Tekniikkakeskustelut > Matkailuautot
Matkailuauton lämmöneristyksestä
seppoko:
--- Lainaus käyttäjältä: ihaa - 25.08.2012 kello on 22:49 ---
Seppokohan on rehellisesti tunnustanut että vaatii se täysintegroitukin sähkölämmittimen eteen mikäli haluaa autossa olevan tasalämpöistä.
--- Lainaus päättyy ---
Näin olen maininnut. Mutta samaan hengenvetoon kerrottakoon tietämistäni(?) eroavaisuuksista Turhiksen ja minun auton välillä.
T.H:lla on kaksinkertaiset sivuikkunat ohjaamossa, minulla yksinkertaiset (kuten omistajakin).
T.H:lla on nestelämmitys, joka on suunniteltu Suomen olosuhteisiin, minulla Saksaan ja Etelä-Eurooppaan suuniteltu ilmalämmitys. Lämmitysputkistossa ei ole panostettu riittävästi ohjaamon lämmitykseen. (Minulla onkin ajatuksia, joita aion kokeilla ennen talven tuloa)
Näin ollen uskon, että T.H:n auton ohjaamo on käyttökelpoisempi talvellakin. Ehkä minun yhtä hyvä jos kokeilu onnistuu.
Turhan Höpöttäjä:
Intekroidusta saa täyden hyödyn lämpimyyden suhteen, kun ohjaamossa ei ole ovia. Itselläni on niin vanha auto, että moottorin lämmön tuotto on sitä luokkaa, että ajon aikana lämpiää koko auto lämmönvaihtimella ainakin -36 asti (viimmeiset viisi Joulun aikaa kulkimessa majoittunut). Jos autossa on ilmalämmitys, olisi talviaikaa varten hyvä olla ajon aikainen moottorin nestekiertoon kytketty lämpöpuhallin. Nestekiertoiseen se on näppärin laittaa suoraan patteriverkostoon. Keulapeitto paikalleen tietysti.
Ymmärtääkseni talvireissuilla oleskellaan kulkimessa kauemmin, kuin lämpimänä ja valoisana kesäaikana.
On hyvä että tulee keskustelua...
Tämmösiä tuumailen nyt sunnuntai aamun riisipuroa hauduttaessani. ;) :D
ihaa:
--- Lainaus käyttäjältä: Turhan Höpöttäjä - 26.08.2012 kello on 07:35 ---Intekroidusta saa täyden hyödyn lämpimyyden suhteen, kun ohjaamossa ei ole ovia.
--- Lainaus päättyy ---
Nykyään lähes kaikki täysintegroidutkin ovat kuskin ovella varustettuja ja tuntuu näin nykyaikana että että se on hyvä sen oven ollakin, mikäli joutuu jostain syystä ohjaamon puolella tekemään huoltotöitä niin liekkö noita nykyajan täysintegroitujen ohjaamoja edes suunniteltu niin että ratin alta ja vasenta puolta ohjaamosta yleensäkkään pääsee purkaamaan kunnolla.
Sen verran olen noita 2000 luvun täysintegroituja katsellut myös konehuoneen puolelta että ei niissä suunnittelija ole paljon ajatellut huoltotöitä, kun taas puoli-integroidussa voi poistaa käytännössä koko keulan moottorin ympäriltä, tässä uudessa Ducatossa etupuskurinkin saa purettua kolmessa osassa. Thumb
Mitäs tänään tehty-ketju alkaa kohta sisältämään koko palstan eri aiheet, sen verran tämä alkaa rönsyilemään, aika hankala alkaa olla etsimään tiettyä juttua kun kaikki kirjoittaa tähän yhteen ja samaan ketjuun...huono juttu palstalle tulevalle uudelle karavaanarille....s ekavaa. >:(
"Masi":
Itsellä integoirtu on ja ensi töikseen piti vetää yksi ilmaputki auton tuulilasin ja etusivu ikkunoihin johtaviin kanaviin. Sillä konstilla loppui ikkunan hikoilu, sillä tupla ikkunoita ei taida olla kuin yli 150 000 euron laiiteissa ja niissäkin harvoin.
Ja se rinta pelti siellä ohjaamon etu-osassa on sama kuin normi pakussa ainakin näissä fiat alustaisissa vekottimissa. Ja toinen kylmä kohta on tuo kojelaudan ja ikkunan välissä oleva jatkopätkä melkein jokaisessa intekroidussa. Harvoin sen alla on mitään eristystä.
retkeilijä:
Puoli-integroidussa mobiilissani (3 vuodenajan matkailuauto) on neljän istuttava sohva kuljettajan istuimen takana. Etupenkit eivät siis käänny, mutta siltikin ohjaamo on hyvää oleskelutilaa (kesäaikaan). Näkyvyys kolmeen suuntaan, hyvät istuimet, stereot.
Toinen ohjaamon hyvä puoli on että se on yleensä vilpoisampi kuin muu oleskelutila ja oikein hyvä nukkumapaikka pitkäkarvaiselle (7 kg) koiralle. Siirrän kumimatot ovien alaosan eteen vedonestoon ja samalla paljastuu ohjaamon kokolattiamatto koiran pediksi. Kurakelillä koira asustaa ohjaamossa.
Ulkopuolista lämpöpeittoa käytän jos lämpötila laskee alle 5 astetta. Väliverho on tukevaa kangasta ja hieman avoin ylhäältä ja alhaalta. Se suljetaan yleensä yöksi ja muulloinkin näkösuojaksi.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta