Karavaanarin keskustelut > Karavaanarin olohuone
Eläkkeelle, vai superkarttuman keruuseen?
putkimies:
Elokuussa täytän 63 v ja eläkkeelle olis tarkoitus jäädä. Kannattaako jäädä syyskuun alusta, vai ryhtyä keräämään superkarttumaa?
http://yle.fi/vintti/yle.fi/priima/node/76.html
Edit: otsikon typo
- Alan
tsahkali:
Riippuu siitä, mitä elämältä haluat. Minä jouduin 'joutenoloon' jo paljon ennen eläkeikää ja nyt ihmettelen, mikä tätä yhteiskuntaa oikein vaivaa? Eläke on 1000€ pienempi kuin se olisi voinut olla, mutta elämän laatu paljon parempi, vaikka vieläkin voisin olla 'töissä'.
Tämä ei ole neuvo. Sinun on itse päätettävä asia. Mietittävä, mitä haluat. Miten olet tyytyväisin loppuelämääsi.
Ja valitettavasti, se on vaikeaa. Harva siihen pystyy.
Vesseli:
Riippuu myös työstä ja työilmapiiristä. Olin ajatellut jatkaa niin kauan kuin terveyttä riittää, mutta firman omistajanvaihdos ja sen tuoma uusi toimintamalli ei sopinut tällaiselle vanhalle jäärälle. Olin osa-aikaeläkkeellä 1,5 vuotta, mutta sekään ei sopinut minulle, kun kukaan ei paikannut poissaoloani, vaan kaikki työt olivat rästissä. Rivistä poistuin 62-vuotiaana osa-aikalomalle ja -eläkkeelle ja varsinainen työeläkkeeni tuli seuraavana päivänä, kun oli täyttänyt 63 v. Nyt olen ollut tyytyväinen, vaikka eläkkeeni ei kasvanut sille tasolle kuin olisin halunnut. Ei ole ikävä töihin.
Kuten tsahkali sanoi, päätös on yksin sinun. Jos viihdyt työssäsi ja intoa ja terveyttä riittää, nin miksi et jatkaisi.
putkimies:
Näillä näkymin minulla kyllä töitä riittäis pidempäänkin, vaan kun on suhdanneherkkä alue millä työskentelen., niin ei ole mitään tietoa.
Sitä olen miettinyt että miten paljon voi työskennellä eläkkeellä ollessa? Työttömyyseläkkeell ä tai sairaseläkkeellä olevalla näyttäisi olevan jotkin tulo rajat mutta entä tälläisellä "normaali" eläkeläisellä?
Vesseli:
Osa-aikaeläkeläisen tuloraja on se, millä eläke on laskettu. Jos sen ylittää, eläke voidaan perua. Täyseläkkeellä olevalle ei tulorajaa ole, mutta verotus voi muuttua.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
Siirry pois tekstitilasta