|
Kyllä koulukaverit on maailma vienyt. Jos ei mullan alle, niin länsinaapurissa ovat eläkkeelle laskeutumassa. Se oli monen -40 -50 luvun vaihteessa synyneen kohtalo lähteä Ruotsiin. Silloin ei ollut tapana jäädä peräkammariin tonnikalaa ja makaronia syömään. Ja jos olisi ollut leipäjakelua, arvo ei olisi antanut mennä jonon jatkoksi. Moni valitsi, kylläkin jatkoksi menon. Mutta köyden. En sitä sano etteikö meillä ollut hauskaa yhdessä suurena ikäpolvena. Kouluja nousi joka niemeen notkoon ja saarelmaan. Kyläkauppoja oli samoin runsaasti. Tanssipaikat ja kylän raitit oli tupaten täynnä. Silloin oli vipinnöö. ...Oi niitä aikoja. tosiaankin joka kylällä oli siihen aikaan koulu tai kaks sekä kyläkaupat , jotka ovat autioituneet kuten kyläkoulutkin ainakin täällä ne ovat myyntilistojen alkupäässä porukkat muutti tännekkin "kylään" ihan sen takia että sai lapset pieneen kyläkouluun ![]() ja nyt ne pikkuiset ovat tien poskessa oottelemassa koulubussia joista on täälläkin pulaa ja siten joutuvat välillä oottelemaan pitkäänkin siellä tienposkessa jotta bussi veis heidät isioon kouluun keskustaan (näin olen lukenut yleisönosastokirj. paikallislehdestä ei omaa kokemusta omista lapsista tässä asias ) En varmaan ole edes montaa nähnyt sitten kun suomesta läksin ensi kerran muutaman kuukauden alle kaksikymppisenä. Muutaman tapasin kun palasin suomeen 25 vuotiaana takasin ja totesin meidän elävän aivan eri maailmassa. Enemmän on aivan lapsuuden aikaisia kuin oppivelvollisuuskou luajoilta. Yliopistoaikaisia enemmänkin (jos se nyt lasketaan kouluksi, eniten siellä nyt kuitenkin oppi, että josko koulu sittenkin.......... .). Naapurit ja työkaverit tärkeimpiä näillä aamuilla, mutta siitähän ei nyt puhutakaan......... ........
tosiaankin joka kylällä oli siihen aikaan koulu tai kaksSemmosta se on. Nyt kaikki änkee pääkaupunki seudulle työn perässä. Siellä palkkojen on oltava semmoset, että pystyvät kalliin siellä asumisen maksamaan. Ei tarvitse ihmetellä, ettei olla kilpailukykyisiä viennin suhteen. ![]() Saatiinhan tämäkin osio ohi aiheen. ![]() joo siellä olen ollut jo jokusen vuoden Mikäs Sinua (sipua) estää "heittämästä ensimmäistä kiveä"? ![]() Mikäs Sinua (sipua) estää "heittämästä ensimmäistä kiveä"? niin oon nyt Luokkakavereista etsinyt luokkalaisia mutta ei ole siellä kukaan ottanut yhteyttä vaikka siellä olen myöskin tyttönimellä no entistennuoriin radioon vois alkaa kuuluttamaan myöskin luokkalaisia ja onhan mulla jo 5 tiedossa mutta puuttuu vielä suurin osa luokkakokoukseen ![]() ja sitten vielä noista koulukiusaamisista olen todella surulinen kun joutuu lukemaan kiusatuiksi tulleista siinä on asia joka ei mahdu mun päähäni itse en ole kiusattu enkä kiusaaja paitsi 6:lla luokalla oli takanani istumassa yksi Hemmo joka teki vähän kiusaa ![]() mutta sekin loppu lyhyeen kun opettaja pisti hänet polvileen pyytymään minulta anteeksi koko luokan edessä heti ,kun huomas sen pienen kiusan mutta eikös sanotta ,että tiiliskiviä pienemmät ovat rakkauta ![]() myöhemmin oltiin hyvät kaverit hemmonkin kans ei kuitenkaan rakastuneet vaan ystäviä vain ![]() mutta rauha hänen sielulleen viina korjas satoaan ja niin yksi nuoruusajan tutuistani sai levon siellulleen , jotta toivon vain hänelle nyt rauhaisaa ikiunta ... https://www.koulukaverit.com/ onnistuisko tuolla Kokeilin linkkiä, mutta ei sieltä löytynyt kuin yksi nimi ja sekin oli minulle outo. Koulu teki kymmenisen vuotta sitten matrikkelin, josta löytyvät kaikki oppilaat ja myös muuttuneet sukunimet. Eniron nimihaulla löytyi lähes kaikkien puhelinnumerot ja osoitteet. Meitä oli luokalla koulun päättyessä 35 ja vain kahden osoitetta ei löytynyt. Mitä tulee koulukiusaamiseen, niin sitä yritettiin, kun olin luokallani vuotta nuorempi muita. Jäi kansakoulun ensimmäinen luokka käymättä. Minut siirrettiin suoraan toiselle luokalle, kun osasin jo kaikki perusasiat enkä oppinut enää tavaamaan. Nyt taas osaan tavata. Ohjeessa luki, että ota pulkka tai rattikelkka mukaan sillä vietät siinä 12 km, mitälie se sitten tarkoittaakaan. Vähintään kerran vuodessa aina kokoonnumme jonnekkin ja huomenna on taas se päivä. hienoa kerroppa sitten mitä sillä pulkalla tapahtui 12 km ? ![]() Kun vanhin sitten lähestyi 50 niin tapasimme jälleen, jokaisen luona järjestään pidimme 50 juhlat.. Joukostamme on poistunut kaksi, yksi kuoli syöpään toinen sai aivokasvaimen ja loput vanhenemme itsestään ja taitaa olla seuraava tapaaminen sitten hautajaisissa, se viimeinen kohtaaminen. Kyllä on...kun koulu loppui vuonna -71 ja saatiin päästötodistus käteen, niin sovittiin silloin että tapaamme joka 5 vuosi ja niin teimme. katoppas mehän voitais olla luokkakamuja mutta meitin luokalla oli vain tyttössii ja naapuri luokassa oli vain poikia Vesselille kiitos vinkistä mutta eipä ollut matrikkeleita meitin koulusta tehty vaikka en sitä käynytkään edes kivikaudella ![]() katoppas mehän voitais olla luokkakamuja Tuohon koulu kamuihin mennäkseni, niin meitä oli 17 joista 3 poikaa ja minä yksi niistä..arvatkaa oliko koulu aikana kivaa.. ![]() |