rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Matkailuauton tehontarpeesta  (Luettu 24791 kertaa)

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 20:23
Vs: Matkailuauton tehontarpeesta
« Vastaus #15 : 13.11.2012 kello on 18:16 »
Täytyypä todeta, etten nyt oikeen pysy Höpöttöjän ajatuksien perässä :o

Kun ajelet minun perässä, huomaat ettet mitään turboa tarvitse.  Thumb ;D

       Kun aikoinaan ostin Fiiliksen, käytin sitä dieselkorjaamolla. Testsivat ja mittsivat, kaikki kunnossa. 2,5l:n turbo kone on pieni tuohon massaan. Ei se minua niin haittaa, olen lomalla kun laitan vakkarin päälle. Sillon pitää kiireen olla pois, tai pitää pysyä eri kulkuneuvoissa.  :D

Jos autossa on 2.5l kuutonen turbolla, on se melko kova vetäjä tuon ikäisissä.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 2.06.2024 kello on 12:20
  • Kabe, nuperoauto, sillä mennään nyt.
Vs: Matkailuauton tehontarpeesta
« Vastaus #16 : 13.11.2012 kello on 18:27 »
Täytyypä todeta, etten nyt oikeen pysy Höpöttöjän ajatuksien perässä :o




Jos kaverilla (aiheen aloittaja) on turboton kone ja "kevyt" auto. Minun perässä ajaessa hän saa ajaa puolella kaasulla, vaikka minulla on turbo mutta "raskas" auto.  :D

Eikös se Perho-ukolla ole se kuusi pyttyinen.  :D

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 16:05
  • Kulkija
Vs: Matkailuauton tehontarpeesta
« Vastaus #17 : 13.11.2012 kello on 18:54 »
Kun vaan tietäisivät että eteen jonkin eläimen kävellessä takana tulevalla on badenbaden suussa ja syvällä  :)

Thumb Thumb Thumb

Lisää tällaisia kielikuvia, niin saa naaman virneeseen monelle. ;D

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:21.06.2021 kello on 20:40
  • Kun filetillä fileoi Fiiliksessä,tulee hyvä fiilis
Vs: Matkailuauton tehontarpeesta
« Vastaus #18 : 13.11.2012 kello on 19:13 »


Jos kaverilla (aiheen aloittaja) on turboton kone ja "kevyt" auto. Minun perässä ajaessa hän saa ajaa puolella kaasulla, vaikka minulla on turbo mutta "raskas" auto.  :D

Eikös se Perho-ukolla ole se kuusi pyttyinen.  :D
    ;D ;D Thumb Thumb

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 20:23
Vs: Matkailuauton tehontarpeesta
« Vastaus #19 : 13.11.2012 kello on 19:18 »


Jos kaverilla (aiheen aloittaja) on turboton kone ja "kevyt" auto. Minun perässä ajaessa hän saa ajaa puolella kaasulla, vaikka minulla on turbo mutta "raskas" auto.  :D

Eikös se Perho-ukolla ole se kuusi pyttyinen.  :D

Näinhän se olikin - ei se ihme sitten ole etten aina ymmärrä kun tuommoset selvyydetkin sekoittelen :(

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:30.05.2024 kello on 08:13
  • Jaa mitä että?
Vs: Matkailuauton tehontarpeesta
« Vastaus #20 : 13.11.2012 kello on 19:31 »
Asuntovaunun vetämisessä lienee sama tarve teholle kuin matkailuautossakin. Itse ajelin puolisen vuotta tuolla masterillani "vakiona" eli noin 136 Hp ja 320 Nm. Ei se vaan ollut läheskään niin miellyttävää matkantekoa kuin optimoituna, arviolta 175 Hp ja 400 Nm. Ei tarvii risteyksissä katsella kiikarilla ehtiikö ennen seuraavaa, eikä ylämäissä hidastella, kyllä se on voima joka liikuttaa. Enkä puhu nopeudesta vaan nimenomaan voimasta, kiihtyvyydestä, mäennousuista ym. Jos huippunopeutta halutaan niin silloin on syytä mennä radalle.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 2.06.2024 kello on 12:20
  • Kabe, nuperoauto, sillä mennään nyt.
Vs: Matkailuauton tehontarpeesta
« Vastaus #21 : 13.11.2012 kello on 20:17 »
Olisihan se mukava jos kuljin olisi tehokkaampi. Mutta kun aiheen aloittajaksi merkitty, painii muutaman tuhannen euron hintaluokassa. Ei siinä kummosesti mustaa jää asfalttiin, kun kaasua polkee. Kuitenkin ympäri vuoden körpötellään.    Thumb         ...Mutta haitanneeko mittään...

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:21.06.2021 kello on 20:40
  • Kun filetillä fileoi Fiiliksessä,tulee hyvä fiilis
Vs: Matkailuauton tehontarpeesta
« Vastaus #22 : 13.11.2012 kello on 20:25 »
Olisihan se mukava jos kuljin olisi tehokkaampi. Mutta kun aiheen aloittajaksi merkitty, painii muutaman tuhannen euron hintaluokassa. Ei siinä kummosesti mustaa jää asfalttiin, kun kaasua polkee. Kuitenkin ympäri vuoden körpötellään.    Thumb         ...Mutta haitanneeko mittään...
  Perässä tullaan!!! ;D

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:24.05.2021 kello on 17:34
Vs: Matkailuauton tehontarpeesta
« Vastaus #23 : 13.11.2012 kello on 22:24 »
Multa löytyy 46 heppaa/tonni. Suomessa pärjää, Norjan mäissä hyytyy. Eli 130 hepoa. Tehottomin ja painavin auto pihassa. Suora kutonen käy etenkin kylmänä nätimmin ku uuskoppasen sprintterin 150-heppanen 2.2-litranen.

Ei se pelkkä teho ja vääntö kaikkea kerro, vaihteiston välitykset on aika oleelliset. Molemmissa mersuissa on välitykset aikalailla pielessä. Wanhassa on kolmonen tuvassa ku pääsee risteyksen yli, nelonen neljästä kympistä seittemään kymppiin. Sitte vitoselle ja moottorin vääntöalue on parhaimmillaan kun vauhtia on yli 95. Jos vauhtia on yhtään alle 80, ni haistaa kyllä mäet kaukaa.

Uuskoppasessa 6 vaihdetta. Nopeushan on rajotettu 90 km/h, ja siihen vauhtiin päästään kolmosella, nelosella, vitosella sekä kutosella. Vanhemmissa on ollu ryömintävaihde, tuossa ei ole sitäkään vaikka vaihteita on ihan liikaa.

Wanhukseen olen haaveillu matalapaineturboa, vääntöä kaipailee alakierroksille. Uuteen en ole pahemmin haaveillu optimointia, ku ei se kuitenkaa kule ku 90.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:31.05.2024 kello on 08:25
Vs: Matkailuauton tehontarpeesta
« Vastaus #24 : 13.11.2012 kello on 23:03 »
Tässäpä keskustelu mistä en paljon ymmärrä. 2,8 tdi ja kokonaismassa 3400kg. Hyvin olen pärjänny. Kuitenkin varmaan olen tien tukkona kun nopeuteni määrää ne pyöreät taulut teiden varsilla.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:30.05.2024 kello on 08:13
  • Jaa mitä että?
Vs: Matkailuauton tehontarpeesta
« Vastaus #25 : 13.11.2012 kello on 23:04 »
Uuteen en ole pahemmin haaveillu optimointia, ku ei se kuitenkaa kule ku 90.

Ei kule jos ei taho  ;)

  • Vieras
  • Vs: Matkailuauton tehontarpeesta
    « Vastaus #26 : 13.11.2012 kello on 23:19 »
    Minä en taas ymmärrä Suomen lainsäädäntää sen osalta että jos laitetaan kaksi samanlaista puoli-integroitua vierekkäin ja samalla moottorilla vaikka 2.8 jtdi mutta toisessa ei olekaan kuin abs jarrut ja toisessa on sekä absit ja turvatyynyt niin tällä saa ajella moottoritienopeuksi a ja 100 km/h mutta toisella vaan 80 km/h. >:(
    Eihän tässä ole mitään järjen häivää. :-[
    Silloin kun lainaan vanhusten autoa niin posottelen samaa vauhtia kuin muutkin niin en ole tien tukkona.Ja motarilla onkin kiva poltella enimmät karstat moottorista. :)
    Arvaatte varmaan että siinä ei ole niitä turvatyynyjä mutta absit löytyy.

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 22:19
    • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
    Vs: Matkailuauton tehontarpeesta
    « Vastaus #27 : 13.11.2012 kello on 23:56 »
    Minä en taas ymmärrä Suomen lainsäädäntää sen osalta että jos laitetaan kaksi samanlaista puoli-integroitua vierekkäin ja samalla moottorilla vaikka 2.8 jtdi mutta toisessa ei olekaan kuin abs jarrut ja toisessa on sekä absit ja turvatyynyt

    vain kuljettajalla turvatyyny riittää

     niin tällä saa ajella moottoritienopeuksi a

    Onko moottoritienopeus 120km/h?? Ei saa.

    ja 100 km/h mutta toisella vaan 80 km/h. >:(
    Eihän tässä ole mitään järjen häivää. :-[

    Ei ole.

    Silloin kun lainaan vanhusten autoa niin posottelen samaa vauhtia kuin muutkin niin en ole tien tukkona.Ja motarilla onkin kiva poltella enimmät karstat moottorista. :)
    Arvaatte varmaan että siinä ei ole niitä turvatyynyjä mutta absit löytyy.

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla: 3.10.2019 kello on 10:54
    Vs: Matkailuauton tehontarpeesta
    « Vastaus #28 : 14.11.2012 kello on 00:10 »
    Eipä tehontarpeeseen voi todeta muuta kuin sen, mitä Rolls Royce ilmoittaa, riittävästi.

    *****
    • Karavaanari
    • Viimeksi paikalla: 6.08.2020 kello on 22:15
    Vs: Matkailuauton tehontarpeesta
    « Vastaus #29 : 14.11.2012 kello on 07:23 »
    Teho ja vääntö on suhteellista. Jos vaihtaa autoa, jossa niitä on tuplaten verrattuna edelliseen, niin hetken tuntuu, että nyt on. Parin viikon päästä jo tuntuu, että ei mene mihinkään... Toki se on enemmänkin omassa päässä, mutta niin vaan tuntuu aina käyvän.