Karavaanarin keskustelut > Karavaanarin olohuone
Eläkkeelle, vai superkarttuman keruuseen?
putkimies:
Niin, eikös se mene niin että ennen eläkkeelle jäämistä on työsuhde irtisanottava?
Eli työsuhteen on päätyttävä. ?
Ja sitten eläkkeellä jos tulee töitä tehtyä niin se on uusi työsuhde? Olen yrittänyt etsiä netiostä tietoa, mutta on kovin hajanaista. Kukaan ei tunnu tietävän, on vähän niinkuin arpomista kaikki.
HuruUkkeli:
Eläkelaitos – näyttäkää myös kolikon toinen puoli
Eläkelaitos houkuttelee meitä eläkeikää lähestyviä ja eläkkeelle jääviä jatkamaan työelämässä. Houkuttimena ovat suuremmat eläkekertymät. Eläkettä siis kertyy varsinaisen eläkeiän täyttymisen jälkeen selvästi nopeammin (5%).
Olen 57 vuotias mies. Eläkeikäni on 63v 11kk. Ajatellaan, etten jääkään eläkkeelle tuona ajankohtana, vaan jatkan työssä 68 vuotiaaksi. Menetän jo ansaitsemaani eläkettä tuona aikana 87 500 €. Saanhan toki työssä ollessani täyttä palkkaa. Huom. se on ansaittua työstä eikä mikään korvike eläkkeelle. Reilun neljän vuoden aikana eläkekertymäni nousee, niin paljon, että kun olen 85v 11 kk vanha, olen kyseisellä korotuksella hankkinut menettämäni eläkkeen (87 500€) takaisin.
Huomatkaa että elinikäodote minun kohdallani on n. 80v. Todennäköisesti en eläessäni ennätä saada takaisin menettämääni eläkettä, tietenkin mikäli en satu olemaan tervaskantosukua. Tulee vielä huomata, että sen neljän vuoden aikana maksan palkastani eläkemaksua.
Näistä asioista KEVA on jostain syystä aivan hiljaa.
Jokaisen pitää itse arvioida, mikä on omalla kohdallaan edullisin ratkaisu. Esimerkiksi jäädäkö eläkkeelle ja tehdä keikkaa, jolloin ansiot ovat helposti samat kuin työssä ollessa.
migel:
Juuri näin kuin huru-ukkeli sen selitti! Pistetään tuijottamaan vaan numeroita mutta unohdetaan se tosiasia että silloin ollaan myös koko kuukausi TÖISSÄ!
Jos omaa elämäänsä yhtään arvostaa,niin kyllä se vapaa-aika sitä parhainta,ja myös kumman kiireistä,aikaa on!!! :D
Valtiollehan paras vaihtoehto on jos jannu kuolis sorvin ääreen,,,,,,,,,,,,,,,,tiedätte mitä tällä tarkoitan!!!
t migel
Fenix:
Jos vain kuntoa ja mielenkiintoa työntekoon riittää, niin vuosi-pari töitä voipi tehdä vanhuuden toimeentulolle mukavan lisän. Eipä nuo eläkkeet ja erilaiset tukirahat ainakaan noususuunnassa ole. Nytkin leikataan lääkkeiden tukia niin, että jää monelta mökinmummalta pillerit apteekkiin, kun ei ole enää varaa niihin.
HuruUkkeli:
"Siitä mitä oli odotettu vuosia, ei toteutunut päivääkään"
http://www.hs.fi/paivanlehti/a1353737005887?jako=38f8fe782758c050f71594eea3f4891e
näinkin ne lisät voi kertyä
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta