rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Invertterin kytkentä  (Luettu 27444 kertaa)

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 22:20
  • Kotkan poikii ilman siipii
Invertterin kytkentä
« : 26.04.2013 kello on 13:57 »
Pitäisi kytkeä tuo 1000w invertteri kiinteästi akkuun,mutta kuinka paksun kaapelin se vaatii? Yritin etsiä tuota tietoa tuolta invertteri ketjusta mutta siellä vain puhuttiin "riittävän paksusta kaapelista"

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 14:07

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 20:55
Vs: Invertterin kytkentä
« Vastaus #2 : 26.04.2013 kello on 14:25 »
Aika useasti invertterin mukana seuraa ne kaapelitkin. Tällaiset pätkät oli IKH:n 1.3kW värkin mukana:


Kaapelin pituus on oleellinen tekijä paksuutta mitotettaessa. Samoin pitkien vetojen myötä turvallisuus heikkenee - varsinkin kun itse mennään tekemään liittimiä kaapelin päihin ja sulakerasioita ruuviliitoksin - tai pitää tietää mitä tekee  :-X Alkup. lyhyillä kapluilla itse kaapelia ei tarv. suojata sulakkein, invertterissä on sulakkeet  Thumb

EDIT: kaapelilaskuri http://www.adita.fi/laskuri.asp
« Viimeksi muokattu: 26.04.2013 kello on 14:39 »

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:19
  • Lempäälä
Vs: Invertterin kytkentä
« Vastaus #3 : 27.04.2013 kello on 11:25 »
Aika useasti invertterin mukana seuraa ne kaapelitkin.
   En minäkään ole nähnyt invertteriä ilman kaapeleita.
   Meilläkin oli ongelma ettemme osanneet sijoittaa invertteriä akun lähelle. Maadoituksen vedin runkoon M 8 ruostumattomalla pultilla rälläköityyn kohtaan. Virtajohdon suunnilleen saman paksuisella tinatuin kengin ja pulttiliitoksella.S uojasin vaseliinillä:   Ehkä suotta mutta tänä keväänä, pistin maadoitukseen (oli helpompi) tinalla kaksi maxsisulaketta, tällä hetkellä 2*50 A..Ehkä kokeilen pienempiäkin?

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:14.11.2021 kello on 21:40
  • Honkte
Vs: Invertterin kytkentä
« Vastaus #4 : 20.05.2013 kello on 21:11 »
:-X Alkup. lyhyillä kapluilla itse kaapelia ei tarv. suojata sulakkein, invertterissä on sulakkeet  Thumb

EDIT: kaapelilaskuri http://www.adita.fi/laskuri.asp
Yleensä akkua suojataan sulakkeilla, aika pamaus akkukotelossa jos invertteri lyö oikosulkuun eikä ennen akkua ole sulakkeita!

Honkte

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:19
  • Lempäälä
Vs: Invertterin kytkentä
« Vastaus #5 : 20.05.2013 kello on 21:24 »
  Yleensä inverttereissä on sulakkeet. Laitoin sitä pitkää jatkojohtoa varten sulakkeet.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:14.06.2024 kello on 20:51
Vs: Invertterin kytkentä
« Vastaus #6 : 21.05.2013 kello on 09:05 »
Niinkö, että invertteri mahdollisimman lähelle akkua?

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 06:22
  • seniori
Vs: Invertterin kytkentä
« Vastaus #7 : 21.05.2013 kello on 10:28 »
Yleensä akkua suojataan sulakkeilla, aika pamaus akkukotelossa jos invertteri lyö oikosulkuun eikä ennen akkua ole sulakkeita! Honkte

Hei, ei akkua suojata varokkeella, vaan akusta(virtalähde) lähtevä virtapiiri (kaapelointi).

Niinkö, että invertteri mahdollisimman lähelle akkua?

Juuri niin. Akun ja invertterin välillä kulkee suuri virta (joten kaapelin on oltava tukeva ja lyhyt ettei jännitehäviöitä synny liikaa eikä kaapeli kuumene). Kun invertteri nostaa 12V tasajännitteen kaksikymmenkertaise ksi 240V vaihtojänniteeksi, virtakin putoaa lähes 1/20-osaan (ja kaapeli voi olla sitten ohuempaa esim. 2,5mm2 ja pidempi).

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:14.11.2021 kello on 21:40
  • Honkte
Vs: Invertterin kytkentä
« Vastaus #8 : 21.05.2013 kello on 22:47 »
Hei, ei akkua suojata varokkeella, vaan akusta(virtalähde) lähtevä virtapiiri (kaapelointi).


Joopa joo! ;D Näinhän se samalla suojautuu, mutta ajattelepas sulla 10 mm2 kuparikaapelit invertterille ja se oikosulkuun, mitä tapahtuu akulle jos ei suojausta esim. 200 a sulaketta kaapelissa? vastaus Kaapelit tietenkin sulavat ja akku huonoimmassa tapauksessa räjähtää!

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:21.06.2021 kello on 20:40
  • Kun filetillä fileoi Fiiliksessä,tulee hyvä fiilis
Vs: Invertterin kytkentä
« Vastaus #9 : 21.05.2013 kello on 22:53 »
Joopa joo! ;D Näinhän se samalla suojautuu, mutta ajattelepas sulla 10 mm2 kuparikaapelit invertterille ja se oikosulkuun, mitä tapahtuu akulle jos ei suojausta esim. 200 a sulaketta kaapelissa? vastaus Kaapelit tietenkin sulavat ja akku huonoimmassa tapauksessa räjähtää!
Inverttereistä kannattaa ottaa selvä,missä oma sulake on,jos se on heti tulokaapeleiden jälkeen,silloin on turha laittaa lisäsulakkeita,jos asennus tapahtuu omilla kaapeleilla,(ei jatkettu) !

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:14.11.2021 kello on 21:40
  • Honkte
Vs: Invertterin kytkentä
« Vastaus #10 : 21.05.2013 kello on 23:00 »
Inverttereistä kannattaa ottaa selvä,missä oma sulake on,jos se on heti tulokaapeleiden jälkeen,silloin on turha laittaa lisäsulakkeita,jos asennus tapahtuu omilla kaapeleilla,(ei jatkettu) !
Kukin taaplaa tyylillään! Minä en laita minkäänlaista kulutuslaitetta ilman suojausta akkujärjestelmiin. Kysymys muutaman euron säästöstä.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:21.06.2021 kello on 20:40
  • Kun filetillä fileoi Fiiliksessä,tulee hyvä fiilis
Vs: Invertterin kytkentä
« Vastaus #11 : 21.05.2013 kello on 23:08 »
Kukin taaplaa tyylillään! Minä en laita minkäänlaista kulutuslaitetta ilman suojausta akkujärjestelmiin. Kysymys muutaman euron säästöstä.
No.. tämä on taas niitä asioita,mihin en halua enempi puuttua,mutta olen sen alan ammattilainen,kai jotakin tiedän,en neuvo ketään,ohjeita annan,vastuu on sitten tekijällä !

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:14.11.2021 kello on 21:40
  • Honkte
Vs: Invertterin kytkentä
« Vastaus #12 : 21.05.2013 kello on 23:23 »
No.. tämä on taas niitä asioita,mihin en halua enempi puuttua,mutta olen sen alan ammattilainen,kai jotakin tiedän,en neuvo ketään,ohjeita annan,vastuu on sitten tekijällä !
Mites se on? Eikös rikoksessakin yllyttäjäkin tuomita?

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 20:55
Vs: Invertterin kytkentä
« Vastaus #13 : 21.05.2013 kello on 23:46 »
Kukin taaplaa tyylillään! Minä en laita minkäänlaista kulutuslaitetta ilman suojausta akkujärjestelmiin. Kysymys muutaman euron säästöstä.
Niin kuin Retkeilijä tuossa kirjoitti - sulakkeen tarkoitus on suojata kaapelia ja siitä eteenpäin..
Autossa on aika todennäköisesti startti kytketty ilman minkäänlaista sulaketta startin ja akun välillä. Solenoidin piiri on ihan eriasia.

Akkua et voi suojata - sehän olisi aika "ikiliikkuja"; kulutuslaite, joka enemmän energiaa ottaisi mitä on tarjolla..

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 18:07
Vs: Invertterin kytkentä
« Vastaus #14 : 22.05.2013 kello on 06:28 »
Olen itse nähnyt minkänäkönen on paksukulmarauta kun se jää akun napojen väliin. Puolikas minuutti niin se hehkuu punasena, samoin yhdestä autostani edellinen tai sitäedeltävä omistaja oli tehnyt itse alumiinistä sulakkeen ja kun flekti lähti (piti lähtä) täydelläteholla pyöriin niin siellä olikin tionen flekti oikosulussa ja sulakeppa ei sitten palanutkaan vaan paloi 4mm2 kaapelit ja ympärillä ollet kaapelit vähän paksummaksi kaapeliksi samoin rele tuhoitui. Ei "herra Amppeeri" turhaan keksinyt sulaketta.