Kirjoittaja
Aihe: Tukes on havainnut klapisirkkeleissä turvallisuuspuutteita (Luettu 7022 kertaa)
« Vastaus #1 : 21.08.2012 kello on 14:29 »
On se hyvä, ettei Tukes tutki kuin kaupoissa olevat, sillä Suomessa on tuhansia wanhoja sirkkeleitä, joissa ei ole edes teränsuojaa. Jäis puolet maan klapuista tekemättä. 
« Vastaus #2 : 21.08.2012 kello on 18:44 »
Alkaa mennä amerikan pölhölän touhuiksi. Että ihan klapisirkkeleiden teräsuojia ovat tutkineet  . Mielestäni myös seuraava varoitus tulisi ehdottomasti painaa kaikkiin muovipusseihin...
« Vastaus #3 : 21.08.2012 kello on 19:04 »
« Vastaus #4 : 21.08.2012 kello on 19:10 »
« Vastaus #5 : 21.08.2012 kello on 19:43 »
« Vastaus #6 : 21.08.2012 kello on 19:47 »
Minä olen kyllä sitä mieltä, että on erittäin hyvä, että Tukes tutkii noita asioita. Miedän takia he sitä tekevät. 
« Vastaus #7 : 21.08.2012 kello on 19:51 »
Minä olen kyllä sitä mieltä, että on erittäin hyvä, että Tukes tutkii noita asioita. Miedän takia he sitä tekevät. 
Totta Se joka ostaa ensimmäistä kertaa uuden koneen tuntematta sen käyttäytymistä ja miten sitä käytetään olettaa ostavansa turvallisen tuotteen. Jos joku pelle peloton sitten virittää tai itse rakentaa vastaavan hän kuitenkin yleensä on tietoinen sen vaaroista.
« Vastaus #8 : 21.08.2012 kello on 20:11 »
Sellaisesta joka ko.laitteita on käyttänyt,ja tiedostaa siihen liittyvät vaarat,saattaa asia naurattaa ja huvittaa.Väitän että nykyään on kuitenkin aika paljon käyttäjiä,(esim.nuoria jotka ovat rakentaneet ja lämmittävät puilla)joille tuo tieto on tarpeellista.Se paljon puhuttu uusavuttomuus (ja kokemattomuus)kasvattaa tapaturmariskiä melkoisesti.
« Vastaus #9 : 21.08.2012 kello on 20:40 »
Mitenkäs sitten puusepät,on alajyrsimiä,yläjyrsimiä,sirkkeleitä,kaappasirkkeitä,höyliä,ei mitenkään voi kaikkia suojata,turvallisuus on "korvien välissä"!!!!!
« Vastaus #10 : 21.08.2012 kello on 21:03 »
Mitenkäs sitten puusepät,on alajyrsimiä,yläjyrsimiä,sirkkeleitä,kaappasirkkeitä,höyliä,ei mitenkään voi kaikkia suojata,turvallisuus on "korvien välissä"!!!!!
Eikös kunnon puusepän tunnekin siitä että puuttuu juurikin niitä sormia...  Itse tunnen het 3 puualalla toimivaa joilta puuttuu erinäinen määrä sormia.Eli laitteet alkaa olla liian tuttuja ja homma liian yksitoikkoista niin aletaan oikoa työohjeita.  Eli laite ei tunnu enää vaaralliselta ja jos siitä vielä puuttuu ne turvalaitteet niin vahinkohan ihan odottaa nurkan takana. Itse kirosin halkomakoneen 2 katkaisin järjestelmää ennenkuin terä liikkuu mihinkään kunnes ajatteli mitä voisi sattua jos voisi yhdellä kädellä käynnistää terän ja toisella pitää kiinni pölkystä.  Satavarmasti sen tuhannen yhden pölkyn jälkeen toinen käsi olisi siellä puun ja vastaterän välissä...
« Vastaus #11 : 21.08.2012 kello on 21:17 »
« Vastaus #12 : 21.08.2012 kello on 22:28 »
.. Itse kirosin halkomakoneen 2 katkaisin järjestelmää ennenkuin terä liikkuu mihinkään kunnes ajatteli mitä voisi sattua jos voisi yhdellä kädellä käynnistää terän ja toisella pitää kiinni pölkystä.  Satavarmasti sen tuhannen yhden pölkyn jälkeen toinen käsi olisi siellä puun ja vastaterän välissä...
Jos oikeasti aikoo halkomakoneella jotenki kirveelle pärjätä, pitää sähkönappulakäsi vapauttaa. Itse korvasin jalkapolkimella - tai liitäntä on sellainen, että poljin tulee napin rinnalle (molempia voi käyttää samanaikaisesti)..  Nyt oksaisen koivupöllin saa just oikealta kohdin halki (vapautunut käsi tukee pöliä), eikä terää tarvitse palauttaa alkuun 
« Vastaus #13 : 21.08.2012 kello on 23:53 »
Sellaisesta joka ko.laitteita on käyttänyt,ja tiedostaa siihen liittyvät vaarat,saattaa asia naurattaa ja huvittaa.Väitän että nykyään on kuitenkin aika paljon käyttäjiä,(esim.nuoria jotka ovat rakentaneet ja lämmittävät puilla)joille tuo tieto on tarpeellista.Se paljon puhuttu uusavuttomuus (ja kokemattomuus)kasvattaa tapaturmariskiä melkoisesti. Totta, totta! Ongelma on vain siinä, että jälkitarkastukset eivät ongelmia ratkaise. Pitäisi tarkastaa etukäteen ja sen lisäksi poistaa käytöstä ne tuhannet, joista ensimmäiset valmistettiin 70v sitten. Niistä, jotka nyt todettiin vaarallisiksi, ehkä 15% palaa kauppoihin, muita käytetään kuten ennenkin. Ja ne isoisältä perityt eivät häviä minnekään. Minulla oli häkävaroitin, joululahjaksi saatu, tuossa seinällä. Satuin huomaan, että Hesarissa oli ilmoitus takaisinvedosta. Se yxi ja ainoa. Nyt on uusi, lähettivät ihan postissa, kun tällä perällä ei ole isommin kauppoja. En tiedä, toimiiko tuo uusi, ehkä Tukes joskus kertoo. Pitää vaan uskoa, niinkuin entiseenkin. 
« Vastaus #14 : 22.08.2012 kello on 06:05 »
|