEE - 25m - CEE roikan. Mm. Puuilosta löytyy virallisia karavaanari roikkia edullisesti.

'Virallisia..'   :laugh:   En tiedä, mitä tuo tarkoitti mutta hommaa juuri sellainen 25m CEE-CEE ja se kaveriksi Shuko-CEE, jolloin saat sähvöä myös shuko rasiasta.
Minulla on vielä CEE-shuko adapteri, jolloin sinne johdon päähän saa tarvittaessa vaikka rälläkän...

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:29.11.2025 kello on 13:06
  • Kulkija
« Vastaus #12 : 15.04.2014 kello on 12:01 »
^

Sama juttu, tuo pikkuadapteri löytyy.

Ohjeiden mukaan toimitaan, vaan entäs sitten, kun reissussa matkaa kulkineelta pistorasialle onkin 40 metriä? Sellaistakin on kohdalle sattunut. Jos sattuu olemaan varalla kunnollinen ulkokäyttöön tarkoitettu sähköjohto, liitoskohtaan tarkoitettu suojarasia sekä vahva muovipussi ja ilmastointiteippiä, niin saattaa olla, että lataussähkö otetaan.

Biltemasta saa halvalla normit täyttävän 20 metrin kaapelikelan. On kestänyt käyttöä kuusi vuotta ongelmitta, joskin auton päähän olen vaihdattanut shuko-ulosoton sisältävän pistokkeen. Saapi sähköä tarvittaessa markiisin alle.

• Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:05
  • Eipä turhia höttyillä :)
« Vastaus #13 : 15.04.2014 kello on 12:24 »
Ohjeiden mukaan toimitaan, vaan entäs sitten, kun reissussa matkaa kulkineelta pistorasialle onkin 40 metriä?

Itselläni on autossa mukana parin 10m shuko-irtoroikan lisäksi 40m shuko-kela + tarvittava muutaman metrin shuko-CEE muunnin johdonpätkä sinne auton kylkeen. Ed.omistajan toimesta taitaa autosta kyllä löytyä myös CEE-shoko johdon pätkäkin, mutta sitä ole koskaan missään vielä ainakaan tarttenut. Ja tuossa kelassa kun on 4x shukot, niin niistä 3 jää vielä vapaiksi, joista noilla roikilla pari voi vetää "lähimaastoonkin" 8)

Viimeksi tuo kela oli koko matkaltaan levällään joku vko sitten, kun piti talosta vetää naru tontin laidalla lepuuttavaan Fiattiin, akun lataamiseksi. Pari päivää Ctek-latingissa ja Fiatti tulille nesteiden kierrättämiseksi jotta on sitten taas valmiina tosi toimiin Thumb

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 15:06
  • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
« Vastaus #14 : 15.04.2014 kello on 12:25 »
^

Sama juttu, tuo pikkuadapteri löytyy.

Ohjeiden mukaan toimitaan, vaan entäs sitten, kun reissussa matkaa kulkineelta pistorasialle onkin 40 metriä? Sellaistakin on kohdalle sattunut. Jos sattuu olemaan varalla kunnollinen ulkokäyttöön tarkoitettu sähköjohto, liitoskohtaan tarkoitettu suojarasia sekä vahva muovipussi ja ilmastointiteippiä, niin saattaa olla, että lataussähkö otetaan.

Biltemasta saa halvalla normit täyttävän 20 metrin kaapelikelan. On kestänyt käyttöä kuusi vuotta ongelmitta, joskin auton päähän olen vaihdattanut shuko-ulosoton sisältävän pistokkeen. Saapi sähköä tarvittaessa markiisin alle.

Minun ratkaisuni ulkomailla on:  10 metrin "paksu"(16) kaapeli. Lisäksi 50metrin "ohut"(10A) kaapelikela, jolle liitinjohto. Lisukkeena tietenkin CEE-shuko ja shuko-CEE adapterit.

Hyvin toimii. Ja on ollut paikkoja, joissa on melkein koko kela pitänyt avata.