Tämä ei ole neuvo. Sinun on itse päätettävä asia. Mietittävä, mitä haluat. Miten olet tyytyväisin loppuelämääsi.
Ja valitettavasti, se on vaikeaa. Harva siihen pystyy.
|
Tämä ei ole neuvo. Sinun on itse päätettävä asia. Mietittävä, mitä haluat. Miten olet tyytyväisin loppuelämääsi. Ja valitettavasti, se on vaikeaa. Harva siihen pystyy. Kuten tsahkali sanoi, päätös on yksin sinun. Jos viihdyt työssäsi ja intoa ja terveyttä riittää, nin miksi et jatkaisi. Sitä olen miettinyt että miten paljon voi työskennellä eläkkeellä ollessa? Työttömyyseläkkeell ä tai sairaseläkkeellä olevalla näyttäisi olevan jotkin tulo rajat mutta entä tälläisellä "normaali" eläkeläisellä? Eli työsuhteen on päätyttävä. ? Ja sitten eläkkeellä jos tulee töitä tehtyä niin se on uusi työsuhde? Olen yrittänyt etsiä netiostä tietoa, mutta on kovin hajanaista. Kukaan ei tunnu tietävän, on vähän niinkuin arpomista kaikki. Eläkelaitos houkuttelee meitä eläkeikää lähestyviä ja eläkkeelle jääviä jatkamaan työelämässä. Houkuttimena ovat suuremmat eläkekertymät. Eläkettä siis kertyy varsinaisen eläkeiän täyttymisen jälkeen selvästi nopeammin (5%). Olen 57 vuotias mies. Eläkeikäni on 63v 11kk. Ajatellaan, etten jääkään eläkkeelle tuona ajankohtana, vaan jatkan työssä 68 vuotiaaksi. Menetän jo ansaitsemaani eläkettä tuona aikana 87 500 €. Saanhan toki työssä ollessani täyttä palkkaa. Huom. se on ansaittua työstä eikä mikään korvike eläkkeelle. Reilun neljän vuoden aikana eläkekertymäni nousee, niin paljon, että kun olen 85v 11 kk vanha, olen kyseisellä korotuksella hankkinut menettämäni eläkkeen (87 500€) takaisin. Huomatkaa että elinikäodote minun kohdallani on n. 80v. Todennäköisesti en eläessäni ennätä saada takaisin menettämääni eläkettä, tietenkin mikäli en satu olemaan tervaskantosukua. Tulee vielä huomata, että sen neljän vuoden aikana maksan palkastani eläkemaksua. Näistä asioista KEVA on jostain syystä aivan hiljaa. Jokaisen pitää itse arvioida, mikä on omalla kohdallaan edullisin ratkaisu. Esimerkiksi jäädäkö eläkkeelle ja tehdä keikkaa, jolloin ansiot ovat helposti samat kuin työssä ollessa. Jos omaa elämäänsä yhtään arvostaa,niin kyllä se vapaa-aika sitä parhainta,ja myös kumman kiireistä,aikaa on!!! ![]() Valtiollehan paras vaihtoehto on jos jannu kuolis sorvin ääreen,,,,,,,,,,,,,,,,tiedätte mitä tällä tarkoitan!!! t migel http://www.hs.fi/paivanlehti/a1353737005887?jako=38f8fe782758c050f71594eea3f4891e näinkin ne lisät voi kertyä
Eläkelaitos – näyttäkää myös kolikon toinen puoli Tuo kuulostaa vähän samalta, kuin "Minulla on pitämättömiä sairaslomapäiviä" Kyllä minä näin kolmekasina voin sanoa sen että eläkkeelle heti kun vaan pääsee....annetaan nuorille töitä, mitä sitä itse tekemään sitä jonka joku nuorempi, asuntovelkainen tekee halvemmalla. ja vaikka tulot tälläisellä saikkueläkeläisellä onkin pienhet niin en valita vaan sillä menään mitä on nyt just olen todella onnellinen kun on terveyttä tämänkin verran ja menoja voi aina pienentää sen verran kun on tulojakin päivääkään en ole nälkää nähnyt paitsi ,kun noihin tutkimuksiin menen pitää keventää jo kolmea päivää aikasemmin kunnes viimisenä päivänä ei syödäkään just mitään ![]() nooh senkin kestää ,kun tietää että taas saa syödä kyllikseen ja onhan tätä elopainoakin ihan kiitettävästi jotta pienet dietit ei haittaa mitään ![]()
Elokuussa täytän 63 v ja eläkkeelle olis tarkoitus jäädä. Kannattaako jäädä syyskuun alusta, vai ryhtyä keräämään superkarttumaa? Eikös, jos mittarissa alkaa olla jo yli kuusikymmentä, pitäisi olla mielessä eri arvot kuin raha. Jos ei ole, niin sitten "onnellinen elämä" koulutukseen. Niin, no, raha tuo kyllä monelle onnellisuutta. Eikä siinä mitään, jos ei huomaa toista vaihtoehtoa, kun toinen jalka on jo haudassa. Eikös, jos mittarissa alkaa olla jo yli kuusikymmentä, pitäisi olla mielessä eri arvot kuin raha. Jos ei ole, niin sitten "onnellinen elämä" koulutukseen. Niin, no, raha tuo kyllä monelle onnellisuutta. Eikä siinä mitään, jos ei huomaa toista vaihtoehtoa, kun toinen jalka on jo haudassa. No ei se raha tuo onnea elämään mutta helpottaa elämistä. No ainakaan suuri määrä. ![]() |