Kirjoittaja
Aihe: Vaunu vs Auto ja muuta höpinää (Luettu 56847 kertaa)
« Vastaus #61 : 10.03.2013 kello on 14:21 »
Meillä on matka-auto siksi, että siinä laitetaan ruoka ja syödään sekä hörpitään nisukaffeet.
Niin mekin varmaan tehdään sitten kun ollaan vaimon kanssa kahdestaan alueilla, nyt mennään lasten ehdoilla ja huvipuistoissa menee yleensä koko päivä ja silloin syödään huvipuiston "ravintoloissa" jos niitä nyt viitsii sillä nimellä kutsua.
« Vastaus #62 : 10.03.2013 kello on 14:21 »
Tässä tarkotin lähinnä nyt talvea  Kesällä tulee tehtyä ruokia paljon vaunussa ja ulkona 
« Vastaus #63 : 10.03.2013 kello on 15:20 »
Niinpäs, Vaunu vs Auto? Varmaan tästä on niin monta mielipidettä kuin on meitä karavaanariakin. Riippuu niin monesta asiasta kummasta tykkää tai kumpi on parempi. Vaikuttaa elämäntilanne, missä kulkee, mitä harrastaa,.. vaiko vain haluaa olla aina samassa paikassa ja onko paljolti myös tapa mihin on vain tottunut, se paras omasta mielestään. Kummassakin on hyviä ja huonoja puolia. Itse en tiedä kumpi on parempi kun ei ole matkailuvaunu kokemusta. Olimme puolitoista vuotta sitten vähällä päätymässä kokeilemaan vaunulla kulkemista mutta sitten ajattelin sitä kun meillä kulkee aina mukana noita karvaisiaperheenjäs eniä, että niiden kanssa kulkeminen vaunulla on hankalaa. Olisi ollut aina siirtämistä henkilöautosta vaunuun, ihan jopa kauppareissun ajaksi ja loppupeleissä miten sinne matkan aikana kuumenneeseen vaunuun olisi heitä voinut jättää, ei mitenkään. Asuntoauto on sopiman viileä matkan aikana ja kun kaihtimet ovat alhalla, ei heti lämpö nouse sen sisällä, yms. Karvaisiaperheenjäs enten kanssa kulkiessa on auto kyllä mielestäni paras. Autolla on helpompi mielestäni olla ja elää kuin lähes vapaa taivaan lintunen. Vaikke joka tielle, kukkulalle ja kaupungin keskustaan ole silläkään mukava ajella. Asuntoaauto mahdollistaa meille tuon vapaan ja huolettoman elämäntavan ja harrastaa harrastuksiamme. Minä puhun usein asuntautosta kulkupelinä mutta oikeastaan se on meille liikkuva vapaa-ajanasunto. Jonka voi pysäyttää lähes mihin haluaa ja mille maisemille haluaa. Ja se tekee liikkuvasta vapaa-ajanasunnosta hyvin rakkaankin.  Aina kun sinne menee tulee mukava olo ja se saa iloiselle mielelle. 
« Viimeksi muokattu: 10.03.2013 kello on 15:40 »
« Vastaus #64 : 10.03.2013 kello on 15:44 »
Juuri näin, kuin Soleil kirjoitti.  Sitten yksi asia on määräävä, raha. 10000-15000 eurolla saa jonkunmoisen matka-auton. Mutta minkälaisen yhdistelmän sillä saa. Tietysti jos huuskollissa on riittävän iso henkilöauto, ei siihen vanha vaunu paljon kustanna. Meikäläisen perheen tonnin kauppakasseilla ei viiti vaunua nyhtää. 
« Vastaus #65 : 10.03.2013 kello on 15:46 »
Ja se tekee liikkuvasta vapaa-ajanasunto hyvin rakkaankin. 
Noin monesti käy myös silloin kun kyseessä on harrastelija ja olipa kohteena sitten henkilö/avoauto, mobiili, moottoripyörä tai sitten matkailuauto, sen jos myy niin sitten huomaa että jotain puuttuu. Mun serkku on viimeisen päälle autoharrastaja ja hänellä on siihen myös hyvät puitteet lämpimine autotalleineen, käynyt läpi auton jokaikisen ruuvin ja pultin, lähes aina kun siellä käy niin on autotallissa auton kimpussa, kyllä kai se pitää jotain muutakin olla kuin vain innostusta autoon. 
« Vastaus #66 : 10.03.2013 kello on 15:46 »
...nyt mennään lasten ehdoilla...
Eihän tämä varsinaisesti otsikkoon kuulu, mutta hiukan pistää ihmetyttämään toteutus. Kun nyt sattuu elämäntilanne olemaan perheen suhteen melkein sama kuin Ihaallakin. Meillä taas mennään koko perheen ehdoilla. Toki meilläkin käydään lasten kohteissa, huvipuisto kuuluu jokaiseen pitkään reissuun, mutta johan sitä pöljäksi tulisi ja lastenkin maailmankuva vääristyisi, jos jokainen kohde olisi vain lapsille tarkoitettu ja pelkkää hupiosastoa. Enemmän meillä käydään aikuisten koteissa, mutta kyllä niistä lapsetkin saavat paljon irti ja väitän, että ovat varsin kasvattavia ja kehittäviä jopa alle kouluikäisille. Vaativat vain vanhemmilta hieman mielikuvitusta tuota varten, jotta esimerkiksi nelituntinen taidemuseovierailu onnistuu täysin ongelmitta. -------------------- Ettei menisi offtopiciksi kokonaan (ottaen huomioon osion, jossa tämä ketju on), niin kohteiden saavutettavuus vaunu vs auto on kaksijakoinen juttu. Osaan pääsee helposti matkailuautolla, muttei vaunu perässä, osaan vetoautolla muttei matkailuautolla. Karkeasti voi ajatella, että kaupungeissa on vaunuihmisen suhteellisesti helpompi käydä ja taas maaseudulla matkailuautoilijan. Tokihan siirtymiset hoituvat julkisen liikenteen tai osin polkupyörienkin avulla, mutta tuollaiset kokemukset noin päälinjoina. Varkausturvallisuud en kannalta vaunumies voittaa, kun vaunu on alueella turvassa, kuten edellä taidettiin jo todeta.
« Vastaus #67 : 10.03.2013 kello on 16:06 »
Toki meilläkin käydään lasten kohteissa, huvipuisto kuuluu jokaiseen pitkään reissuun, mutta johan sitä pöljäksi tulisi ja lastenkin maailmankuva vääristyisi, jos jokainen kohde olisi vain lapsille tarkoitettu ja pelkkää hupiosastoa.
esimerkiksi nelituntinen taidemuseovierailu onnistuu täysin ongelmitta.
Aika moni kotimaan matkailija reissaa juurikin lasten huvipuistojen ja ehkä hiukan aikuisempaankin makuun soveltuvien puistojen välillä ja siinä samalla myös aikuisetkin pääsevät käymään niissä kohteissa mitkä kiinnostavat, mua ainakin kiinnosti nähdä livenä Sastamalassa olleen Mauri Kunnaksen luoman hahmon, Herra Hakkaraisen koti vaikka se enempi lasten kohde onkin. Ja kuten olen monen kertaa maininnut niin minua ei muunlainen matkailu kiinnosta, ulkomaisista kohteista vuoden tai parin, tiedä vaikka kolmen vuoden päästä kiinnostaa käydä Legolandissa ja sillä reissulla mennään sitten Juutinrauman sillan kautta, sen minä haluan ainakin ajaa. Tuo matkailuauton hankinta tuli meidän kohdalla vähän eri näkökulmaa lipoen kuin monella muulla, mulle se on auto siinä kuin kaksipaikkainen coupe tai avoauto. edit: Topeliuksen kommentin jälkeen vasta huomasin että eihän minulla olisi tähän ketjuun pitänyt vastata kun tämähän on ulkomaanosiossa, huomasin vain tuon vaunu vai auto. 
« Viimeksi muokattu: 10.03.2013 kello on 16:18 »
« Vastaus #68 : 10.03.2013 kello on 16:07 »
Ettei menisi offtopiciksi kokonaan (ottaen huomioon osion, jossa tämä ketju on), niin kohteiden saavutettavuus vaunu vs auto on kaksijakoinen juttu.
Hauskaa kyllä että tämä ketju on saanut olla kyllä aika oudossa osiossa...
