Uskallan väittää että jokainen joka on intin käynyt,toivoo ettei koskaan tarvis niitä koulutuksia ja taitoja tositilanteessa käyttää!
|
Uskallan väittää että jokainen joka on intin käynyt,toivoo ettei koskaan tarvis niitä koulutuksia ja taitoja tositilanteessa käyttää!
Eihän sillä osu niinkuin rynkyllä, mutta minusta se oli yllättävän tarkka. Sehän riitti että kerkesi nopeasti osua miehen kokoiseen maaliin. Pistoolilla ja etenkin automaattisellaisel la osuu kyllä hyvin vaikka liikkuvaan jänikseen tai lentoonlähtevään maalintuun, oksalla istuvasta nyt puhumattakaan. Perho-ukko varmaan tietää, miten ukkometot istuvat kesäisin pohjoisten purojen rantakoivuissa Uskallan väittää että jokainen joka on intin käynyt,toivoo ettei koskaan tarvis niitä koulutuksia ja taitoja tositilanteessa käyttää! Olen täysin samaa mieltä. Kun katsoo tuota ikäjakautumaa ,nuorta on porukka,tietävätkö mikä on kivääri m.39 /SA ,taitaa nykyään olla rynnäreitä !! En halveeraa,aika on nyt toinen !! Mitäs me eläke ukot neuvomaan !!Pystykorvat ja Suomi kp:t meillä oli. Tuolla yk:ssa oli rynkyt ja vähän muutakin ![]()
Pistoolilla ja etenkin automaattisellaisel la osuu kyllä hyvin vaikka liikkuvaan jänikseen tai lentoonlähtevään maalintuun, oksalla istuvasta nyt puhumattakaan. Perho-ukko varmaan tietää, miten ukkometot istuvat kesäisin pohjoisten purojen rantakoivuissaKyllä tietää !! Kyllä tietää !!Varsinkin jos on näin uskomaton äijä ![]() http://www.youtube.com/watch?v=XsU5AMxvlKg Ei voi kun katsella silmät pyöreenä. Niin , olishan sen ajan paremminkin käyttänyt . varsinkin kun juuri olin mennyt naimisiin . Mutta siihen aikaan piti velvollisuudet täyttää kun kruunu kutsui poikiaan.Kait siitä oli jotain hyötyä ?
^
Kyllähän se tuossa hengessä hoidettiin ja niin hyvin kuin osattiin. Kukapa sotaa toivoisi, mutta hyvä on, että sellaiseenkin äärimmäisyyteen on varauduttu. Jos jotain tapahtuisi niin tämä poika lähtee ensimmäisessä aallossa hommiin. ^ Niin se lähden minäkin koulutushaara on jalkaväenmiehistönk uljettaja. Eli etulinjaan mennään. No toivottavasti ei koskaan. Mutta suuri KIITOS heille jotka siellä joskus oli. ^
^^ No minen tällä iällä lähde enää etulinjaan. Mutta minua ja omaa porukkaa tarvitaan ensimmäisenä, että systeemi käynnistyisi. Kapiaisia ja varusmiehiä on hyvin vähän, ja kapiaisten tehtävät on "ylhäällä". Isäukko ei ihan joutunut mukaan, mutta ukit, isosedät ja eno on olleet senkin edestä, ja jokunen noista jäi sille tielle. Vaan tarinoinahan ne vaan nuorimies tietää. Aika kuluu. Ne on ikämiehiä oikeasti nuo sotaveteraanit nykyään. Seuraaville polville, vaikkapa omille lapsilleni, on nuo asiat vain kaukaista legendaa. -83 astuin palvelukseen Vaasan rannikkopatteristoo n, suomen ainoa moottorisoitu sellainen. 11 kuukautta siellä vierähti ammusten lentoratoja laskien. Runsas vuosi siviiliinpääsyn jälkeen alkoi kertausharjoitusvuo det, joka toinen vuosi uutta koulutusta muutaman päivän ja seuraavan vuoden isoja harjoituksia suunnitellen, joka toinen vuosi sitten 2-3 viikkoa jollakin linnakkeella (aina eri 2v jälkeen) kesää viettämässä.
Ihan hauskoja muistoja tuolta ajalta on ja eiköhän ballistiikan laskenta ole nykyään täysin tietokonelaskennan varassa. FN pistooli on hyvinkin tuttu ase, tai riippuu mallista, FN merkkisinä valmistettiin monia eri merkkisiä ja tyyppisiä. Meillä on kulkenut suvussa isoisäni pistooli vuodelta 1905 joka oli hänellä virka-aseena 1 maailmansodan aikana ja myöhemmin tositoimissa isälläni virka-aseena 5 vuotta. Siskollani ja minulla oli siihen rinnakkaisluvat isäni eläessä ja ase isäni nimissä, minä sitä lähinnä käytin. Isäni kuoltua ase varastoitiin poliisille ja viime viikolla oli haastattelu jotta sen saisi taas luvitettua. Ongelmana sen käyttöä ajatellen on harvinainen patruuna niitä ei saa uusina ja meillä ei ole kuin 7 x 28kpl jäljellä. Husqvarna teki samaa asetta lisenssillä ja niitä on ruotsissa ollut runsaasti kodinturvajoukoilla, sieltä vielä saa patruunoita, ja toki me ollaan niitä itse ladattukin. Nämä nykyajan varusmiehet ovat lomilla jo heti ekana viikonloppuna??? Meillä kyllä pysyttiin kiinni ekat 6-7 viikkoa ja sitten iski varuskuntaan salmonellaepidemia ja kuukaus siihen päälle vielä!
Viikonloput kerättiin polttopuita metsistä että saatiin varuskuntaan lämpöä, illat juostiin lenkkiä ja sunnuntaina kirkkoon,- siinä oli meininkiä!!! |