rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Lämmönvaihtimen asennuksesta  (Luettu 8898 kertaa)

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:25.03.2018 kello on 11:01
Lämmönvaihtimen asennuksesta
« : 4.02.2013 kello on 18:30 »
Edellisen auton mukana tuli lämmönvaihdin ja nyt on ollut suunnitelmissa värkätä se tuohon nykyiseen menijään ja heräsi muuan kysymys ??? mihin se kannattaa asentaa a) laitetaanko moottoritilaan niin jää ensiöletkut lyhyeksi ja kylmälle alttiiksi vai asunto-osaan jolloin alden nestekiertoon olis helpompi liittyä ja vajhdinkin olis lämpimässä tilassa ja tehokkaampi?
Ja mikä on se kohta tai letku moottorissa johon vaihdin olis viisainta liittää(Fiat 2,8 vm 2003).
En vielä ole edes kurkkinut alle mitä mahdollisuuksia siellä olis mutta ajattelin kysäistä varoiksi.
Ja vielä letkujen läpivienti jostakin kohtaahan ne on lattiasta sisään /ulos järkättävä.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla: 2.06.2024 kello on 12:20
  • Kabe, nuperoauto, sillä mennään nyt.
Vs: Lämmönvaihtimen asennuksesta
« Vastaus #1 : 4.02.2013 kello on 18:41 »
Jos minä olisin laittamassa, laittaisin niin että moottorin nesteelle on oma sulku (ei lämppärin sulun perään). Laittaisin vaihtimen lähelle poileria eristetyillä putkilla, saisin kesällä kuumaa vettä moottorin lämmöllä. Moottorissa lähdöt sellaseen kohti, että sähköistä pumppua ei tartte pyörittää, kun vain moottoria lämmitettäessä.  :)

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:12.10.2023 kello on 09:57
  • Kellos Chevyjä , Matkaaja 460 ja TEVE-CHEVY
Vs: Lämmönvaihtimen asennuksesta
« Vastaus #2 : 4.02.2013 kello on 19:59 »
mun mielest järjestys pätteri kierrros priimuksen kans. priimus, sähköpatruuna, lämmönvaihdin, lämminvesivaraajan T-haara, patteri verkko....
sitt näitten uusien penkin alla palavien kans lämmitin ja sitt lämmön vaihdin, mahdollinen kesäkäyttö hara venttiili patterikierto.. ja jos kesäaikana haluu mottorill lämmitettyy pannu vettä pitää pistää takasinkytkentä letku mikä on hanoill kesä käyttöö varten mitä nois uusis ei oo vakiona.. joku varmaan jaksaa piirtää mitä tarkotin jos ei kaikille aukee...

*****
  • Päivämatkailija
  • Viimeksi paikalla:17.04.2014 kello on 18:06
  • yksin matkaaja
Vs: Lämmönvaihtimen asennuksesta
« Vastaus #3 : 4.02.2013 kello on 20:18 »
ei kyllä nyt mennyt ainakaan minun nuppiin, ei millään....

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla: 2.06.2024 kello on 12:20
  • Kabe, nuperoauto, sillä mennään nyt.
Vs: Lämmönvaihtimen asennuksesta
« Vastaus #4 : 4.02.2013 kello on 21:11 »
mun mielest järjestys pätteri kierrros priimuksen kans. priimus, sähköpatruuna, lämmönvaihdin, lämminvesivaraajan T-haara, patteri verkko....
sitt näitten uusien penkin alla palavien kans lämmitin ja sitt lämmön vaihdin, mahdollinen kesäkäyttö hara venttiili patterikierto.. ja jos kesäaikana haluu mottorill lämmitettyy pannu vettä pitää pistää takasinkytkentä letku mikä on hanoill kesä käyttöö varten mitä nois uusis ei oo vakiona.. joku varmaan jaksaa piirtää mitä tarkotin jos ei kaikille aukee...

Aikoinaan tehtaan sedät on minun auton vaihtimen asentanut niin että, moottorilähtö on samassa auton lämmityslaitteen kanssa. Ei hyvä. Pitäisi olla omalla sululla riippumaton auton lämppäristä. Ja jos tahtoisin ajaessa lämmittää vain käyttöveden (kesällä), se ei onnistu vaan lämpiää myös patterit. Ei hyvä.  ::)

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:21.06.2021 kello on 20:40
  • Kun filetillä fileoi Fiiliksessä,tulee hyvä fiilis
Vs: Lämmönvaihtimen asennuksesta
« Vastaus #5 : 4.02.2013 kello on 21:25 »
Aikoinaan tehtaan sedät on minun auton vaihtimen asentanut niin että, moottorilähtö on samassa auton lämmityslaitteen kanssa. Ei hyvä. Pitäisi olla omalla sululla riippumaton auton lämppäristä. Ja jos tahtoisin ajaessa lämmittää vain käyttöveden (kesällä), se ei onnistu vaan lämpiää myös patterit. Ei hyvä.  ::)
  Minulla Fiiliksessä myös näin,mutta on siitä hyötyäkin,laitoin kojelutaan kytkimen,joka kytkee erillisen kiertovesi pumpun ja samalla kytkee lämmityslaitteen ykkös puhaltimen toimimaan,lämmittää moottorin ja ohjaamon!!

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:25.03.2018 kello on 11:01
Vs: Lämmönvaihtimen asennuksesta
« Vastaus #6 : 4.02.2013 kello on 21:31 »
Minun päälimmäisenä ajatuksena olisi että talvisaikaan saisin asunto-osan patterit lämpimäksi moottorilämmöllä ja hanat kiinni kesäksi.Käyttövesi ei kummoista tohausta tarvi kaasulla että sen kanssa kyllä pärjätään.
Mutta mihin ne tehtaan sedät on sen vaihtimen fyysisesti asentaneet?

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:21.06.2021 kello on 20:40
  • Kun filetillä fileoi Fiiliksessä,tulee hyvä fiilis
Vs: Lämmönvaihtimen asennuksesta
« Vastaus #7 : 4.02.2013 kello on 21:36 »
Minun päälimmäisenä ajatuksena olisi että talvisaikaan saisin asunto-osan patterit lämpimäksi moottorilämmöllä ja hanat kiinni kesäksi.Käyttövesi ei kummoista tohausta tarvi kaasulla että sen kanssa kyllä pärjätään.
Mutta mihin ne tehtaan sedät on sen vaihtimen fyysisesti asentaneet?
Minulla Fiiliksessä ohjaamon ja asunto-osan väliseen kynnykseen,putket alas auton alle,sieltä moottorin nestekiertoon !

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla: 1.06.2024 kello on 20:14
Vs: Lämmönvaihtimen asennuksesta
« Vastaus #8 : 4.02.2013 kello on 21:37 »
  Minulla on muistaakseni lämmönvaihtimelle lähtevä haara lämmityslaitteelle tulevassa letkussa ennen lämppärin sulkuja, josta tulee aina moottorin antama nesteen lämpö, jota sitten säädetään omalla säätimellä. Hantaaki sisällä jota lykätään tai vedetään vaijerivälitteisest i sulkijalle.
Sitten patterikierrossa on mekaaninen kolmetieventtiili jolla valitaan pidempi- tai lyhyempi kierto. Lyhkäsempään oli tarkoitus laittaa primuksen lämminvesivaraaja, mutta jäi hyllyyn, kun autossa oli valmiina Truman erillinen oma kaasulla toimiva lämminvesivaraaja.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla: 1.06.2024 kello on 20:14
Vs: Lämmönvaihtimen asennuksesta
« Vastaus #9 : 4.02.2013 kello on 21:53 »
 Jatkampa vielä senverran, että  lammönvaihdin on piirongin puolella kuskin jakkaran takana, ja samassa kierrossa on myöskin saman penkin alla Volvo kuorma-auton lämmityslaitteen syyläri minkä läpi tulee Truman ilmaputkella ilmaa raitisilma kotelosta(siitä mistä menee auton omalle lämppärille).Puhallusta säädetään putken sisällä olevalla läpällä. yleensä se on auki koska talvella saa puhaltaa lämmintä ja kesällä viileämpää.Eipä pala kaasua talvellakaan ajellessa 20" asti.
Toki auto vanhempaa kaliiperia, eli hyvin lämpöä kehittävää plaatua.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla: 2.06.2024 kello on 12:20
  • Kabe, nuperoauto, sillä mennään nyt.
Vs: Lämmönvaihtimen asennuksesta
« Vastaus #10 : 4.02.2013 kello on 22:39 »
Minun päälimmäisenä ajatuksena olisi että talvisaikaan saisin asunto-osan patterit lämpimäksi moottorilämmöllä ja hanat kiinni kesäksi.Käyttövesi ei kummoista tohausta tarvi kaasulla että sen kanssa kyllä pärjätään.
Mutta mihin ne tehtaan sedät on sen vaihtimen fyysisesti asentaneet?

        Laita hyvä veli se vaihdin niin että voit lämmittää myös pelkästään käyttöveden. Siinä kuluu nestekaasua pulskasti, kun alat suihkuvesiä tai tiskivesiä lämmittämään.  ;)
        Aikoinaan kun reissattiin isolla porukalla Norjassa, autona oli itse rakennettu 6m:n Nalle-Sisu. Kun tuli suihkuilta, ajelin hissukseen vuonon rantoja. Porukat kävi ajaessa suihkussa, välillä lisättiin tunturipurosta vettä säiliöön. Eikä tarvinnut kaasua veden lämmitykseen.  :D
Itse en ole vielä koskaan ajaessa käyttänyt nestekaasua kulkimen lämmitykseen.  -36 pakkasta enimmillään ulkona. Paita hihasillaan aina, niin kulkimessa kuin kotonakin.  :D
        Vaihdin on minulla apukuskin puolen ikkunan alla olevassa patteritilan kotelossa.  :)

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla: 2.06.2024 kello on 17:20
Vs: Lämmönvaihtimen asennuksesta
« Vastaus #11 : 5.02.2013 kello on 06:25 »
Ottaa huomioon että on sitten helppo asentaa ja huoltaa. Sijoitti minne vaan vaihtimen. Varmaankin putket kannattaa eristää jokatapauksessa, jos ensiöputket lyhyet niin toisioputket pidemmät ja päin vastoin. Eli liekkö +-0 sijoitus paikan suhteen.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla: 1.06.2024 kello on 20:14
Vs: Lämmönvaihtimen asennuksesta
« Vastaus #12 : 5.02.2013 kello on 10:00 »
Vanhemmassa Dukatossa ainakin moottorin vesipumpussa riitti potkua vaikka pitkillekin letkuvedoille, ei kannata änkee kovin ahtaaseen väliin.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla: 2.06.2024 kello on 12:20
  • Kabe, nuperoauto, sillä mennään nyt.
Vs: Lämmönvaihtimen asennuksesta
« Vastaus #13 : 5.02.2013 kello on 10:03 »
Vanhemmassa Dukatossa ainakin moottorin vesipumpussa riitti potkua vaikka pitkillekin letkuvedoille, ei kannata änkee kovin ahtaaseen väliin.

Potkua riitti Nalle-Sisussakin. Vaikka ei ollut vaihdinta ollenkaan, vaan sama neste oli pattereissa ja koneesssa. Syylärin korkista oli kumitiiviste pois.  :D

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:25.03.2018 kello on 11:01
Vs: Lämmönvaihtimen asennuksesta
« Vastaus #14 : 5.02.2013 kello on 10:57 »
Vihjeet /neuvot senkun paranee mitä pitemmälle ketju jatkuu Thumb,itelläkin syntyy uusia ´ahaa

elämyksiä kun lukee toisten virityksiä/kokemuksia.

Kiitokset tähän asti,lisääkin saa laittaa.......