rekisteriseloste

Tiedote rekisteröitymisestä

Jos et ole saanut vahvistusviestiä rekisteröitymisestä si, tarkista roskapostikansiosi. Tämä erityisesti hotmail ja gmail sähköpostin käyttäjille.

Kirjoittaja Aihe: Primus 2490 boksivikako?  (Luettu 4286 kertaa)

• Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:13.07.2021 kello on 20:27
Primus 2490 boksivikako?
« : 10.03.2013 kello on 20:17 »
Elikkäs olen yrittänyt lämmittää ja kuivattaa vaunua talviteloilta, joka onnistuikin hyvin, sillä olin korjauttanut molemmat lämmittimet viime kesänä (kumpikaan ei silloin toiminut). Vaunu on lämmennytkin hyvin ensiksi kaasulla ja sitten hallissa yhden yön ajan sähköllä. Tänään toin vaunun omaan pihaan ja laitoin sähkön että kaasun päälle. Vaunu lämpesi haluttuun lämpötilaan n. 20 astetta hyvin, mutta nyt ei kaasulämmitin enää lähdekkään käyntiin ja lämpötila on laskenut 15 asteeseen.

Kun kaasulämmittimen kytkee päälle syttyy vihreävalo ja oletettavasti kiertovesipumppu lähtee päälle, mutta pannu ei syty eikä siitä kuulu edes, sitä käynnistyksen naksuttavaa ääntä. Kolmioon ei myöskään syty punaista valoa. Eli mikähän tässä nyt on ongelmana? 

• LämmitinGuru
  • Aluevalvoja
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla: 4.12.2025 kello on 11:57
Vs: Primus 2490 boksivikako?
« Vastaus #1 : 10.03.2013 kello on 22:53 »
Elikkäs olen yrittänyt lämmittää ja kuivattaa vaunua talviteloilta, joka onnistuikin hyvin, sillä olin korjauttanut molemmat lämmittimet viime kesänä (kumpikaan ei silloin toiminut). Vaunu on lämmennytkin hyvin ensiksi kaasulla ja sitten hallissa yhden yön ajan sähköllä. Tänään toin vaunun omaan pihaan ja laitoin sähkön että kaasun päälle. Vaunu lämpesi haluttuun lämpötilaan n. 20 astetta hyvin, mutta nyt ei kaasulämmitin enää lähdekkään käyntiin ja lämpötila on laskenut 15 asteeseen.

Kun kaasulämmittimen kytkee päälle syttyy vihreävalo ja oletettavasti kiertovesipumppu lähtee päälle, mutta pannu ei syty eikä siitä kuulu edes, sitä käynnistyksen naksuttavaa ääntä. Kolmioon ei myöskään syty punaista valoa. Eli mikähän tässä nyt on ongelmana?

Jos kolmiovalo ei syty niin pannulle ei mene jännitettä tai vesitermostaatti on rikki.

• Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
« Vastaus #2 : 11.03.2013 kello on 10:16 »
Minä kun olen melko onneton näitten teknisten kysymysten edessä niin miten siihen vesitermostaattiin pääsee käsiksi ja miten sen voi testata onko se kunnossa?

Löysinkin jo räjäytyskuvan tuosta pannusta.

• LämmitinGuru
  • Aluevalvoja
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla: 4.12.2025 kello on 11:57
« Vastaus #3 : 11.03.2013 kello on 11:10 »
Minä kun olen melko onneton näitten teknisten kysymysten edessä niin miten siihen vesitermostaattiin pääsee käsiksi ja miten sen voi testata onko se kunnossa?

Löysinkin jo räjäytyskuvan tuosta pannusta.

Ota poksi irti pannusta ja se mihin menee kaksi punaista johtoa on vesitermostaatti. Mittaa ohmimittarilla, että näyttää oikosulkua. Jos näyttää niin on kunnossa.
Voit myös mitata käynnistyshetkellä jännitteen, molemmissa punaisissa pitää olla 12 volttia.
Yleisin vika on poksissa.

• Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
« Vastaus #4 : 11.03.2013 kello on 12:22 »
Kiitoksia tähän asti.

Mittasin termostaatin punaisten johtojen jännitettä käynnistettäessä ja ylemässä jännite oli normaali, mutta alempaan en saanut lukua ollenkaan. Kertooko se jotain termostaatista vai siitä etten saanut sitä oikein mitattua?

• Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:19.11.2025 kello on 07:59
  • Kellos Chevyjä , Matkaaja 460 ja TEVE-CHEVY
« Vastaus #5 : 11.03.2013 kello on 12:56 »
vaikuttaa ett termari on rikki, voit tarkistaa asian kytkemällä johdot yhteen ja yrittää sitten käynnistää..

• Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
« Vastaus #6 : 11.03.2013 kello on 18:48 »
Laitoin punaiset johdot yhteen ja pannu syttyi, joten kävin ostamassa uuden termostaatin ja homma rupesi taas pelittämään.

Näin ollen isot kiitokset neuvoista niitä antaneille.

Tässähän saattaa vaunureissu vielä onnistuakin.