Tekniikkakeskustelut > 12 voltin järjestelmä

Matti Laturi

<< < (6/7) > >>

K.E.V:
Joissakin "talvisotaa uudemmissa" kulkimissa on vaikkapa polttonestekäyttöis iä lämmittimiä. Ne sieppaavat paljon virtaa niitä käytettäessä ja akku ei välttämättä riitä mikäli on paljon lyhyttä ajoa. Tuota "lohkolämmitintä" ei ole  välttämättä lainkaan. Mulal ei ole kummassakaan autossa lojkolämppäriä. Transporterissa kylläkin 2x100aH akkuja. Henkilöautoissa hankalahkoa sijoittaa kahta akkua.

Turhan Höpöttäjä:

--- Lainaus käyttäjältä: kahtaenvaihda - 10.10.2012     kello on 10:09 ---Joissakin "talvisotaa uudemmissa" kulkimissa on vaikkapa polttonestekäyttöis iä lämmittimiä. Ne sieppaavat paljon virtaa niitä käytettäessä ja akku ei välttämättä riitä mikäli on paljon lyhyttä ajoa. Tuota "lohkolämmitintä" ei ole  välttämättä lainkaan. Mulal ei ole kummassakaan autossa lojkolämppäriä. Transporterissa kylläkin 2x100aH akkuja. Henkilöautoissa hankalahkoa sijoittaa kahta akkua.

--- Lainaus päättyy ---

Nämä jutut menee taas, rahamiehen ratkaisut, vastaan köyhän pojan vehkeet. Jotenkin ihmeelliseltä tuntuu, että otetaan tolpasta virtaa vain akkulaturiin, että polttoainelämmitin pelaisi ja saisi moottorin lämpimäksi, jos se on lämpimäksi saatava (viisi kertaa olen itse lämmittänyt moottorin henkilöautossa, kahden kymmenen vuoden aikana).   ::) ::)

tsahkali:

--- Lainaus käyttäjältä: Turhan Höpöttäjä - 10.10.2012     kello on 09:23 ---Miksi henkilöauton akkua on ladattava, kun auto on tolpassa.  ::)

--- Lainaus päättyy ---

Kun ajaa vain 'nurkka-ajoa', akut ovat kovilla talviaikaan. Kotona moottori lämpiää tolpasta, muualla Weballa, jonka hinta taas on aika pieni % auton, wanhankin, hinnasta.  Autolla ja Weballa on omat akut ja välissä  http://www.partco.biz/verkkokauppa/product_info.php?products_id=15488
'Kolvaus' tarkoitti, että 12v johto lyheni, turha liitin poistui turhana häiriötekijänä ja päihin tuli kiinteät kaapelikengät. 230v johto menee auton sisällä olevalle rasialle.  :D

kimi:

--- Lainaus käyttäjältä: Turhan Höpöttäjä - 10.10.2012     kello on 11:22 ---Nämä jutut menee taas, rahamiehen ratkaisut, vastaan köyhän pojan vehkeet. Jotenkin ihmeelliseltä tuntuu, että otetaan tolpasta virtaa vain akkulaturiin, että polttoainelämmitin pelaisi ja saisi moottorin lämpimäksi, jos se on lämpimäksi saatava (viisi kertaa olen itse lämmittänyt moottorin henkilöautossa, kahden kymmenen vuoden aikana).   ::) ::)

--- Lainaus päättyy ---

En näe tuota vastakkainasettelua tässä kohtaa. Jos on auto ja se käytetään esim työkaluna tai se on muuten välttämätön niin silloin on myös katsottava, että se toimii kaikissa olosuhteissa. Nurkka-ajo ei lataa akkuja ja akun ylläpitolataus varmistaa toimivuuden.

Turhan Höpöttäjä:

--- Lainaus käyttäjältä: kimi - 10.10.2012     kello on 12:06 ---En näe tuota vastakkainasettelua tässä kohtaa. Jos on auto ja se käytetään esim työkaluna tai se on muuten välttämätön niin silloin on myös katsottava, että se toimii kaikissa olosuhteissa. Nurkka-ajo ei lataa akkuja ja akun ylläpitolataus varmistaa toimivuuden.

--- Lainaus päättyy ---

Yli neljäkymmentä vuotta olen henkilöautoja omistanut. Vain käytössä, ei näytössä. Virrat on hyvin riittänyt. Taitaa olla nuo murheet enempi uudempien autojen murheita. Ei ole kokemusta, enkä kaipaa.  :D

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View