« Vastaus #69 : 10.03.2013 kello on 16:21 »
« Vastaus #70 : 10.03.2013 kello on 16:54 »
No mullakin oli jo vetohommiin sopiva auto valmiina,niin päätettiin sit sijottaa vaunuun vähän enemmän  Mutta tulee se vetoautonkin vaihto vielä eteen jossain vaihessa mutta se on sit sen ajan murhe 
« Vastaus #71 : 10.03.2013 kello on 17:03 »
Tuohon varkausturvallisuus juttuun semmoinen näkökulma, että meillä henkilöautoon on murtauduttu tai yritetty murtautua neljä kertaa, kerran Helsingissä hotellin vartioidussa parkkihallissa (autossa ei ollut sisällä mitään), kerran Espanjassa pikkukaupungin rantakadulla kun olimme leirintäalueelta lähteneet ravintolaan rannalle syömään (autossa ei ollut mitään mutta lukko meni käyttökelvottomaksi) ja kaksi kertaa Ranskassa. Ekalla kertaa Bordeauxissa jonkun puiston lähellä, keskipäivällä...kam era ja passipussit oli meillä mukana joten mitään ei varastettu mutta ikkuna rikottiin ja auto oli hyvin täynnä sotkua. Toisella kerralla Arlesin lähellä marketin pihalla keskellä päivää, kun olimme ruoka-ostoksilla kaupassa...silloin meillä oli kolme alle 5v lasta ja hetken pähkäilyn jälkeen poikkeuksellisesti päätimme jättää kameran autoon (järkkäri vanhassa pienessä nahkalaukussa), lasten lelujen ja vaippapaketin ja huopien alle..ajattelimme että kaupan ostoskärryissä se olisi suuremmassa vaarassa, van kuinkas kävi..palatessamme autolle ikkuna rikki ja ainoastaan kamerakassi poissa.... No,kamera saaitin vakuutuksesta takaisin, mutta valtava menetys olivat ne jo kuvatut diafilmit, mitkä tyhmästi olivat silelä samassa kassissa kameran kanssa...niitä etsittiin ojanpohjat marketin ympäriltä, mutta eipä löytynyt... Asuntoautoon puolestaan ei ole kohdistunut ainuttakaan murtoyritystä, vaikka se on ollut niin Prahan, Sevillan kuin Casablancan keskustassa meidän kierrellessä kaupunkia, ja kaikkialla muuallakin. Asuntoautossa meillä on näkyvästi se kahle etuovien välissä, ja tuommoisilla kaupunkiretkillä passipussien ja kameroiden lisäksi myös tietsikka otettu reppuun...ja toki asuntoauto on pyritty jättämään vrtioituun parkkiin jos mahdollista tai ainakin semmoiseen paikkaan missä ihmisten koteja tai selkeä näkyvyys....eikä näkyvillä koskaan mitään.... Muuten ajattelen itse, että auto on semmoisen ihmisen valinta, jolle "kohteet" eivät tarkoita leirintäalueita, vaan niillä sekä matkaparkeissa vaan yövytään tai käydään välillä "lomalla" ja vaunu sellaisen valinta, joka nauttii leirin pystyttämisestä ja leiristä käsin retleilystä sekä leirissä olosta. Noin niin kuin karkeasti ottaen. Lapsiperhekohteista voisin kirjoitta pienen kirjan, eli miten matkustetaan siten, ettei niissä käydä:) meille kaikki kohteet ovat olleet samanaveroisia, ei ole olut erikseen lapsikohteita eikä aikuiskohteita vaan erilaisia juttuja maailmalla, paljon nähtävää ja koettavaa ja tutkittavaa...Ja ekat kymmenen vuotta lasten kanssa matkustettaessa meni niin pienellä budjetilla, ettei ollut varaa käydä missään maksullisissa kohteissa...  me vaan nautiskeltiin siitä, että saatiin olla ja elää uusien maiseminen ja kylien ja ihmisten keskellä t.Kaarina
« Vastaus #72 : 10.03.2013 kello on 17:10 »
Muuten ajattelen itse, että auto on semmoisen ihmisen valinta, jolle "kohteet" eivät tarkoita leirintäalueita, vaan niillä sekä matkaparkeissa vaan yövytään tai käydään välillä "lomalla" ja vaunu sellaisen valinta, joka nauttii leirin pystyttämisestä ja leiristä käsin retleilystä sekä leirissä olosta. Noin niin kuin karkeasti ottaen.

« Vastaus #73 : 10.03.2013 kello on 17:14 »
me vaan nautiskeltiin siitä, että saatiin olla ja elää uusien maiseminen ja kylien ja ihmisten keskellä
t.Kaarina
Sitä samaa meikäläinen tänäkin päivänä. 
« Vastaus #74 : 10.03.2013 kello on 17:33 »
Kiva keskustelu, opettavainenkin. Mutta huomaan yhdn asian keskustelusta- ostin asuntoauton ja mulle onkin myyty MATKAILUAUTO! Ainakin luulen niin.  Voi mikä yllätys...
|