Tekniikkakeskustelut > Alde
Lämmönvaihtimen asennuksesta
perho-ukko:
--- Lainaus käyttäjältä: Turhan Höpöttäjä - 4.02.2013 kello on 21:11 ---Aikoinaan tehtaan sedät on minun auton vaihtimen asentanut niin että, moottorilähtö on samassa auton lämmityslaitteen kanssa. Ei hyvä. Pitäisi olla omalla sululla riippumaton auton lämppäristä. Ja jos tahtoisin ajaessa lämmittää vain käyttöveden (kesällä), se ei onnistu vaan lämpiää myös patterit. Ei hyvä. ::)
--- Lainaus päättyy ---
Minulla Fiiliksessä myös näin,mutta on siitä hyötyäkin,laitoin kojelutaan kytkimen,joka kytkee erillisen kiertovesi pumpun ja samalla kytkee lämmityslaitteen ykkös puhaltimen toimimaan,lämmittää moottorin ja ohjaamon!!
Valtteri:
Minun päälimmäisenä ajatuksena olisi että talvisaikaan saisin asunto-osan patterit lämpimäksi moottorilämmöllä ja hanat kiinni kesäksi.Käyttövesi ei kummoista tohausta tarvi kaasulla että sen kanssa kyllä pärjätään.
Mutta mihin ne tehtaan sedät on sen vaihtimen fyysisesti asentaneet?
perho-ukko:
--- Lainaus käyttäjältä: Valtteri - 4.02.2013 kello on 21:31 ---Minun päälimmäisenä ajatuksena olisi että talvisaikaan saisin asunto-osan patterit lämpimäksi moottorilämmöllä ja hanat kiinni kesäksi.Käyttövesi ei kummoista tohausta tarvi kaasulla että sen kanssa kyllä pärjätään.
Mutta mihin ne tehtaan sedät on sen vaihtimen fyysisesti asentaneet?
--- Lainaus päättyy ---
Minulla Fiiliksessä ohjaamon ja asunto-osan väliseen kynnykseen,putket alas auton alle,sieltä moottorin nestekiertoon !
jorma:
Minulla on muistaakseni lämmönvaihtimelle lähtevä haara lämmityslaitteelle tulevassa letkussa ennen lämppärin sulkuja, josta tulee aina moottorin antama nesteen lämpö, jota sitten säädetään omalla säätimellä. Hantaaki sisällä jota lykätään tai vedetään vaijerivälitteisest i sulkijalle.
Sitten patterikierrossa on mekaaninen kolmetieventtiili jolla valitaan pidempi- tai lyhyempi kierto. Lyhkäsempään oli tarkoitus laittaa primuksen lämminvesivaraaja, mutta jäi hyllyyn, kun autossa oli valmiina Truman erillinen oma kaasulla toimiva lämminvesivaraaja.
jorma:
Jatkampa vielä senverran, että lammönvaihdin on piirongin puolella kuskin jakkaran takana, ja samassa kierrossa on myöskin saman penkin alla Volvo kuorma-auton lämmityslaitteen syyläri minkä läpi tulee Truman ilmaputkella ilmaa raitisilma kotelosta(siitä mistä menee auton omalle lämppärille).Puhallusta säädetään putken sisällä olevalla läpällä. yleensä se on auki koska talvella saa puhaltaa lämmintä ja kesällä viileämpää.Eipä pala kaasua talvellakaan ajellessa 20" asti.
Toki auto vanhempaa kaliiperia, eli hyvin lämpöä kehittävää plaatua.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta